راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی چه باید کرد؟

با بررسی پرسش‌هایی که شهروندان پیرامون چگونگی پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها با آن مواجه هستند، پاسخ متداول‌ترین پرسش‌ها را در این گزارش گردآوری کرده‌ایم.

طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها از اواخر سال ۱۳۹۷ کلید خورد و اوایل سال گذشته الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت. برخی از کیوسک‌های پرداخت عوارض تقریباً تعطیل شدند و به‌تدریج تعداد آزادراه‌هایی که به سیستم دریافت و پرداخت عوارض الکترونیکی مجهز شدند افزوده شد.

این طرح همچنان در حال تکمیل و توسعه است. از سویی دیگر بنا شده تا سال ۱۴۰۰ باجه‌های پرداخت عوارض فیزیکی از مسیر آزادراه‌ها به طور کامل حذف شوند. شهروندان اما همچنان با گذشت بیش از دو سال از الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها با سؤالاتی مواجه هستند.

شما هم شاید تا امروز پیامکی مبنی‌بر عبور از آزادراه و عدم پرداخت عوارض را دریافت کرده باشید. این یکی از رایج‌ترین مسائلی است که دارندگان خودرو را دچار نگرانی کرده است. یا حتی در مواردی هم شاهد پیامک عدم پرداخت عوارض بوده‌اید درحالی‌که عوارض آزادراه را به شکل الکترونیکی از روش‌های رایج مختلف پرداخت کرده‌اید.

پرداخت عوارض الکترونیکی هرچند آغازی بود برای عبور از همه مشکلات رایج در پرداخت فیزیکی عوارض آزادراه‌ها، اما خود نیز در ابتدای مسیر به‌مانند هر پروژه تازه کلید خورده دیگری با مشکلاتی مواجه است. از همین رو با بررسی پرسش‌هایی که شهروندان پیرامون چگونگی پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها با آن مواجه هستند، پاسخ متداول‌ترین پرسش‌ها را در این گزارش گردآوری کرده‌ایم.

۱- در مقابل دریافت پیامک اشتباه عوارض آزادراه‌ها چه باید کرد؟

اگر هر پیامک اشتباهی در راستای پرداخت عوارض آزادراه‌ها دریافت کردید، با شماره تلفن ۱۵۳۱ یا ۰۲۱۶۳۴۶۸۵۳۱ تماس بگیرید و اطلاعات خودروی خود را اعلام کنید. همچنین شماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ نیز راه ارتباطی است که با اعلام درخواست خود امکان پیگیری موضوع ممکن خواهد بود.

۲- وقتی اصلاً از آزادراهی عبور نکردیم و پیامک عوارض دریافت می‌کنیم چه باید کرد؟

این موضوع ممکن است به دلیل اشتباه خواندن پلاک خودرو توسط دوربین‌های آزادراه اتفاق افتاده باشد. از همین رو برای پیگیری مشکل پیش‌آمده را به شکل پیام متنی به شماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ ارسال کنید. پیگیری و رفع مشکل از طرف مسئولین انجام خواهد شد.

۳- جریمه عدم پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها چگونه اعمال می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور چندی پیش درباره چگونگی اعمال جریمه عدم پرداخت عوارض اعلام کرد؛ طی تفاهم‌نامه‌ای که وزارت راه با پلیس‌راه به امضا رساند، ازاین‌پس پلیس‌راه مسئول ارسال پیامک به خودروهای عبوری از آزادراه‌هاست. درصورتی‌که صاحبان خودروها طی مدت مشخصی اقدام به پرداخت عوارض نکنند، جریمه خواهند شد.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی در نرخ سال ۹۹ برای خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت ۴۰۰ هزار ریال، برای کامیون‌های دو محور و اتوبوس ۵۰ هزار ریال و برای کامیون‌های سه محور، تریلی و نفتکش ۹۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

۴- برای پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها از چه شیوه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن‌های قابل‌استفاده درگوشی همراه و همچنین استفاده از کد دستوری USSD با شماره‌گیری #۸*۷۲۰*. با مراجعه به سایت آنی‌رو www.aaniro.com که متعلق به شرکت سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور است همه مسیرهای قانونی امکان پرداخت را مشاهده خواهید کرد.

