راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان مطرح شد / کرونا فرصتی برای ورود به تمدنی جدید

حمید توسلی: تقریبا اکثر سازمان‌های بزرگ، موضوع تحول دیجیتال را در برنامه‌های کلان خود قرارداده‌اند و در واقع تحول دیجیتال سازمان‌ها از جمله بانک‌ها و سازمان‌های دولتی که در جهت بهبود تجربه مشتریان از طریق سرویس‌های الکترونیکی تعریف شده به تدریج با نگاه به بهبود تجربه زیستی تغییر کرده است

نزدیک به یک سال از تولد کرونا در دنیا می‌گذرد و در این مدت میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شدند یا جان خود را از دست دادند. همزیستی طولانی‌مدت با این ویروس در دنیا باعث قرنطینه طولانی‌مدت شهرها، رکود عمیق کسب‌وکارها و بیکار شدن میلیون‌ها نفر شده است و آسیب‌های عمیق اجتماعی و اقتصادی به کل جهان وارد کرده است.

به گزارش راه پرداخت،‌ اما این‌همه ماجرا نیست. پس از گذشت یک سال زندگی با ویروس کرونا، حیات مردم در جوامع به‌گونه‌ای که خودمان هم باورمان نمی‌شود تغییر کرده است و به نظر می‌آید برخی از این تغییرات برای همیشه باقی خواهند ماند. یکی از این تغییرات حرکت سریع‌تر بشر به سمت دیجیتالی شدن، توسعه دنیای مجازی و شاید در نهایت ورود به یک تمدن جدید باشد. تمدنی که در آن‌همه نیازهای یک فرد در دنیای مجازی برطرف می‌شود و در یک‌کلام سهم زیستی انسان در دنیای مجازی بر دنیای واقعی برتری می‌یابد.

حمید توسلی، مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان، کرونا را با همه مخاطرات و مصیبت‌های آن به‌عنوان عامل مهمی برای ورود به تمدنی جدید می‌داند، ما در ادامه با او درباره این تمدن جدید به گفت‌وگو نشستیم.


حذف محدودیت‌های جغرافیایی


توسلی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طبق آمارهای اعلام شده، افراد در چند سال گذشته به طور میانگین روزانه ۴ ساعت در شبکه اجتماعی حضور داشتند، گفت: «با شیوع کرونا و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف دیگر، آمار حضور در فضای دیجیتال قطعاً تغییر و افزایش پیدا کرده است. همان‌طور که می‌دانیم پس از این اپیدمی حضور در محل کار، جلسات کاری، آموزش و… به‌صورت آنلاین بوده و علاوه بر محدودیت‌های مرتبط با لزوم رعایت فاصله اجتماعی، در این دوره امکان استقلال شخص از جغرافیای استقرارش در تعاملات امکان‌پذیر شده است و ازاین‌رو افراد می‌توانند بدون توجه به محدودیت جغرافیایی، در دنیای مجازی به‌تدریج تمام امور خود را انجام دهند و سرویس‌های موردنیاز خود را دریافت کنند. این‌گونه است که حالا حتی مرزها نیز در برخی تعاملات الکترونیکی محدودیت محسوب نمی‌شود.»


ورود به تمدنی جدید


او با تأکید بر اینکه باید کرونا را در کنار تهدید سلامت و حیات افراد جامعه، فرصتی برای ورود به تحولی جدید دانست، بیان کرد: «این روزها سرویس‌‌های قابل ارائه توسط کسب‌وکارها می‌تواند به‌صورت فرامرزی تعریف شوند تا پتانسیل بازار صادرات را افزایش دهند و به تدریج باعث ارزآوری نیز شوند. تقریبا اکثر سازمان‌های بزرگ، موضوع تحول دیجیتال را در برنامه‌های کلان خود قرارداده‌اند و در واقع تحول دیجیتال سازمان‌ها از جمله بانک‌ها و سازمان‌های دولتی که در جهت بهبود تجربه مشتریان از طریق سرویس‌های الکترونیکی تعریف شده به تدریج با نگاه به بهبود تجربه زیستی تغییر کرده است و این یعنی امروزه افراد به فضای مجازی مراجعه نمی‌کنند، بلکه در فضای مجازی زیست می‌کنند.»

