راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منع تردد بیماران کرونایی با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک

بالارفتن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، باعث شد دو وزارتخانه ارتباطات فناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی مانع از تردد بیماران کرونایی در سطح کشور شوند.

آمار بیش از ۴۰۰ فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در روزهای گذشته باعث شد محدودیت‌های کرونایی بیش از پیش در کشور اجرایی شود. بر همین اساس وزارتخانه‌های یاد شده تصمیم گرفتند با استفاده از ظرفیتی که دولت الکترونیکی در خدمت‌رسانی ایجاد کرده، از تردد بیمارانی که تست کرونای آن‌ها مثبت است، جلوگیری کنند.

معاون وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: «طبق یک بررسی با وزارت بهداشت، مشخص شد ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند. برابر ابلاغ وزارت بهداشت بر پایه دولت الکترونیکی بزودی متبلایان کوید ۱۹ امکان استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی را در دوران بیماری و قرنطینه ندارند.»

او درباره شیوه استعلام بیماران گفت: «کد ملی مسافران قطار، هواپیما و اتوبوس شهری با کدملی بیماران تطابق داده می‌شود و بیماران امکان خرید بلیط یا دریافت کارت پرواز یا سوار شدن را ندارند. کد ملی رانندگان تاکسی اینترنتی نیز با کد ملی بیماران چک می‌شود.»

«بهنام ولی‌زاده» سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات نیز درباره روند اجرایی شدن این پروژه گفت: «از هفته گذشته با دستور رییس سازمان فناوری اطلاعات، پیاده‌سازی این کار را آغاز کردیم و اکنون وب‌سرویس سمت وزارت بهداشت و مرکز ملی تبادل اطلاعات آماده شده است. اتصال شرکت‌های هواپیمایی، رجا، اپلیکشن‌ها و وب‌سایت‌های فروش بلیت موجب می‌شود تا پیاده‌سازی این پروژه تکمیل شود.»

پس از انتشار این خبر عده‌ای در فضای مجازی به حریم خصوصی و این‌که ممکن است با استفاده از این اطلاعات به حریم خصوصی شهروندان تعرض شود اشاره کردند، معاون وزیر ارتباطات گفت: «این پروژه هیچ یک از قوانین مربوط به حریم خصوصی را زیر پا نمی‌گذارد. استعلام مثبت بودن تست کرونا در تاکسی‌های اینترنتی فقط رانندگان را شامل می‌شود، اسامی افراد منتشر نمی‌شود و استعلام موردنظر هم از اطلاعات گرفته می‌شود.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.