راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی: غفلت بانک‌ها از پرداخت همراه، یک اشتباه بزرگ است

سيد ابوطالب نجفي، مدير عامل شركت خدمات انفورماتيك در هفتمين همايش ملي و اولين همايش بين المللي تجارت و اقتصاد الكترونيكي ضمن ترسيم نقشه راه بانكداري آينده، گفت: هدف ما براي آينده تحقق بانكداري هوشمند است.

نجفی ضمن بيان اين مطلب با اشاره به ويژگي فناوري IT و سرعت تحولات آن متذكر شد: صنعتIT صنعتي است كه تحولاتش ساير بخش‌ها را نيز تحت تاثير قرار داده و پيش بيني حجم تغييرات حتي از تصور نوابغ اين حوزه نيز خارج است. به همين جهت عدم همسويي با اين تحولات قطعا مانند برخي بانك‌ها و شركت‌‎هاي بزرگ به خروج از گردونه رقابت منتهي خواهد شد.

.

سرویس‌های الکترونیک، سرویس‌‎های کلیدی هستند

نجفي در ادامه به مباحتي چون بانكداري الكترونيكي در كشور، روند فناوري و تغييرات بانكي و نيروهاي گارتنر و اثرات آن بر روي تجارت خرد پرداخت و افزود: در حال حاضر چند سرويس كليدي با اتكا به توان اين شركت ارائه مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به «شتاب»، «سامانه‌هاي نظام‌هاي ملي پرداخت» كه عملا چك بانكي را از مبادلات بانكي خارج كرده و امكان هرگونه تبادل بانكي را فراهم نموده است. «پايا» كه امكان پرداخت و برداشت جمعي را ميسر كرده، «شاپرك» نيز براي ساماندهي پرداخت‌هاي كارتي راه اندازي شده و سامانه «پيام رسان الكترونيكي بين بانكي»، سامانه «كاشف» و همچنين «سامانه اعتبارات اسناد ريالي» كه روز گذشته كار خود را آغاز نمود؛ اشاره كرد.

وي در ادامه «شبكه امن بانكي»، «چك الكترونيك»، «ضمانت‌نامه‌هاي الكترونيكي بين بانكي» و «سپاس» را كه به منظور سامان‌دهي انواع مختلف پرداخت همراه عملياتي خواهد شد را از اقداماتي برشمرد كه در سال جاري، محقق خواهد.

.

تراکنش‌های موفق شتاب و شاپرک

مهندس نجفي با اشاره به ضريب موفقيت برخي سامانه‌ها در زمان اوج مراجعه، مانند زمان واريز يارانه‌ها يادآور شد: شاپرك با 96درصد و شتاب با 97 درصد موفقيت انجام تراكنش‌ها از عملكرد خوبي برخوردار بوده‌اند و اگر عملكرد ساير فعاليت‌ها در كشور نيز از چنين ضريب موفقيتي برخوردار بود، قطعا كشور با تحولات در خور توجهي مواجه مي‌شد.

.

تمركز 70 درصد سرمايه گذاري‌ها در بخش هوش تجاري

وي در خصوص روند تغييرات در كسب و كار بانكي و فناوري در دنيا گفت: جهاني شدن، تغييرات شديد فضاي كسب و كار، ظهور قدرت‌هاي جديد سياسي و تغيير سبك زندگي به گونه‌ای است كه پيش بيني مي‌شود تا سال 2015 هوش تجاري 70 درصد سرمايه گذاري‌ها را به خود اختصاص دهد. حجم داده‌ها به قدري افزايش مي‌يابد كه يك ميليون شغل جديد ايجاد خواهد شد.

.

ابزارهای جدید، خوب بد زشت

همچنين استفاده از ابزارهاي شخصي كاركنان (رايانه، تلفن هوشمند، تبلت، …) در محل كار،صرفه جويي چشمگيري را براي سازمان‌ها به ارمغان مي‌آورد و در عين حال ريسك خروج اطلاعات از سازمان را نيز به همراه دارد كه بايد تمهيداتي براي آن انديشيد. علاوه بر اين ارائه خدمات درقالب بازي، رويكرد جديدي است كه در بانك‌ها پيشرو آغاز شده و در كشور ما نيز بانك ملي اقداماتي را در اين خصوص انجام داده است.

