پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نهاب سامانه شناسایی مشتری نیست
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی: «وظیفه شناسایی مشتری راسا بر عهده بانک عامل است و در این زمینه بانک مرکزی وظیفهای ندارد. برخی سامانه نهاب را سامانه شناسایی مشتری در نظر میگیرند که به هیچ عنوان درست نیست.»
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اظهار داشت: «اگر مشتری حقیقی فاقد کد ملی معتبر بود نباید به او خدمت داده شود و حتماً باید حساب این مشتری مسدود شود و امکان برداشت از حساب وجود نداشته باشد و در عین حال، به محض اینکه بتواند اطلاعات حساب را تکمیل کند، رفع مسدودی انجام خواهد شد.»
محمدحسین دهقان خاطرنشان کرد: «بنابراین وظیفه شناسایی مشتری راسا بر عهده بانک عامل است و در این زمینه بانک مرکزی وظیفهای ندارد. برخی سامانه نهاب را سامانه شناسایی مشتری در نظر میگیرند که به هیچ عنوان درست نیست. نکته دوم اینکه سامانه نهاب سامانه نظارتی بانک مرکزی است و عملکرد بانکها به نحوی که عنوان شد در بحث شناسایی مشتری توسط سامانه نهاب ردیابی و رصد میشود.»
دهقان افزود: «در واقع بانک مرکزی از طریق سامانه نهاب، این تکلیفی که بر عهده بانکها گذاشته شده را بررسی میکند که آیا بانک مشتری خود را به درستی شناخته و یا خیر؟ مدل سامانه به این شکل است که بانکها اقلام اطلاعاتی که از قبل مشخص شده را برای بانک مرکزی میفرستند و بانک مرکزی این اقلام اطلاعاتی را برای استعلام ارسال میکند. به عنوان نمونه برای اشخاص حقیقی ایرانی این اطلاعات برای ثبت احوال ارسال میشود و برای مشتریان حقوقی به ثبت شرکتها و برای مشتریان خارجی نیز به مرجع مربوط.»
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ادامه داد: «در صورتی که همه اطلاعات درست باشد و اطلاعات با استانداردها مشکلی نداشت، این جا بانک مرکزی اقدام به تولید شناسه شهاب میکند که یک کد یکتا در کل شبکه بانکی است و در واقع هر نفر بیش از یک شناسه شهاب در کل بانکها ندارد.»
دهقان تاکید کرد: «یعنی اگر بانکی از بانک مرکزی برای یک کد شهاب درخواست بدهد و بانک دیگری نیز استعلام کند همان کد ارسال میشود و اگر بانکی اطلاعات را درست ارسال نکند شناسه شهابی تولید نمیشود و اطلاعات به بانک برگردانده میشود و تا زمانی که اطلاعات صحیح از سمت بانک مرکزی ارسال نشود، شناسه شهاب تولید نمیشود.»
او گفت: «برای مشتریانی که موفق به دریافت شناسه شهاب میشوند چند قلم اطلاعات مدنظر راستی آزمایی میشود و این که گفته میشود الان حسابهای بانکی زیادی هست که به هیچ وجه مشخص نیست اطلاعات مربوط به چه کسی است، ادعای پذیرفتنی نیست و بانک مرکزی چندین سال است که جدا از سامانه نهاب تمام اطلاعات مشتریان را دریافت و رصد میکند. بانکها نیز مکلف هستند که اطلاعات را دقیق داشته باشند و جایی که کد ملی نخواند، در اولین فرصت حتماً باید مسدودی از برداشت صورت بگیرد.»
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تاکید کرد: «به کسی شناسه شهاب داده میشود که اطلاعات وی راستی آزمایی شده باشد؛ بنابراین دیگر نمیتوان ادعا کرد که هنوز افرادی وجود دارند که کد ملی متفاوت دارند و اگر هم باشند منطقاً این افراد خدمات بانکی دریافت نخواهند کرد و این نیست که فرد هم خدمات بانکی بگیرد و هم اینکه شناسه شهاب نداشته باشد و اطلاعات هویتی وی دقیق نباشد.»
دهقان با اشاره به اینکه چنین چیزی به نظر من در حال حاضر نمیتواند ادعای درستی باشد بیان داشت: «اینکه ما بیاییم تحلیل کنیم تعداد حسابهای بانکی را یک طرف بگیریم و تعداد شناسه شهاب تولید شده را یک طرف و سپس درصد پوشش را در نظر بگیریم، خیلی به خطا رفتهایم.»
همچنین تصریح کرد: «حسابهای بانکی مربوط به مشتریان متفاوت است و مشتریان بانکی یکتا هستند و هر مشتری میتواند به عنوان نمونه ۲۰ حساب داشته باشد و اگر ما یک شهاب به این فرد بدهیم یعنی این که ۲۰ شماره حساب این مشتری کد شهاب دریافت کرده و شهاب ارائه شده برای این فرد یکتا است. یعنی اگر بیش از ۷۰ میلیون مشتری بانکی ایرانی شناسه شهاب گرفتند در واقع ما به همان میزان مشتری یکتای شناخته شده داریم و در عین حال حسابهای بانکی ما چند صد میلیون حساب است. مگر چند میلیون جمعیت داریم که در آمار ادعا کنیم ۳۰۰ میلیون مشتری داریم. البته اینکه ۳۰۰ میلیون مشتری داریم مشخص نیست از کجا آمده و باید گفت ما بالغ بر ۵۰۰ میلیون حساب بانکی داریم و با این نوع مقایسهها کاملاً به خطا میرویم چون برای بیش از ۷۰ میلیون مشتری میتوانیم بگوییم درصد پوشش ما نزدیک به ۱۰۰ درصد است.»