 همچنین برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی، ملت، مسکن، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران‌زمین، دی، سرمایه، پست‌بانک و مؤسسه قرض‌الحسنه ایرانیان در این موضوع فعال هستند. همچنین در دستگاه‌های POS و ATM نیز امکان پرداخت وجود دارد.

۵- استعلام اپلیکیشن‌های امن و قابل‌اعتماد پرداخت عوارض آزادراه از چه روشی ممکن است؟

عباس اربابی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور (سپندار) وبسایت آنی‌رو را به‌عنوان درگاه قابل اعتمادی که راه‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها در آن ثبت شده معرفی کرده است.

همچنین اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، سو پی، ایزی پی، کیپاد، پرنا نیز اپلیکیشن‌های معرفی شده در سایت آنی‌رو هستند که با نصب این اپلیکیشن‌ها امکان پرداخت عوارض آزادراه‌ها را ساده تر می‌کند.

برای پرداخت اینترنتی عوارض آزادراهی نیز سایت‌های nspay.ir و toll.ezpay.ir وtop.ir/toll و aanipay.net معرفی شده اند.

۶- کدام آزادراه‌ها از شیوه پرداخت الکترونیک عوارض استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر آزادراه تهران – قم، آزادراه تهران – ساوه، آزادراه کرج – قزوین، آزادراه قزوین – زنجان، آزادراه همت – کرج، آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی، آزادراه ارومیه – تبریز (قطعه ۴) و آزادراه شرق سپاهان از شیوه پرداخت الکترونیکی عوارض استفاده می‌کنند.

۷- آیا تعداد آزاد‌راه‌هایی که به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها مجهز می‌شوند بیشتر خواهد شد؟

آزادراه تهران – شمال (قطعه یک)، آزادراه قزوین – رشت، آزادراه تهران – پردیس، آزادراه قم – کاشان، آزادراه کاشان – نطنز – اصفهان، آزادراه ساوه – سلفچگان، آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، آزادراه باغچه – مشهد، آزادراه زنجان – تبریز در لیست مسیرهایی قراردارند که بعد از این به سیستم پرداخت الکترنیک آزادراه‌ها افزوده خواهند شد.

۸- بعد از عبور از جایگاه اخذ عوارض الکترونیکی، برای جلوگیری از جریمه چه مدت‌زمان برای پرداخت عوارض وجود دارد؟

چندی پیش سید حسین ‌میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها درباره این موضوع با بیان اینکه هنوز ابلاغیه لغو جریمه عدم پرداخت عوارض الکترونیک پس از ۴۸ ساعت صادر نشده است، گفت: «کماکان برای کسی که از این آزادراه‌ها عبور کند و پرداخت نداشته باشد، جریمه لحاظ می‌شود، اما روشی که پیشنهاد داده‌ایم و وزیر راه و شهرسازی هم تأیید کرده‌، این است که به‌جای آنکه مردم را بابت عدم پرداخت عوارض جریمه کنیم، اگر عوارض آزادراهی دیرتر پرداخت شود، قیمت آن متفاوت می‌شود و کسی که دیرتر پرداخت عوارض داشته باشد، رقم بیشتری می‌پردازد. همچنین افرادی که دیرتر رقم عوارضی‌ها را پرداخت کنند، نسبت به کسانی که به‌موقع پرداخت می‌کنند، در واقع ارقام بیشتری می‌پردازند، به‌عنوان‌مثال دو درصد در ماه به رقم عوارضی پرداخت‌نشده اضافه می‌شود و این دیگر نیاز به جریمه‌کردن ندارد.»

۹ – استعلام جریمه پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها را باید از کجا انجام داد؟

مراجعه به سامانه خودروی من، آیتول روشی است که از طریق آن با واردکردن پلاک خودرو و شماره موبایل عوارض آزادراهی خودرو خود را استعلام کرده و این عوارض را پرداخت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.