.

آینده پول چه می‌شود؟

وي در ادامه متذكر شد: همگرايي اين نيروهاي نوظهور در آينده پول نيز تغييراتي چون ايجاد واحدهاي جديد پول، واحد‌هاي پول مجازي، پول بدون بانك يا بانك بدون پول را به همراه مي‌آورد.

نجفي خاطر نشان مي‌كند: وقتي در مسير نو آوري قرار مي‌گيريم امكان شكست هم وجود دارد ولي در نهايت آنچه محقق خواهد شد، قطعا يك حركت رو به جلو ست.

.

غفلت بانک‌ها از پرداخت همراه، یک اشتباه بزرگ است

مدير عامل شركت خدمات انفورماتيك در ادامه موضوع تغييرات پيش روي كسب و كار بانكي به كاهش شعب و حضور بانك‌ها در زندگي اقتصادي مشتريان و بودجه بندي براي آنها اشاره كرد و در كنار ضرورت سرمايه گذاري بر روي جوانان به بروز جنگ ابزارهاي همراه در حوزه بازاريابي تلفن همراه پرداخت و يكي از نتايج آن را ورود اپراتورهاي همراه به كسب و كار بانكي عنوان و تاكيد كرد: غفلت بانك‌ها از اين موضوع باعث از دست دادن حجم بزرگي از درآمدها خواهد شد.

.

تامین امنیت و مدیریت داده‌های دو امر اساسی

مدير عامل شركت خدمات انفورماتيك بحث امنيت را بسيار مهم خواند و متذكر شد: اين مهم بايد در زمان هر نوآوري مد نظر قرار گيرد. وي مديريت انبوه داده‌ها را يك چالش جدي براي بانك‌ها توصيف كرد و ظهور اينترنت اشياء را نيز در تحولات اين عرصه موثردانست.

.

طوفان تلفن همراه تا دو سال آینده

در ادامه نجفي با اشاره به پيش بيني موسسه گارتنر افزود: تجارت اجتماعي ظرف 2 سال جاي خود را در بازار خواهد يافت و بحث موبايل كه هم اكنون به بلوغ رسيده در كمتر از 2 سال با عموميت تجارت بر روي موبايل مواجه خواهد شد.

.

کائنات در دست شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه، رایانش ابری و اطلاعات

وي در خصوص همگرايي نيروها نيز به تاثيرات چهار نيروي شبكه‌هاي اجتماعی، تلفن همراه، رايانش ابري و اطلاعات پرداخت و خاطر نشان كرد: با همگرايي اين چهار نيرو هر سازماني با هر كيفيت و ساختاري از پايه متحول مي شود. كافي است بدانيم در بحث اجتماعي در حاليكه 5/1 ميليارد نفر در شبكه هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند، پيش بيني مي‌شود 34 ميليارد دلار در آمد فقط از بازار تبليغات و بازي به دست آيد. در بخش موبايل حدود 5 بيليون كاربر موبايل وجود دارد كه پيش بيني مي‌شود تنها 52 بيليون دلار از محل تنوع كاربردهاي آن درآمد حاصل شود. اطلاعات هم از اين غافله عقب نمانده و پيش بيني مي‌شود يك بازار 35 بيليون دلاري را با خود به همراه آورد. رايانش ابري هم بازار بالاي 50 بليون دلاري را تا سال 2016به همراه خواهد داشت.

.

NFC با موبایل آمد

در حوزه موبايل نيز وي به استفاده از NFC و توسعه سريع آن اشاره كرد و يادآور شد: در كشور ما هم با استفاده از طرح «سپاس» كه مردادماه فعال خواهد شد؛ عرضه اين خدمت ساماندهي و عموميت خواهد يافت.

وي در خاتمه خاطر نشان كرد: يك تغيير نگرش در بانكداري امروز رخ داده و آن بهبود شبكه‌هاي شعبه‌اي، مديريت درگاه‌هاي ورودي و خروجي و توجه جدي به خواست مشتري است. آنچه مسلم است هدف ما ارائه خدمات در لحظه و فارغ از زمان و مكان است.

آنچه خواندید بخش‌هایی از سخنرانی سید ابوطالب نجفی در هفتمين همايش ملي و اولين همايش بين المللي تجارت و اقتصاد الكترونيكي بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.