راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امنیت، قطعه‌ای گمشده از پازل کیف پول الکترونیک

طبق گزارش جدید گارتنر، ارزش جهانی پرداخت موبایل در ۲۰۱۳ به ۴/ ۲۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید که در مقایسه با ۱۶۳/ ۱ میلیارد دلار ۲۰۱۲، نشان دهنده افزایشی ۴۴ درصدی است. همچنین تعداد کاربران پرداخت موبایل در سراسر جهان در ۲۰۱۳ به ۲/ ۲۴۵ میلیون خواهد رسید که نسبت به ۲۰۱۲ میلادی (۸/ ۲۰۰ میلیون نفر) افزایش یافته است و با وجود این اخبار خوب، انقلاب کیف پول الکترونیکی هنوز در راه نیست. اما یک نکته حتمی است؛ به نظر نمی‌رسد فناوری ارتباطات حوزه نزدیک چاره راه اندازی کیف پول الکترونیک باشد.

.

کاهش ارزش تراکنش‌های NFC

سندی شن، مدیر تحقیقاتی موسسه گارتنر در گزارش خود می‌نویسد: پیش بینی می‌کنیم حجم جهانی تراکنش‌های موبایل و ارزش آن از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به طور متوسط سالانه ۳۵ درصد رشد کند. همچنین تخمین زده می‌شود تا ۲۰۱۷ میلادی، بازاری به ارزش ۷۲۱ میل یاد دلار با بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر در این بخش به وجود بیاید. با این وجود پیش بینی‌هایمان درباره ارزش کل تراکنش‌ها در بازه مورد نظر را کاهش دادیم که دلیل آن رشد کمتر از حد انتظار در ۲۰۱۲ (به خصوص در آمریکای شمالی و آفریقا) بود. ارزش تراکنش‌هایNFC یا ارتباطات حوزه نزدیک، ۴۰ درصد کاسته شده است که دلیل آن انطباق کم این فناوری در تمام بازارهای منطقه ای در ۲۰۱۲ بود. البته نباید این حقیقت را فراموش کرد که برخی شرکت‌های ارائه کننده خدمات سطح بالا و معروف مانند گوگل والت و Isis برای به دست آوردن محبوبیت در این حوزه تلاش می‌کنند.

.

مشکل امنیتی، مانع پیشروی کیف پول الکترونیک

گارتنر پیش‌بینی می‌کند فناوری ارتباطات حوزه نزدیک فقط ۲ درصد کل ارزش تراکنش‌ها در ۲۰۱۳ و ۴ درصد کل تراکنش‌ها در ۲۰۱۷ را به خود اختصاص دهد؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود رشد این فناوری از ۲۰۱۶ بیشتر شود زیرا در این هنگام نفوذ و گسترش موبایل‌های ارتباط حوزه نزدیک و کارتخوان‌های بی‌تماس بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه روی فناوری آندروید گوگل و سامسونگ تاکید می‌شود؛ چرا آن دروید نتوانسته فناوری ارتباطات حوزه نزدیک را برای آغاز انقلاب کیف پول الکترونیک راه اندازی کند؟ از سویی پیش بینی می‌شود انقلاب کیف پول الکترونیک بازار را تغییر دهد؛ اما این سوال به وجود می‌آید که در حال حاضر مانع پیشروی آن چیست؟ آیا یک مشکل امنیتی است که نیازمند افزودن احراز هویت اثر انگشت به تلفن‌های هوشمند است تا بانک‌ها و خرده فروشان مطمئن شوند کاربران کسانی هستند که ادعا می‌کنند؟ اپل، سامسونگ و بلک بری همگی برای ساخت اسکنرهای اثر انگشت در دستگاه‌های آتی‌شان تلاش بسیار دارند. این ویژگی ممکن است در دستیابی به قراردادهای جدید پنتاگون به آن‌ها کمک کند؛ از سوی دیگر آخرین پازل گمشده ایست که از خلق انقلاب کیف پول الکترونیک جلوگیری می‌کند.

.

اختراع جدید اپل

اپل به تازگی اختراع جدیدی به ثبت رسانده است که بر اساس آن اطلاعات را از یک یا ۲ دستگاه الکترونیک با روشی ساده و با استفاده از ارتباطات حوزه نزدیک منتقل می‌شوند؛ با این وجود در بیانیه خود می‌نویسد: در فرایند انتقال داده‌ها ممکن است به جای ارتباطات حوزه نزدیک از روش ارتباط دستگاه به دستگاه استفاده شود. گزارش امروز گارتنر داده‌های زیادی را آشکار می‌کند؛ اما هنوز هم مشخص نیست چگونه بن‌بست کیف پول الکترونیک پایان خواهد یافت. همه کارشناسان می‌دانند که فناوری ارتباطات حوزه نزدیک به تنهایی فقط بخشی کوچک از یک طرح بزرگ است؛ بنابراین به نظر می‌رسد ارتباطات حوزه نزدیک هم راه حل مشکل نباشد.

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.