راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پایان کارتخوان‌داری بانک‌ها؛ مقایسه آماری pspهای کشور

بانک مرکزی برای اولین بار آمار پایانه‌های فروش را از گزارش عملکرد بانک‌ها حذف کرد و آمار کارتخوان‌های منصوبه متعلق به شرکت‌های ارايه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) را به‌صورت مستقل منتشر کرد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره آمار ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک تا پایان اسفندماه ۱۳۹۱ نشان می‌دهد تعداد کارت‌های صادره از سوی شبکه بانکی از مرز ۲۲۵ میلیون و ۷۶۴ هزار فقره گذشته است.

این گزاش نشان می‌دهد تعداد کارت‌های صادره از سوی شبکه بانکی نسبت به اسفندماه سال گذشته نزدیک 30 درصد رشد داشته است. بر این اساس سرانه کارت در کشور در پایان سال 91 بالغ بر سه کارت است. همچنین تعداد خودپردازهای نصب شده در پایان اسفند 91 نسبت به زمان مشابه سال قبل نیز نزدیک 14 درصد رشد را تجربه کرده که بر این اساس به ازای هر 233 هزار نفر یک خودپرداز در شعب یا مراکز خرید عمومی نصب شده است.

.

عملکرد بانک‌ها در بخش كارت

در بخش کارت بانک ملت با صدور بالغ بر 40 میلیون کارت بانکی در رتبه اول قرار دارد. این بانک در اسفندماه سال گذشته صدور حدود 31.9 میلیون کارت را در کارنامه خود ثبت کرده بود که با این احتساب طی سال 91 در بحث صدور کارت نزدیک 26 درصد رشد داشته است.

همچنین بانک صادرات با صدور 32.6 میلیون کارت در مقام دوم قرار دارد. این بانک در پایان سال 90 بالغ بر 26.7 میلیون کارت صادر کرده بود که با این حساب رشدی 22 درصدی را در سال 91 در صدور کارت تجربه کرده است.

بانک ملی با صدور بيش از 31.6 قطعه کارت برای مشتریان خود در رتبه سوم قرار دارد. این بانک در پایان ساله گذشته توانسته بود بالغ بر 28.2 میلیون کارت را صادر کند که با احتساب این عدد در بحث صدور حدود 12 درصد رشد نشان می‌دهد.

PSP-shaparak-Statistics-way2pay-92-03-26-d

رکوردداران خودپرداز

در بخش خودپرداز بانک ملی با نصب شش هزار و 414 دستگاه خودپرداز منصوبه در مقام اول قرار دارد. این بانک در انتهای سال 90 حدود پنج هزار و 641 خودپرداز منصوبه را در اختیار داشته است که با این حساب در بخش خودپرداز در سال 91 حدود 14 درصد رشد نشان می‌دهد.

بانک صادرات با داشتن سه هزار و 851 دستگاه منصوبه در مقام دوم قرار دارد. این بانک در سال گذشته سه هزار و 716 خودپرداز منصوبه است که با این حساب در سال 91 کمتر از نیم درصد رشد کرده است.

در رتبه سوم بانک ملت قرار دارد که با نصب سه هزار و 224 خودپرداز در شعب خود نسبت به پایان اسفندماه 90 تعداد خودپردازهای خود را که سه هزار 117 دستگاه بوده رشد چشمگیری در آن دیده نمی‌شود.

شرکت‌های PSP چه کردند؟

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی که درباره ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک منتشر شده است تعداد پایانه‌های فروش در  تهران 57 و در سایراستان‌ها 43 درصد کل پایانه‎های نصب شده در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که تا قبل از این آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی به شکلی بود که سهم پایانه‌های نصب شده در استان‌ها بیشتر از استان تهران بود. به طوری که بر اساس آخرین آمار مربوط به پایانه‌های فروشگاهی تحت مالکیت بانک‌ها، یعنی در اذر ماه 91 از مجموع دو میلیون و 619 هزار پایانه، یک میلیون و 812 هزار معادل 69 درصد از پایانه‌های فروش در استان‌ها و 31 درصد در تهران نصب شده بودند.

PSP-shaparak-Statistics-way2pay-92-03-26

PSP-shaparak-Statistics-way2pay-92-03-26-c PSP-shaparak-Statistics-way2pay-92-03-26-a

علاوه بر این، بعد از عملیاتی شدن شاپرک، پایانه‌های بدون تراکنش از چرخه فعالیت خارج شدند و در نتیجه تعداد پایانه‌ها در پایان فروردین نسبت به پایان آذر ماه حدود 8 درصد کاهش یافته است.

 

عملکرد شرکت‌های پی اس پی

در همین حال عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پراخت نشان می‌دهد به پرداخت ملت با نصب نزدیک 570 هزار پایانه و سهم 24 درصدی از بازار در رتبه اول قرار دارد.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز با در اختیار داشتن حدود 466 هزار دستگاه کارتخوان منصوبه و سهم بازار 19.3 درصدی در رتبه دوم قرار دارد.

در همین حال شرکت ایران کیش با در اختیار داشتن 401 هزار دستگاه کارتخوان منصوبه و سهم بازار 16.6 درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است.

همچنین داده ورزی سداد نیز با نصب 334 هزار پایانه فروشگاهی و سهم نزدیک 14 درصدی در میان شرکت ها رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

در رتبه پنجم نیز شرکت پرداخت الکترونیک سامان قرار دارد که با مالکیت 163 هزار پایانه منصوبه و سهم بازار 6.8 درصدی در جمع 5 شرکت برتر ارائه دهنده خدمات پرداخت قرار دارد.

PSP-shaparak-Statistics-way2pay-92-03-26-b

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.