راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه می‌توان وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کرد؟ / بانک‌ها برخلاف قانون یک ضامن را نمی‌پذیرند

با اینکه طبق بخشنامه بانک مرکزی درخصوص تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هر وام نیازمند یک ضامن معتبر و سفته است، اما بسیاری از بانک‌ها خلاف این موضوع عمل می‌کنند و دو ضامن یا بیشتر از آن برای هر وام درخواست دارند.

ابلاغیه بخشنامه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۷۰ میلیون تومانی به بانک‌ها از یازدهم اردیبهشت‌ماه رسانه‌ای شد. این در حالی است که از چند روز قبل از آن تاریخ، ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات در سایت بانک مرکزی انجام می‌شد.

بانک مرکزی در این بخشنامه با استناد به تبصره ۱۶ بند الف قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به بانک‌ها اعلام کرده که به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به‌کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از تاریخ یکم فروردین‌ماه ۱۳۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰، ۷۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ده‌ساله است.

علاوه بر این به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

در این بخشنامه ذکر شده که بانک‌ها باید برای ضمانت صرفاً یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

بنابر اعلام بانک مرکزی مسؤولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

همچنین تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

این بخشنامه به بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه صادرات، رفاه کارگران، توسعه تعاون، اقتصاد نوین، کارآفرین، پارسیان، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، قرض‌الحسنه مهر ایران، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه، آینده، قرض‌الحسنه رسالت، مشترک ایران – ونزوئلا، صندوق کارآفرینی امید، موسسه اعتباری ملل، موسسه اعتباری کاسپین و پست بانک ابلاغ شده است.


مراحل ثبت‌نام وام ازدواج


همانطور که گفته شد متقاضیان درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باید تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از تاریخ یکم فروردین‌ماه ۱۳۹۷ باشد. در این صورت اگر سن زوج بالای ۲۵ سال و سن زوجه بالای ۲۳ سال باشد وام ۷۰ میلیون تومانی به آنها تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت می‌کنند.

برای درخواست وام در ابتدا باید به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سایت بانک مرکزی مراجعه کنید. این سامانه در پایین صفحه اصلی قابل مشاهده است.

در قسمت چپ صفحه اصلی این سامانه نام بانک‌هایی که این وام را اعطا می‌کنند، آورده شده است. در قسمت راست این صفحه نیز گزینه ثبت‌نام وجود دارد. در این قسمت مشخصات خود را وارد و پس از آن گزینه «ادامه» را انتخاب می‌کنید. توجه داشته باشید که افرادی که قبلاً این تسهیلات را دریافت کرده‌اند نمی‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

پس از ورود به قسمت تکمیلی ثبت‌نام باید نام شهر، بانک و شعبه‌ای که قصد دارید در آنجا وام را دریافت کنید، انتخاب کنید. دقت داشته باشید که شما تنها می‌توانید بانک شهری که در آن عقدنامه خود را ثبت کرده یا آدرس محل سکونت خود را در آن قید کرده‌اید، انتخاب کنید.

پس از انتخاب شهر به شما بانکی که در آن لحظه برای ثبت‌نام ظرفیت دارد، نشان داده می‌شود. ممکن است در زمان ثبت‌نام هیچکدام از بانک‌ها برای ثبت‌نام ظرفیت نداشته باشند یا تنها چند بانک ظرفیت داشته باشند. بنابراین اگر بانک مشخصی را مد نظر دارید و آن بانک در لیست ظرفیت‌ها نیست باید مجدداً مراجعه کنید و منتظر بمانید که تا آن بانک ظرفیت خود را برای ثبت‌نام باز کند.

پس از انتخاب بانک می‌توانید نام شعبه خود را انتخاب کنید. البته انتخاب شعبه نهایی با بانک مورد نظر است و بر اساس آدرسی که وارد می‌کنید تعیین می‌شود.


دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی


پس از انجام مراحل ثبت‌نام به شما کد پیگیری ۱۰ رقمی داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید در قسمت «مشاهده وضعیت» مشخصات خود را ببینید. همچنین به شما پیامکی مبنی بر انجام ثبت‌نام شما و کد رهگیری ارسال می‌شود. پس از تأیید مراحل ثبت‌نام به شما در همان روز پیامکی ارسال می‌شود و کد شعبه و مدت زمان مراجعه به آن به شما اطلاع داده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از قسمت «مشاهده وضعیت» از شعبه و زمان مراجعه خود اطلاع یابید.