توسلی در ادامه گفت: «امروزه افراد در فضای مجازی انواع فعالیت‌ها همچون تفریح، روابط اجتماعی، روابط شخصی، روابط کاری، آموزش، کسب‌وکار، انجام امور دولتی و امور حقوقی (مالیات، بیمه، ثبت و..) را انجام می‌دهند. آنها خرید خود را از فروشگاه‌های آنلاین انجام می‌دهند و حتی از پول مجازی (رمزارزها) نیز در این فعالیت‌ها استفاده می‌کنند و این یعنی رفته‌رفته افراد در قالب شهروندی در شهری دیجیتال قرار گرفته که امور خود را سریع‌تر، آسان‌تر و باکیفیت بهتری انجام می‌دهند.»


دارایی دیجیتال شرکت‌ها


مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان، ادامه داد: «با نگاه به اقتصاد دیجیتال تمرکز کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته و ارائه خدمات با کیفیت و مبتنی بر داده رویکرد جدید شرکت‌ها است و اکوسیستمی که دراین‌خصوص درحال‌رشد و بلوغ است با شیوع کرونا منسجم‌تر درحال‌رشد است که این موضوع در سطح بین‌المللی در سطحی وسیع‌تر نیز در حال اتفاق است. از طریق قوانین دیجیتال، تعامل در بستر این پلتفرم‌ها نیاز به‌دقت داشته و مسائلی همچون هویت مجازی، تبادل اطلاعات و حفظ داده‌ها در تبادلات بین سیستمی، موضوع مالکیت داده و دارایی دیجیتال در صورت‌های مالی شرکت‌ها، بیش از گذشته حائز اهمیت شده و موضوعات شایان توجه این روزها در تجارت شرکت‌ها است.»

طبق نظر توسلی در راستای تحقق دولت الکترونیک، فعالیت‌های تأثیرگذاری در حال انجام است که می‌تواند در تسریع حرکت زیربنایی تحول خدمات بین شرکت‌ها و افراد (B2C)، دولت و افراد (G2B) و نیز شرکت‌ها با شرکت‌ها (B2B) بسیار مؤثر باشد.


تحول در خدمات حضوری


توسلی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا بسیاری از کارمندان به‌صورت دورکاری به انجام وظایف خود مشغول هستند، افزود: «علی‌رغم اینکه پیش‌ازاین، موضوع دورکاری از نظر کیفی چندان بهره‌ور نبود، ولیکن به‌تدریج این امر در حال بهبود قابل‌توجهی بوده و در سطح کلان و عمومی نیز تغییر نگرش در موضوع «محیط کاری» را به ارمغان خواهد داشت. در حال حاضر بسیاری از افراد مستقل از حضور فیزیکی، در تعاملات اجتماعی، امور خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند و این یعنی شغل افراد نیز به‌تدریج با تغییر پارادایم دورکاری دستخوش تغییرات جدی شده است.

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های گسترده‌ای که کارکنان آنها بیرون محل سازمان مشغول کار هستند، پدیدار می‌شوند و تخصیص فضا در داخل شرکت برای کارکنان و مناسبات استخدامی افراد دورکار (حضوروغیاب، پایش بهره‌وری و…) در حال تغییر است. همچنین ویترین فروشگاه‌ها در فضای آنلاین از طریق فروشگاه‌های مجازی و موبایل در دست افراد قرار گرفته است و دیگر برای خرید جزئی‌ترین و کلی‌ترین مایحتاج زندگی نیازی به مراجعه حضوری ندارند.»


تحول تعاملات اقتصادی، پولی و اجتماعی


او گفت: «طی سال‌های اخیر با پدیده‌ای به نام رمزارزها رو‌به‌رو شده‌ایم که اقتصاد مبتنی بر‌ منابع طبیعی را با اقتصاد مبتنی بر ارزش احصا شده از منابع پردازشی مرتبط با رمزارزها جایگزین کرده و برای برقراری مناسبات پولی و مالی در فضای‌ مجازی مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از تعاملات اقتصادی، پولی و اجتماعی را دستخوش تغییرات کرده است. همچنین رمزارزها موضوعاتی همچون توکنایزکردن دارایی‌ها را در بازارهای مالی و نیز قراردادهای هوشمند جهت مناسبات مبتنی بر داده در فضای دیجیتال در بستر خود (بلاکچین) به ارمغان آورده‌اند.»


