راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده بانکداری الکترونیک کشور در دستان تلفن همراه

این روزها از خواب که بیدار می‌شویم، تلفن همراه‌مان جز اولین چیزهایی است که چک می‌کنیم. این وابستگی بالا به تلفن همراه نشان از ضریب بالای تلفن همراه در بین مردم دارد. بانکداری هم به سرعت در صدد است تا از این بازار بالقوه جا نماند و جای خودش را بین مردم باز کند. از همین رو بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک هر کدام به نحوی در تلاشند تا در صنعت پرداخت موبایلی یا بانکداری موبایلی پیشرو باشند.

این روزها احتمالا بر روی در و دیوار و تابلوهای تبلیغاتی شهر زیاد دیده‌اید عباراتی مانند: «#724* یک کد برای همه»، «رعد ملی، خرید آسان، بدون کارت» و «شما چگونه به بانک می‌روید؟» این‌ها و بسیاری دیگر نشان از توجه گسترده بانک‌ها به موبایل دارد. این بار بانک‌ها و شرکت‌ها به شیوه‌ای متفاوت وارد میدان شده‌اند و به مقوله تجربه کاربری توجه بسیاری کرده‌اند. شاید دلیل اصلی استقبال و توجه بیشتر مردم به فناوری‌های بانکی موبایلی نسبت به گذشته این است که تجربه کاربری به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و مسئولین خود را جای کاربر گذاشته‌اند و سعی کرده‌اند به بهترین شکل استفاده از خدمات را برای کاربر راحت و لذت بخش کنند.

USSD از فناوری‌هایی است که از اواخر سال گذشته توجه بسیاری به آن شده است. سرویس #724* شرکت پرداخت الکترونیک سامان اولین سرویس USSD کشور بود و 724 به معنای سرویس دهی در 24 ساعت 7 روز هفته است. پس از شرکت پرداخت الکترونیک سامان دیگر رقبا هم وارد شدند، از جمله جیرینگ، بانک ملی، بانک سینا، بانک انصار، بانک مسکن و شرکت پرداخت الکترونیک پرشین. خیلی دور از انتظار نیست که به زودی شاهد کنار رفتن کارت‌های بانکی و فراگیر شدن استفاده از موبایل برای دریافت خدمات بانکی و پرداخت الکترونیک باشیم. 

فرشدا حیدری، مدیر عامل بانک ملی نیز در همین راستا گفت: بزودی کارت‌های بانکی از بخش بانکداری الکترونیک حذف می‌شود. وی در خصوص راه اندازی سرویس USSD بانک ملی، رعد ملی، گفت: در فاز اول کارت‌های بانکی از پایانه‌های فروش حذف و در مرحله بعد کارت‌ها برای استفاده از خود پردازها نیز حذف می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.