راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مردم باید روز به روز بیشتر برای خرید الکترونیک راغب شوند

بارها درباره اهمیت تجارت الکترونیک و توسعه آن در کشور سخن گفته‌ایم؛ سخنانی که در نهایت به دو موضوع فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی بهتر زیرساخت ختم می‌شد اما در این مدت دولت کم‌تر به این مهم توجه نشان داده است. این درحالی است که دولت خود را در الکترونیکی شدن پیشگام‌تر از بقیه می‌داند و این موضوع را به عنوان اولویت خود مطرح می‌سازد.

اما آیا به واقع این گونه است؟

آن چه در حال حاضر دیده می‌شود خلاف ادعای دولت است. در حال حاضر بسیاری از افـراد و فروشندگان جزء و کل، به صورت جسته و گریخته و بعضا بدون نظام‌نامـه مشخص اقدام به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک می‌کنند. اما این همه اصل و حق مطلب را بیان نمی‌کند چرا که تجارت الکترونیک تنها خرید و فروش از اینترنت نیست و ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد؛ ابعادی که بخشی از آن‌ها هنوز زیر ساخت لازم را ندارند.

نیاز است دولت به عنوان متولی اصلی تجارت الکترونیک در کشور خود قدم‌های بنیادین بردارد. اقداماتی که طی آن هم دولت و هم مردم مجبور به استفاده از خدمات الکترونیکی و همچنین تجارت الکترونیکی باشند که همه این موارد باید با برنامه صورت بگیرد و کارهای مقطعی قطعا پاسخ‌گو نخواهد بود. روزهای پایانی عمر دولت و سخنان احمد بزرگیان توجه به موضوع تجارت الکترونیک را نشان می‌دهد.

در هفته اخیر معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفته است: «در صدد هستیم طرحی به دولت ارائه کنیم که بر اساس آن در جهت ترغیب خرید الکترونیکی در جامعه، از این پس خرید و فروش تمامی کالاها و اقلام با رقم بیش از یک میلیون تومان در کشور به صورت الکترونیکی انجام شود».

وی در مورد آخرین وضعیت استقرار دولت الکترونیکی در کشور گفت: «براساس مصوبه کارگروه مدیریت فاوا باید تا پایان سال ۱۳۹۴ سهم خدمات الکترونیکی دولت در کشور به ۷۰ درصد برسد. بر این اساس با ابلاغ سند جامع دولت الکترونیک که در آن ۲۶۰ پروژه در قالب ۲۰ سرویس مشترک دستگاه‌های اجرایی تعریف شده زمینه تحقق این هدف در کشور فراهم خواهد شد».

هر چند که دیگر دولت دهمی نخواهد بود تا از تحقق ادعای عنوان شده در بالا پرسیده شود اما با این حال همین مقدار که توجه به تجارت الکترونیک در برنامه آمده است جای شکرش باقی است.

مردم استقبال خوبی از حوزه تجارت الکترونیک دارند و آموزش‌های زیادی نیز در این حوزه به صورت آکادمیک و دوره‌های کوتاه‌مدت ارائه می‌شود. باید قدر این فرصت‌ها را دانست و برای تحقق هر چه بهتر تجارت الکترونیک قدم برداشت.

توجه به این موضوع نیز لازم است که نباید مانند طرح شاپرک عمل کرد و اگر قرار است بر سر اقدام جدید دولت دهم در دولت یازدهم طرحی مانند شاپرک اجرا شود، همان بهتر که در این ماه‌های پایانی به مانند گذشته اقدامی صورت نگیرد.

هنوز هزینه‌های اجرای ناموفق شاپرک در کشور فروکش نکرده است و مسئولان باید بدانند که پرداخت شتابی و کارت اعتباری جزیی از ستون‌های تجارت الکترونیک به حساب می‌آید؛ ستون‌هایی که تحمل وزن شاپرک را نداشته است.

منبع: خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.