راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابزارهای حمایتی از اینشورتک‌ها چیست؟

ابراهیم نصیری بنیان‌گذار و مدیرعامل ایمنتا / تا صحبت از حمایت می‌شود ناخودآگاه تصور عده‌ای به سمت موضوع جذب سرمایه معطوف می‌شود. درحالی‌که اگر حمایت‌های قانونی لازم حقوق مالکیت فکری معنوی توسط رگولاتوری ایجاد شود، گام بعدی (جذب سرمایه) به‌خودی‌خود تسهیل خواهد شد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته خلق ایده در مرحله ایده نیز دارای ارزش و حمایت قانونی است. متأسفانه در ایران به نظر نمی‌آید این مهم دارای اهمیت باشد.

در بخشنامه تدوین طرح‌های بیمه‌ای مصوب بیمه مرکزی به نظر می‌آید حقوق و تکالیف طراح، در قالب محصولات جدید بیمه‌ای موردنظر است درصورتی‌که موضوع اینشورتک‌ها به محصولات جدید بیمه‌ای و مدل‌های فروش و بیزینس مدل‌های متنوع نیز قابل تسری است.

ناگفته پیداست که اگر طرح‌های در حوزه بیزینس مدل‌ها روش‌های نوین فروش نیز قابلیت ثبت داشته باشند، طراح با فراغ‌بال می‌تواند در جهت مذاکره با شرکت‌های بیمه و جذب سرمایه اقدام کند. سه مزیت مهم اجرای حق مالکیت معنوی بدین شکل است:

  • سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری پا به این عرصه می‌گذارند و افرادی که برای حضور در این حوزه‌ها تردید دارند تشویق به واردکردن سرمایه خود در صنعت اینشورتک می‌شوند.
  • طراحان و افراد خوش‌فکر بدون نگرانی از سو استفاده از طرح آنان و با ثبت آن می‌توانند به جستجوی سرمایه‌گذار بروند.
  • امکان ایجاد رزومه برای طراحان و سرمایه‌گذاران که با ریسک‌کردن توانسته‌اند طرحی را به سرانجام برسانند. به‌طور مثال طرح بیمه کرونا برای اولین‌بار توسط ایمنتا مطرح شد اما در حال حاضر شرکت‌های گوناگونی ادعای مالکیت این طرح را دارند که خود این موجب به تعلل شرکت برای ارائه طرح‌های دیگر شده است.

ایمنتا که اولین شرکت ارائه‌دهنده بیمه کرونا در کشور است از نبود حمایت‌های معنوی آسیب جدی دیده اما با بررسی آسیب‌شناسی گذشته می‌توان آینده بهتری را پیش رو قرار داد. از همین رو ما قصد مذاکره مجدد و نامه‌نگاری و همچنین ارائه مدلی به بیمه مرکزی جهت حفظ حقوق مالکیت معنوی با عنوان دقیق اینشورتک‌ها را داشته و امیدوار به همکاری لازم از سمت بیمه مرکزی هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.