راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

LAD چیست؟

atm-mobile.way2pay-92-03-27

پاییز امسال، اولین کنفرانس با موضوع همگرایی دستگاه‌های خودپرداز و تلفن‌های همراه در روزهای ۲۵ و ۲۶ سپتامبر و در واشنگتن برگزار می‌شود. این رویداد توسط انجمن Electronic Funds Transfer و انتشارات ATM Marketplace میزبانی خواهد شد.

تاکنون کنفرانسی با این موضوع و ابعاد برگزار نشده است. صنعت دستگاه‌های خودپرداز علاقه شدیدی به این موضوع پیدا کرده است و در این مورد لیستی از سوالات را در مورد فعل و انفعال بین این دو صنعت مطرح کرده است.

این روند به کجا خواهد رفت؟ چه تکنولوژی‌های تلفن همراه، ATM و یا مدل کسب و کاری اکنون فعال هستند؟ واکنش مشتریان چگونه خواهد بود؟ پاسخ رگولاتورها و قانون‌گذاران چگونه خواهد بود؟ اجلاس اجرایی ATM و Mobile با کمک متخصصین به این سوالات و سوالات دیگر پاسخ خواهند داد.

.

ATM عامل پیوند بین دنیای دیجیتال و فیزیکی

با وجود گسترش تجارت الکترونیک و بانکداری با کمک تلفن همراه، هنوز پول نقد به عنوان یک عامل مهم برای مشتریان باقی خواهد ماند. با توجه به رشد امکانات دریافت پول نقد توسط ATM ها، این صنعت در مرکز همگرایی چرخش کانال تلفن‌های همراه واقع شده است. استراتژی این کانال، توسعه یافتن برای استفاده کامل از مزایای ارتباط بین دستگاه‌های همراه مشتریان و ATM ها می‌باشد. دستگاه‌های ATM و تجارت دیجیتالی همراه می‌توانند به کمک همدیگر تجربه مشتریان را با ارائه یک سرویس یکپارچه افزایش دهند. در این تجربه، دستگاه‌های ATM می‌توانند با هزینه قابل قبولی پیوند بین دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی را فراهم کنند و در عین حال مشتریان همچنان بتوانند به پول نقد دسترسی داشته باشند.

.

وجود بانکداری تلفن همراه الزام بازار بانکداری امروز

موسسات مالی در کنار کانال‌هایی همچون شعبات بانک‌ها، خدمات بانکداری اینترنتی، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های ATM، به دستگاه‌های قابل حمل به دید یک کانال دیگر برای ارائه سرویس به مشتریان نگاه می‌کنند. این موسسات معمولا به دستگاه‌های ATM به عنوان یک جریان درآمد مستقل نگاه نمی‌کنند. همین موضوع برای بانکداری با کمک تلفن همراه صحت دارد. همانند دیگر کانال‌های ارتباط بانک و مشتریان، بانکداری تلفن همراه هم سرویسی است که باید یک موسسه مالی در کنار سرویس های دیگر خود ارائه دهد تا در بازار امروز بانکداری سهمی داشته باشد و سرویس‌های خود را کامل کند.

.

LAD جایگزین ATM

با توجه به این مسائل، موسسات مالی در پی سازگار کردن و ترکیب دستگاه‌های ATM و بانکداری با کمک تلفن همراه هستند تا تجریه غنی‌تر و سریع‌تری را به مشتریان خود ارائه دهند. هوشمندسازی ATM ها با وجود مسائل و مشکلاتی که به همراه دارد، بسیاری از هزینه‌های بانک ها را کاهش می‌دهد و وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهد. دستگاه های ATM هوشمند با نام IAD شناخته می شوند. چالش بزرگی پیش روی IAD ها می‌باشد. آنها نیاز دارند تا راه‌های بهتری برای یکپارچه شدن با دستگاه‌های قابل حمل پیدا کنند. گسترش چشمگیر در استفاده از دستگاه‌های قابل حمل و صحنه رو به رشد پرداخت‌های همراه، نیاز جدیدی برای هوشمندتر کردن دستگاه‌های ATM ایجاد کرده است. دستگاه‌های ATM نیاز دارند تا از یک دستگاه ساده که تنها برای توزیع پول نقد استفاده می‌شوند، به دستگاه‌های هوشمند برای پوشش نیازهای مشتریان و تراکنش‌های دیجیتالی تبدیل شوند.

.

LAD منتظر تکنولوژی‌های جدید

اما Alan Goode که یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Basingstoke می‌باشد، نظر متفاوتی در مورد دستگاه‌های ATM هوشمند یا IAD ها دارد. وی می‌گوید: حرکت موسسات مالی به سمت ارائه سرویس‌های مبتنی بر دستگاه‌های همراه می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی شود. با استناد به داده‌های جمع‌آوری شده از ایالات متحده، استفاده از دستگاه های فیزیکی ATM در حال کاهش است و این روند کاهشی با نصب دستگاه‌های ATM هوشمند و ارائه خدمات جدید تغییر نخواهد کرد. ارائه خدماتی همچون دریافت وضعیت حساب، شارژ خودکار سیم‌کارت‌های اعتباری و یا پرداخت به کاربران دستگاه‌های قابل حمل با وجود رشدی که خدمات بانکداری همراه در این کشور داشته است، بی فایده به نظر می‌رسد. ساده‌ترین کار برای دستگاه‌های ATM هوشمند این است که فعلا منتظر تکنولوژی‌های جدید باشند.

.

رشد پول نقد در تضاد با پرداخت همراه

James Phillips که مدیر ارشد شرکت Triton می‌باشد در مورد اقبال شرکت‌ها و موسسات مالی به خدمات بانکداری همراه می‌گوید: تا زمانی که راه ساده ای برای تبدیل یک اپلیکیشن تلفن همراه یا تراکنش همراه به جریان درآمد وجود دارد، همه به دنبال آن خواهند رفت.

Tom Harper رئیس انجمن دستگاه‌های خودپرداز و ناشر ATMmarketplace.com و MobilePaymentsToday.com در این مورد می‌گوید: کاهش استفاده از پول نقد یکی از تبعات رشد استفاده از پرداخت‌های همراه بوده است. ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که در واقع استفاده از پول نقد در ایالات متحده و کل دنیا با نرخ قابل توجهی در حال افزایش است. رشد استفاده از پول نقد در چند سال پیش حدود ۳ یا ۴ درصد بوده است، اما سال گذشته به ۶ درصد رسید و این روند کاملا با رشد استفاده از پرداخت‌های همراه متضاد بوده است. در واقع، مطالعه ای که درمورد پرداخت‌های مشتریان انجام شد این موضوع را ثابت کرد که پول نقد هنوز هم بهترین و پرکاربردترین روش پرداخت می‌باشد. با وجود کاهش مبلغ تراکنش‌ها در طول زمان، تعداد دفعات استفاده از پول نقد در ایالات متحده در حال افزایش است. تحقیقات از بانک Federal Reserve ما را به این نتیجه رساند که پول نقد حدود ۲۹ درصد از تراکنش‌های مشتریان را تشکیل می‌دهد و مشتریان تنها در ایالات متحده سالانه حدود ۱٫۲ تریلیون دلار پول نقد جابه‌جا می‌کنند.

منبع: فن‌تک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.