راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری موبایلی، فرصت یا چالش برای موسسات مالی؟

دستگاه‌های موبایل به جزیی از زندگی روزمره مردم در سراسر جهان تبدیل‌شده‌اند و علاوه بر آن ابزاری برای بانکداری، سرگرمی، برقراری ارتباطات، پرداخت، بودجه‌بندی و حتی خرید محسوب می‌شوند. یکی از تحقیقاتی که فدرال رزرو به تازگی انجام داده فقط روی افزایش کلی استفاده از موبایل تمرکز نکرده است بلکه به تعداد روزافزون مشتریانی پرداخته است که برای برطرف کردن نیازهای مالی خود به دستگاه‌های موبایلشان روی آورده‌اند.

.

موفقیت موسسات مالی در بازارهای نوظهور

دسترسی به تلفن و اینترنت همراه در آمریکا وسیع‌تر شده است. ۸۷ درصد جمعیت این کشور اکنون تلفن همراه دارند که ۵۲ درصد آن‌ها صاحب تلفن هوشمند است. شگفت آنکه تحقیق فدرال رزرو نشان می‌دهد طی یک سال گذشته ۲۸درصد صاحبان تلفن همراه از دستگاه‌هایشان برای خدمات موبایل بنکینگ استفاده کرده‌اند. حتّی درصد بیشتری از صاحبان تلفن هوشمند (۴۸ درصد) نیز در همین دسته جای می‌گیرند. معمول‌ترین استفاده از خدمات موبایل بنکینگ کنترل توازن حساب یا تبادلات مالی اخیر (۸۷ درصد)، انتقال پول (۵۳ درصد) و به حساب واریز کردن چک (۲۱ درصد) هستند. بسیاری از مؤسسات مالی شاهد رشد فناوری موبایل هستند و هم زمان فرصتی برای دستیابی به مشتریان جدید به وجود می‌آید. با استفاده از همین روش بسیاری از مؤسسات مالی در بازارهای نوظهور به موفقیت دست‌یافته‌اند.

.

خدمات وسیع و ارزان عامل جذب مشتری

در جوامعی که  به خدمات بانکداری دسترسی کامل ندارند یا اصلاً از این خدمات استفاده نمی‌کنند؛ دسترسی و سهولت افتتاح حساب بانکی را قبول کرده‌اند و با کمک تلفن‌های همراهشان پرداخت را انجام می‌دهند. کلید این موفقیت ارتباط دستگاه‌های موبایل و اینترنت در کشورهای مختلف است. مؤسسات مالی با ارائه طیف وسیعی از خدمات ارزان و قابل‌استفاده از طریق دستگاه موبایل توانسته‌اند مشتریانی را به خود جذب کنند که قبلاً دسترسی به آن‌ها ممکن نبود. مؤسسات مالی آمریکایی شاهد شرایطی مشابه در بازارهایی هستند که خدمات بانکداری در آن‌ها وجود ندارد یا بسیار کم است؛ از سوی دیگر درصد مشتریان آمریکایی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند یا دسترسی‌شان کم است نیز محدود است. همچنان ۱۰ درصد باقیمانده است. به نوشته فدرال رزرو ۵۹ درصد جمعیت بدون دسترسی به خدمات بانکداری و ۹۰ درصد افرادی که خدمات بانکی کافی ندارند؛ صاحب تلفن همراه هستند. ۴۹ درصد جمعیتی که خدمات بانکی کافی ندارند در یک سال گذشته از خدمات موبایل بنکینگ استفاده کرده‌اند.

.

پرداخت بوسیله موبایل

نکته حائز اهمیت دیگر از ارتباط موبایل در این جوامع آن است که کاربران موبایل در واقع به استفاده از تلفن همراه به عنوان راهی برای دسترسی به پول و حتّی پرداخت بهای کالاها و خدمات، عادت می‌کنند. از سویی تعداد مشتریانی که به طور مرتب از تلفن همراه خود برای نوعی پرداخت موبایل استفاده می‌کنند همچنان کم است؛ افزایش استفاده از خدمات موبایل بنکینگ ممکن است نشانه‌ای از آن باشد که موبایل دارای امنیت کافی برای انجام خدمات مالی نیست. فدرال رزرو در تحقیق خود به این نتیجه رسیده است که ۱۵ درصد کاربران موبایل در یک سال گذشته با موبایل پرداختی را انجام داده‌اند. این روش معمول‌ترین روند پرداخت صورت حساب به صورت آنلاین است. امّا ۲۲ درصد صاحبان تلفن همراه تمایل خود را برای استفاده تلفنشان هنگام خرید با POS اعلام کرده‌اند.

.

ظهور EMV

ظهور EMV و به تدریج ارتباطات در حوزه محدود در آمریکا احتمالاً نیرویی است تا این تغییر با سرعتی بیشتر اتفاق بیفتد و البته گزینه‌های پرداخت موبایل بیشتری در دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش آمریکا ایجاد شود. تفکّر نگران مؤسسات مالی احتمالاً تمرکز روی نرم‌افزارهای موبایل یا وب سایت‌های مربوط به این دستگاه را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر راه‌هایی ارائه می‌کند که مشتریان می‌توانند همچنان از کارت‌های الکترونیکی‌شان استفاده کنند؛ حتّی هنگامی که دستگاه‌های موبایلشان عمل تبادل مالی را انجام می‌دهد.

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.