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اظهارداشت: «تمام اشخاص ایرانی که در شبکه بانکی حساب دارند، امروز برای آنها کد شهاب گرفته شده است. بنابراین دو چیزی در برخی رسانهها مقایسه شده که درست نیست و برای اشخاص خارجی نیز به همین شکل است و مقایسه تعداد حساب بانکی با تعداد کد شهاب کاملاً به بیراهه رفتن است. وقتی میگوئیم تعداد شهاب در واقع تعداد مشتری است و ما بیشتر از این تعداد مشتری حقیقی ایرانی نداریم»
دهقان خاطرنشان کرد: «در مورد اشخاص حقیقی ایرانی وضعیت پوشش سامانه نهاب بسیار مطلوب است و به جرات میتوان ادعا کرد که مشکلی در این زمینه نداریم. در مورد اشخاص حقوقی ایرانی نیز باید دقت شود که بانک مرکزی سیاست گذار اشخاص حقوقی ایرانی نیست و ناظر شبکه بانکی است و در صورتی که مشتری حقوقی وجود داشته باشد که شناسه ملی نداشته باشد که متاسفانه همچنان وجود دارد، عمدتاً مشتریانی نیستند که در ثبت شرکتها ثبت کرده باشند و مشتریانی هستند که به عنوان زیرمجموعهها گفته میشوند مانند فدراسیونها، بهداشت و اوقاف و در این زمینهها نیز با ثبت شرکتها در حال رایزنی هستیم که بزودی تعیین تکلیف شوند و این مشکل نیز رفع شود و از این بابت نیز نباید خیلی ریسک بالایی متصور باشیم، ولی قطعاً باید تعیین تکلیف شوند و تا زمانی که این مشکل در مراجع اصلی حل نشود، بانک مرکزی امکان صدور شناسه شهاب برای این مشتریان حقوقی را ندارد.»
او تصریح کرد: «یکی از اقلام ضروری برای صدور شناسه شهاب، شناسه ملی است و اگر مشتری حقوقی وجود داشته باشد که شناسه ملی نداشته باشد عملاً امکان ارائه شناسه شهاب برای او نیز وجود نخواهد داشت و مشکل باید در جایی خارج از بانک مرکزی جستجو شود. سامانه نهاب در بانک مرکزی در این حوزه ۱۰۰ درصد آمادگی دارد و به محض اینکه شناسه ملی و اقلام ضروری آن در مراجع تولید مشخص شود بانک مرکزی به سرعت آن را انجام میدهد و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. بانک مرکزی در اقدام بسیار مناسبی که انجام داده تمامی سامانههای خود از سامانههای پرداخت و ارائه خدمات مانند سیاح و سمات و … را با کد شهاب هماهنگ کرده و در واقع کد شهاب و شناسه شهاب به عنوان کلید همه سامانهها در نظر گرفته شده و اگر بانکی در اقدامات خود برای مشتری شناسه شهاب نگیرد حتماً در ارائه خدمات که توسط سامانههای بانک مرکزی به بانک صورت میگردد دچار مشکل خواهد شد و عملاً آن مشتری نمیتواند خدمات لازم را بگیرد و الان سامانه سمات روی این موضوع قفل کرده و اگر اطلاعات مشتری ثبت نشود اصلاً امکان ثبت در این سامانه را نخواهد داشت و یا سامانه سیاح و سایر سامانههای در حال انجام.»
او افزود: «بنابراین یکی از اقدامات بسیار مؤثر بانک مرکزی برای اینکه تمامی بانکها مکلف شوند که مشتریان خود را به درستی شناسایی کنند، این کار جهادی بود که توسط همکاران معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی و بخش نظارت صورت گرفت و اینگونه با بیانصافی با آن برخورد میشود.»
دهقان اظهار داشت:« عملاً بانکها تمامی مشتریان خود را به سمت سامانه نهاب سوق دادهاند. ما در این زمینه دستاورد مناسبی را داشتیم، مگر برخی مشتریان حقوقی که باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد. به نظرم وضعیت بسیار مطلوبتر از قبل است. نکته پایانی اینکه بانک مرکزی هر ماهه اطلاعات تمامی بانکها را از حیث دارا بودن و یا فاقد کد شهاب بودن در تمامی سامانههای پرداخت اعم از ساتنا، پایا و چکاوک بررسی میکند.»
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصریح کرد:« هر ماه آمار تمامی بانکها رصد میشود و اگر مشکلی وجود داشته باشد به مدیران عامل بانکها تذکر داده میشود و خواسته میشود که اطلاعات بررسی و مشکل سریعاً رفع رجوع شود و این عملکرد یکساله بانک مرکزی باعث بهبود بسیار محسوس عملکرد بانکها در حوزه سامانههای بانکی شده است. البته فاقد شناسه شهاب بودن در برخی موارد به دلیل مشکلات نرم افزاری بانکها بوده و اطلاعات را به درستی ارسال نمیکردند و با همکاری بانکها و بانک مرکزی این مشکل هم در حال حل است و اکثریت بانکها این مشکل را رفع کردند و الان وضعیت بسیار مطلوب است و آمار ارائه شده در برخی رسانهها با واقعیات بسیار فاصله دارد.»
او آخرین گام بانک مرکزی در این حوزه را عدم ارائه خدمت به تمامی مشتریان فاقد شناسه شهاب در سامانههای ملی پرداخت دانست و گفت: «برای اشخاص حقیقی این موضوع به زودی انجام خواهد شد و برای اشخاص حقوقی و خارجی هم در بانک مرکزی تمامی مقدمات کار ایجاد شده و تنها باید به نحوی کار انجام شود که موجب تبعات اجتماعی نشود و مشتریان فاقد مشکل دچار چالش نشوند.»