راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه معین خدمتی  متمایز به بانک ملت و محصولی متفاوت برای کسب و کارها

در حال حاضر سامانه معین در بانک ملت مستقر شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این سامانه تاکنون علاوه بر مانیتورینگ بسیاری از راهکارها و خدمات بانکی بانک ملت، نزدیک به دو هزار شی زیرساختی این بانک، اعم از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را که به طور عمده از برندهای معتبر جهانی و در مقیاس سازمانی هستند را مانیتور می‌کند.

پس از سال‌ها تلاش مشترک سه شرکت فناور و دانش‌بنیان بهسازان ملت، پایوتک (پایش افزار فناوران شریف) و دانش (دانش افزار نارون شریف)، سامانه «مانیتورینگ عملیات یکپارچه نوین» (به‌اختصار معین) به طور کاملاً بومی، به‌منظور مانیتورینگ یکپارچه خدمات و راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات از یک سو و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از سوی دیگر، تولید شد.

به گزارش روابط عمومی بهسازان ملت، در حال حاضر سامانه معین در بانک ملت مستقر شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این سامانه تاکنون علاوه بر مانیتورینگ بسیاری از راهکارها و خدمات بانکی بانک ملت، نزدیک به دو هزار شی زیرساختی این بانک، اعم از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را که به طور عمده از برندهای معتبر جهانی و در مقیاس سازمانی هستند را مانیتور می‌کند. تا کنون مدیران ارشد این محصول، تلاش بسیاری کرده‌اند که این سامانه را به حد مطلوبی از عملکرد، توانمندی و قابلیت برسانند و سپس نسبت به فروش و عرضه عمده آن اقدام کنند.

امروزه بسیاری از راهکارهایی که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شوند از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. رشد استفاده از این زیرساخت‌ها با افزایش استفاده از راهکارها و خدمات الکترونیکی و غیرحضوری بسیار سریع شده است. به‌طورکلی زیرساخت‌ها و خدمات فناوری اطلاعات را می‌توان در سه‌لایه که در زیر به آنها اشاره می‌شود تقسیم‌بندی کرد که سامانه معین می‌تواند به طور یکپارچه در هر سه‌لایه مانیتورینگ را فراهم کند:

  • لایه اول، لایه شبکه و زیرساخت سخت‌افزاری است که متشکل از سوئیچ‌ها، روترها، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، استوریج‌ها، ابزارهای مجازی ساز، سیستم عامل‌ها و … است. این لایه میزبان‌ها و ارتباطات آنها را برای راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، فراهم و مدیریت می‌کند. مانیتورینگ این لایه، اطمینان از صحت عملکرد میزبان‌ها و ارتباطات بین آنها را تضمین می‌کند.
  • لایه دوم، لایه ابزار و زیرساخت نرم‌افزاری است که شامل انواع پایگاه داده‌ها، وب سرورها، سرورهای کاربردی، ابزارهای مدیریت صف، ابزارهای تدارک سرویس و… است. این لایه میزبان‌ها را به ابزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز برای راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات تجهیز می‌کند. مانیتورینگ این لایه، اطمینان از صحت عملکرد ابزارها و نرم‌افزارهای مورداستفاده در میزبان‌ها را تضمین می‌کند.
  • لایه سوم، لایه کسب‌وکار و خدمت الکترونیکی است. این لایه شامل سامانه‌ها و خدمات الکترونیک است که برای تحقق راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در یک کسب‌وکار توسعه داده شده‌اند. مانیتورینگ این لایه شامل مانیتورینگ صحت عملکرد سامانه‌ها و خدمات توسعه داده شده از یک سو و مانیتورینگ وضعیت کسب‌وکار حاصله از سوی دیگر است.

به طور عموم در یک راهکار مبتنی بر فناوری اطلاعات در یک کسب‌وکار، ابزارهای هر سه‌لایه حضور دارند و گاه تا ده‌ها ابزار از لایه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. ارائه خدمات ۷/۲۴ جزء دغدغه‌های بهره‌برداران این خدمات است که باتوجه‌به تعدد و تنوع ابزارهای استفاده شده کار بسیار دشواری است و بررسی همه آنها در صورت بروز مشکل و یافتن ریشه مشکل بسیار پیچیده خواهد بود.

سامانه معین به‌منظور هوشمندسازی مانیتورینگ با رویکرد نظارت یکپارچه بر هر سه‌لایه و ارتباطات یا روابط میان آنها طراحی شده و توسعه پیدا کرده است؛ لذا بهره‌برداران علاوه بر مانیتورینگ تک‌تک ابزارها از لایه‌های مختلف درگیر در ارائه یک خدمت، این امکان را هم دارند تا ارتباطات یا روابط بین این ابزارها را ترسیم کرده و نحوه اثرگذاری هریک را در وضعیت آن خدمت بیان کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل به‌سرعت، ریشه آن مشکل را پیدا کنند. در جدول زیر، دسته‌های ابزار که در هر لایه در سامانه معین پشتیبانی می‌شوند، قرار دارند، شایان ذکر است هر دسته شامل ابزارهای متنوعی است که در حال حاضر توسط معین پشتیبانی می‌شوند و بطور دائم نیز در حال توسعه است.

سامانه معین علاوه بر قابلیت مانیتورینگ ابزارهای اشاره شده، دارای ویژگی‌هایی همچون قابلیت تعریف واحدهای مانیتورینگ مستقل با مدیریت مستقل، مدیریت کاربران، امکان اتصال به سرورهای LDAP سازمانی، قابلیت تعریف اشیای کسب‌وکار، داشبوردسازی، نمایش چرخشی چند داشبورد، تیکتینگ داخلی، اتصال به تیکتینگ‌های خارجی چون جیرا، انواع گزارش‌گیری از وضعیت المان‌ها، مدیریت شاخص‌های کارایی، امکان تعریف آستانه‌های شاخص کارایی متغیر با زمان، قابلیت دریافت ترپ و سیسلاگ، مدیریت رخدادها، امکانات ارسال اعلان به برنامه وب، برنامه موبایل، ایمیل و پیامک، پخش آلارم صوتی، امکان کشف خودکار همه المان‌ها، امکان تست دسترسی، ویژگی دوزبانه و … است. همچنین دارای سه نوع رابط کاربری وب، موبایل و دسکتاپ نیز است.

این ابزار در حال حاضر از نظر ویژگی، مقیاس‌پذیری، دسته اشیاء قابل پشتیبانی و نیز کارایی، قابل‌رقابت با بسیاری از ابزارهای مشابه خارجی مانند IBM Tivoli, SolarWinds, Manage engine, Dynatrace است و به‌زودی جهت عرضه، فروش و پشتیبانی آن اقدام خواهد شد. به‌طورکلی مشتریان بالقوه این محصول عبارت‌اند از:

  • بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرمایه‌گذاری، پولی و مالی مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه‌ها و …
  • شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی ارائه‌دهنده خدمات الکترونیکی برخط مانند مرکز ملی تبادل اطلاعات، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و …
  •  شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فروشگاهی آنلاین و کسب‌وکارهای برخط
  • شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت، شبکه و فراهم‌کننده اینترنت
  • همه شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ که دارای زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند و به‌طورکلی فناوری اطلاعات ابزار کار آنها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.