راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا آینده‌ای برای پایانه‌های سخت‌‌افزاری وجود دارد؟

امید آقاجانی، مدیر بازاریابی ارتباط فردا / مجله The Paypers / دوره صندوق‌های پول و پایانه‌های پرداخت مستقل تقریبا سپری شده‌است. ورود برنامه‌های POS الکترونیکی (ePOS) مبتنی بر هوش تجاری در سطح شرکت‌های بزرگ و پرداخت‌های یکپارچه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) به ارمغان آورده است. ePOS برنامه‌های مبتنی بر تبلت مناسب برای بازارهای تجاری خاص، با پرداخت‌های یکپارچه شده به‌عنوان بخشی از راه‌حل را فراهم می‌کند. این بدین معنی است که انتخاب ePOS در بالای لیست اولویت‌های بازرگان قرار خواهد گرفت، در حالی‌ که انتخاب ارائه‌کننده راه‌حل پرداخت، گزینه‌ای است که بازرگان عمدتا بر اساس هزینه انتخاب می‌کند.


تکامل POS


تکامل POS برای شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ (LE) در شکل یک نشان داده شده است.

تکامل POS برای شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ

بسیاری از SMEها هنوز هم از پایانه پرداخت مستقل استفاده می‌کنند و تنها امکان دریافت پرداخت‌های کارتی را فراهم می‌کنند. بازرگانان شرکت‌های بزرگ می‌توانند نرم‌افزار پرداخت را از طریق APIها در برنامه‌های تجاری خود ادغام كنند، اما چنین ادغامی برای SME‌ها معمولا دور از دسترس است.

مسائل با ورود POS موبایلی (mPOS) تغییر کرد. mPOS کارت‌خوانی ارائه می‌دهد که به یک برنامه ePOS اجراشده روی یک تبلت یا گوشی وصل می‌شود. همراه کردن بازرگان ساده و سریع است و  این سرویس بر اساس مدل «پرداخت-به میزان-مصرف» تحویل داده می‌شود. mPOS در ابتدا برای بازرگانان خرد طراحی شد، اما به‌دلیل راحتی آن، قیمت‌گذاری رقابتی و ارزش فراهم آورده برای مشاغل، به‌سرعت توسط  SMEهای بزرگتر نیز پذیرفته شد. شرکت‌های بزرگ نیز برای مفاهیم فروشگاهی جدید خود (به عنوان مثال به فروشگاه اپل فکر کنید) یا برنامه‌هایی که نیاز به راه‌حل‌های موبایلی دارند مانند تحویل‌ها، mPOS را در تجارت خود ادغام می‌کنند.

گام بعدی در این تکامل، دسترس پذیری نرم‌افزار اختصاصی ePOS مبتنی بر تبلت برای SMEها است که در یک مدل اشتراکی ابری ارائه شده است. این توسعه SMEها را با دسترسی به هوش تجاری قدرتمند می‌کند، مشابه آنچه شرکت‌های بزرگ دارند که پرداخت‌ها را با مدل کاری خود ادغام می‌کنند و این فقط یکی از کارکردهای زیاد مورد نیاز کسب‌وکارها است. تأمین کنندگان mPOS  مانند اسکوئر و آی‌زتل اکنون برنامه‌های ePOS پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند، اما هم‌چنان یکپارچگی با سیستم‌های ePOS  محبوب را فراهم می‌کنند.


آیا آینده‌ای برای پایانه سخت‌‌افزاری وجود دارد؟


در سال ۲۰۱۸، شورای استانداردهای امنیتی PCI، مشخصات پین ورودی را در وسایل تجاری غیر سفارشی (PIN on COTS) منتشر کرد.

این استاندارد، تراکنش‌های کارتی EMV با ورود پین به دستگاه مصرف‌کننده‌ی بازرگان را با استفاده از یک برنامه ورود پین امن به همراه یک کارت‌خوان امن، امکان پذیر می‌کند. قبل از توسعه PIN روی استاندارد COTS، فقط دستگاه‌های اختصاصی مورد تأیید PCI اجازه ورود پین را داشتند. این راه‌حل‌های POS هوشمند متشکل از یک دستگاه تبلتی با یک کارت‌خوان تعبیه شده است.

ارائه‌دهندگان یک فروشگاه برنامه به بازرگانان ارائه می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا محیط POS و برنامه‌های تجاری خود را بسازند. مثال‌هایی از ارائه‌دهندگان POS هوشمند عبارت‌اند از فرست دیتا کلاور، پوینت و وریفون کربن. البته، راه‌حل‌های کوچک‌تر POS هوشمند نیز به بازار عرضه شده‌اند که یک پایانه پرداخت، یک صندوق پول و یک چاپگر را در یک دستگاه قابل حمل ادغام می‌کنند. نمونه‌هایی از آن‌ها عبارت‌اند از پوزپِی شرکت ای‌وی‌او پِیمنت و یلو .

سوال این است که آیا یا چه زمانی می‌توان گام نهایی را برداشت و پایانه‌های سخت‌‌افزاری ناپدید خواهند شد؟ پس از آن، فرآیند پرداخت به آسانی دانلود یک برنامه، با تمام عملکردها و امنیت برنامه‌ریزی‌شده داخل نرم‌افزار، خواهد بود. می‌توان این گام از تکامل پایانۀ پرداخت را «POS نرم» نامید (شکل دو).

تکامل پایانۀ پرداخت

اولین قدم‌ها برای ممکن ساختن این امر قبلا برداشته شده است. PCI در حال کار بر روی یک استاندارد جدید برای پرداخت‌های بدون تماس در COTS است، که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ منتشر شود و در آوریل ۲۰۱۹ برای دریافت نظرات ذی‌نفعان با آن‌ها به اشتراک گذاشته شده است. این استاندارد امکان پذیرش پرداخت‌های کارتی بدون تماس در دستگاه بازرگان را با استفاده از NFC و بدون نیاز به کارت‌خوان مجزا فراهم می‌کند. این راه‌حل قبلا به دست تعداد معدودی از ارائه‌دهندگان مانند ورلدپی در انگلستان و ایلاوون در لهستان راهبری شده ‌است.

هیئت منصفه هنوز درباره اینکه آیا پایانۀ سخت‌‌افزاری به‌طور کامل قابل جایگزینی است یا نه، نظر نداده ‌است. البته، واقعیت این است که زنجیره ارزش و مدل توزیع ارائه‌دهندگان سنتی و سازمان‌های فروش مستقل قبلا از طریق ارائه‌دهندگان فناوری مالی راه‌حل‌های mPOS‌، به خصوص برای بخش SME به چالش کشیده شده است. ارائه‌دهندگان باید روی نیازهای تجاری مشتریان خود تمرکز کنند و راه‌حل‌هایی ارائه دهند که بر هوش تجاری و نه فقط پرداخت، تمرکز داشته باشند.

درباره گروه Aite: گروه Aite یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای مستقل است که در زمینه تجارت، فناوری و مسائل مقرراتی و تأثیر آن‌ها بر صنعت خدمات مالی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی گروه در بوستون واقع است. Aite با مشتریان خود به عنوان شریک، مشاور و عامل فعال کار می‌کند، فرض‌های پایه آن‌ها را به چالش می‌کشد و تضمین می‌کند که آن‌ها در خط مقدم روندهای صنعت باقی مانده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.