مراجعه به شعبه معمولاً تا ۱۲ رز کاری تعیین می‌شود و شما باید به همراه مدارک لازم به آنجا برای تکمیل مدارک خود مراجعه کنید. اگر در زمان لازم به شعبه مراجعه نکنید، اطلاعات ثبت‌نامی شما حذف خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به شعبه اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن، کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین، کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت‌نام است.


مدت بازپرداخت و شرایط ضامن‌ها


طبق شرایط و دستورالعملی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قید شده، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ ۷۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.‌

مدت بازپرداخت تسهیلات، ۱۲۰ ماهه با اقساط مساوی است و سررسید اولین قسط یک ماه پس از پرداخت تسهیلات است. نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیز ۴ درصد تعیین شده است.


اغلب بانک‌ها یک ضامن را نمی‌پذیرند


باتوجه به مواردی که گفته شد، افراد طبق این دستورالعمل و فرایند می‌توانند درخواست وام ازدواج خود را ثبت کنند، اما با پیگیری‌هایی که راه پرداخت از برخی بانک‌های ارائه دهنده وام انجام داد، این مساله مطرح شد که بانک‌ها در اعطای وام شرایط متفاوتی دارند. به‌طور مثال وقتی برای درخواست وام به بانک صادرات مراجعه کردیم، مسئول شعبه به ما اعلام کرد که برای ثبت وام ازدواج، هر نفر به دو ضامن نیاز دارد که این ضامن‌ها نباید تکراری باشند. درصورتی که این موضوع برخلاف آن چیزی است که در دستورالعمل بانک مرکزی در اعطای وام ازدواج ذکر شده است.

بانک صادرات این توضیح را به ما ارائه داد که عملیات اعتبار سنجی توسط شعبه انجام می‌شود. بنابراین وقتی ضامن‌ها به شعبه معرفی شوند، بر اساس اعتبارسنجی به متقاضی گفته می‌شود که ضامن‌ها کفاف وام را می‌دهند یا نه. در این راستا اگر ضامن، کارمند باشد باید گواهی کسر از حقوق داشته باشد. فرایند زمانی اعطای وام نیز بستگی به نوبت‌دهی انجام شده دارد.

در تماسی که با کارشناسان بانک ملت داشتیم نیز گفته شد که بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام افراد در بانک، رئیس شعبه باید تایید کند که یک وام به چند ضامن نیاز دارد.


ثبت درخواست شکایت


پس از اینکه این مساله را با بانک مرکزی در میان گذاشتیم، جوابی که حاصل شد این بود که ملاک بانک مرکزی آن چیزی است که در بخشنامه آمده است. در بخشنامه نیز قید شده که افراد می‌توانند برای هر وام یک ضامن و سفته داشته باشند یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند. اگر بانک‌ها تخلفی در این مورد انجام می‌دهند افراد باید در سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی که در سایت این بانک قرار دارد، شکایت خود را از شعبه ثبت کنند. پس از آن بانک مرکزی این شکایت را بررسی می‌کند و به متقاضی پاسخ داده می‌شود.

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز در گفت‌وگو با راه پرداخت با بیان اینکه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز از سوی بانک مرکزی به شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ابلاغ شده، گفت: «بر اساس این قانون هر وام دارای یک ضامن معتبر است که باید اعتبارسنجی آن پاسخگوی این وام باشد. اگر افراد به بانک‌های دولتی مراجعه می‌کنند و ضامن معتبر هم داشته باشند، اما فرایند آنها انجام نشود، در سایت همان بانک به قسمت واحد رسیدگی به شکایت مراجعه کنند و در آنجا درخواست خود را ثبت کنند تا شکایت آنها پیگیری شود.»

به‌گفته او در سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار نفر از بانک‌های دولتی با همین شرایط وام ازدواج دریافت کرده‌اند. بنابراین وقتی افراد برای ثبت‌نام این وام اقدام کنند، باید در مدت معین به بانک مراجعه و اگر شرایط دریافت وام را داشته باشند، ظرف دو هفته وام ازدواج به آنها پرداخت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.