راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ساتنا بومی شد

همین چند روز پیش بود که در اختتامیه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی از سامانه آریا رونمایی کرد و در این رابطه گفت: به خاطر موضوع تحريم‌ها گروهی از جوان متخصص از تهديدها فرصتي ايجاد كردند و از زمانی كه اين سامانه به اجرا گذاشته شد بدون هيچ مشكلي كار كرد و كشور ما در زمره كشورهای توليد سامانه‌های ملي بانكی قرار گرفت. اميدوارم اين نقطه آغاز تولید و صادر کردن سامانه‌های ملي بانكي باشد و به نقطه مطلوبي در اين زمينه در منطقه و جهان برسيم.

محمود احمدی در رابطه با سامانه آریا گفت: سامانه ساتنا قبلا توسط بانك مركزی از شرکت لاجيكای انگلستان تهیه می‌شد، اما پشتيباني سامانه لاجيكا، ايران را از سال 91 تحريم كرده بود. با تدبیر مدیران بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک، کارگروهی متشکل از متخصصان داخلی تاسیس شد و به صورت محرمانه اقدام به مهندسی معکوس و بازنویسی این سامانه صورت گرفت. از 16 آذرماه 92 سامانه آريا ساتنا جايگزين ساتنا لاجيكا شد. اين سامانه به طور كامل و همانند مشابه خارجي خود طراحي وپياده سازي شد.

.

16 آذر، آغاز فعالیت آریا

محمد سعید طباطبایی، مدیر سامانه‌های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص روند این جایگزینی گفت: از شهریورماه گذشته تیمی برای بررسی این پروژه با عنوان آریا در شرکت خدمات انفورماتیک تشکیل شد. همچنین تیمی در بانک مرکزی در این زمینه به وجود آمد تا مدل بیزینسی کار بررسی شود که ما با آنها تعامل و همکاری داشتیم. پس از شش ماه و در اسفندماه گذشته، سیستم آریا به پیشرفت قابل توجهی دست یافت. حدودا در اردیبهشت ماه، سیستم به مرحله تست بانک مرکزی رسید و تیمی از افراد نظام‌های پرداخت و معاملات ریالی بانک مرکزی سیستم را به کار گرفتند تا چالش‌ها و نقایص آن مشخص شود. پس از رفع مشکلات موجود و از حدود دو ماه پیش، نسخه اولیه سیستم آماده شد. در واقع حدود شش ماه چکش کاری‌های پروژه زمان برد.»

مدیر پروژه آریا در ادامه گفت: «پس از رفع خطاهای سیستم و برگزاری جلسات متعددی با بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها، اطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفت و سیستم برای تست آماده شد. در این مرحله نیز برخی خطاها رفع شد. ازآنجا که ساتنا در روزهای تعطیل فعالیتی ندارد، در دو جمعه از نظام بانکی دعوت شد تا با حضور در سیستم بانکی با سامانه آریا تست عملی انجام دهند. در این مرحله نیز نتایج تست‌ها نسبتا موفق بود، بر این اساس از چهاردهم آذرماه کلیه ارتباطات بانکی با سیستم لاجیکا قطع و به سمت آریا هدایت شد و از روز شانزدهم آذر ساتنا فعالیت خود را با سیستم آریا آغاز کرد.

با توجه به گفته‌های بالا، شرکت خدمات انفورماتیک تاکنون از یک محصول خارجی استفاده می‌کرد که به گفته مسئولین استفاده از یک محصول خارجی در چنین جای حساسی خیلی خوشایند نبود. چنانچه سامانه آریا ساتنا را گروهی از جوانان ایرانی طراحی کرده باشند و این سامانه یا دانش طراحی آن توسط شرکت خارجی دیگری تامین نشده باشد قدمی مثبت و قابل توجه در این راه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.