هویت دیجیتال و تغییر تجربه زیستی


توسلی گفت: «تجربه زیستی افراد امروز در حال تغییر است، زیست ما شامل تعاملات ما در فضای دیجیتال شده است و دیگر حتی گاهاً مناسبات مجازی بر مناسبات حضوری برتری پیدا کرده‌اند؛ بنابراین باید به‌صورت یکپارچه به روند تحول دیجیتال نگریست و موضوعاتی همچون هویت دیجیتال که ابعاد گسترده‌ای از کیفیت حضور افراد در محیط در حال بلوغ دیجیتال را در برمی‌گیرد را عمیق‌تر از گذشته به کارگرفت. امروزه تجربه زیستی درحال تغییر، هر لحظه افراد را در معرض این تصمیم قرار می‌دهد که چه کارهایی را در بستر فضای مجازی انجام دهند و چه کاری را بالاجبار نمی‌توانند در این بستر انجام دهند و این یعنی سبک زندگی ما دستخوش تحول شده که حتی بعد از کرونا نیز باقی خواهد ماند.»

به عقیده او در این مسیر وقتی انجام کاری ازطریق موبایل امکان‌پذیر باشد قطعاً روش‌های دیگر معنایی نخواهد داشت؛ بنابراین می‌بایست به‌صورت یکپارچه به روند تحول دیجیتال نگریست و ابزارها و بسترهای لازم را برای بهره‌برداری از آن مهیا کرد و موضوع «همگرایی عناصر این تحول» را به‌صورت راهبردی در سطح هر شرکت، سازمان و یا نهاد برنامه‌ریزی کرد.


تجربه‌های جدید


مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان، افزود: «در حوزه فرهنگ و هنر شاید جالب‌توجه باشد که پیش‌ازاین بزرگ‌ترین سالن‌های برگزاری مناسبات رسمی کشور کمتر از شش هزار نفر ظرفیت داشته و تعداد حاضران در یک نشست علمی فرهنگی هنری به تعداد افراد حاضر در سالن محدود می‌شد، ولی به سبب الزام اجرای برنامه‌های هنری به‌صورت آنلاین (ناشی از کرونا)، اخیراً هفتصد هزار بیننده هم‌زمان بلیت یک رویداد هنری را خریداری کردند و امکان حضور برای همه افراد از هرجای کشور به‌صورت آنلاین به وجود آمده است. این مدل برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی پیش‌ازاین تجربه نشده بود و از این طریق سالن‌های هنری و فرهنگی به وسعت کل کشور گسترده شد.»


فرصت‌های کرونایی


توسلی با تأکید بر اینکه مناسباتی که کمابیش درگذشته به‌صورت پراکنده در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی شکل‌گرفته بود، به ناگهان طی یک سال گذشته در حال یکپارچه شدن است، افزود: «لازم است تا کسب‌‌وکارها برای بهبود تجربه مشتری به تمام ابعاد تجربه زیستی مشتریان خود بپردازند و به‌عنوان نمونه اگر بانک‌ها قصد طراحی خدمات دیجیتال برای افراد را دارند تنها به تجربه مشتریان در زمان دریافت خدمات بانکی توجه نداشته و از تمامیت نحوه تعاملات آنها در این زیست جهان دیجیتال در طراحی سرویس‌های خود استفاده کنند.

شاید کرونا با همه مصیبت‌هایش بهترین فرصت باشد تا بتوان خلاهای که در برخی از بخش‌های دولتی و غیردولتی برای استفاده از بسترهای الکترونیک درجهت افزایش بهره‌وری و رفاه شهروندان وجود دارد را ترمیم کرد و در این فرصت زیرساخت‌های لازم برای ارتقا خدمات‌رسانی سازمان‌های دولتی، افزایش رضایت‌مندی مشتریان شرکت‌ها، افزایش کیفیت و عدالت در آموزش و ایجاد زیست جهانی بهتر برای افراد و کارکنان را رقم زد.»

مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان، در پایان گفت: «شاید کرونا ما را در جهت تکمیل زیست جهانی واداشت که قالبی تمدنی به خود گرفته و در آن زمان و مکان بی‌معناست. بستری که در آن امکان تحولات سریع امکان‌پذیر است و ما هر روز زمان بیشتری را در آن صرف می‌کنیم و زیست جهانی که شاخص‌هایی که آپادورای و اولریخ بک (جامعه‌شناس) در ارزیابی شرایط اجتماعی کنونی به کار برده‌اند را به طور متفاوتی ارائه می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.