پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کتاب تحول دیجیتال در بانکها، تحول مدلهای کسبوکار توسط تینا باقری گردآوری شده و شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران آن را در تابستان ۱۳۹۹ به تعداد هزار نسخه منتشر کرده است.
مؤلف در ابتدای این کتاب نوشته است که در کتاب تحول دیجیتال در بانکها سعی بر آن بوده است که آشنایی با مفاهیم اصلی مرتبط با تحول دیجیتال در مخاطبان ایجاد شود. از آنجایی که بسیاری از عبارات این کتاب از لغات تخصصی مدیریت و فناوری اطلاعات بهره میبرد، تلاش شده تا به جهت بهبود کیفیت برداشت از مطالب، معادل انگلیسی این عبارات نیز به مخاطبان معرفی شود. همچنین تلاش شده است تا مفاهیم به شیوهای طرح شود که برای مخاطبان از حوزه بانکی و مالی قابل استفاده باشد.
این کتاب ۱۲۰ صفحهای سه فصل دارد. فصل اول درباره مفاهیم و تعاریف تحول دیجیتال مانند دیجیتالیزه شدن، کاربردهای فناوری دیجیتال، نوآوری دیجیتال و غیره توضیح داده شده است.
در مقدمه این فصل آورده شده که در سنوات اخیر، تحول دیجیتال به عنوان یک پدیده مهم در پژوهشهای مدیریت استراتژیک و سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک پدیدار شده و توجه فعالان کسبوکار را هم به خود جلب کرده است. در سطح کلان، تحول دیجیتال محاط بر تغییرات ژرف رخ داده و صنایع بر اثر استفاده از فناوریهای دیجیتال است. در سطح سازمانی، اینگونه مطرح شده است که شرکتها باید راههایی جهت خلق نوآوری از طریق فناوری بیابند و این کار با تدبیر استراتژیهایی که کارکرد تحول دیجیتال را در بر میگیرند و محرک عملکرد بهتر هستند، تحقق مییابد. امروزه دیجیتایز کردن، دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال به ادبیات بسیاری از حوزهها راه پیدا کرده و برای بسیاری درک مفاهیمی از این دست و مهمتر از آن نحوه به کار بستن این مفاهیم در عمل دشوار است.
در فصل دوم به تحول دیجیتال در عمل اشاره شده است. در ابتدای این فصل به مفهوم مهاجرت ارزش اشاره شده است. مهاجرت ارزش انتقال نیروهای خالق ارزش است که در طول زمان سطح سودآوری شرکت را تعیین میکنند. ارزش میتواند هم میان صنایع و هم میان شرکتهای یک صنعت جریان یابد و مهاجرت کند. این موضوع به خصوص در صنایعی دیده میشود که نوآوری و رقابت شدید از خصایص آنهاست. اما این موضوع را در سطحی دیگر نیز میتوان رصد کرد؛ جریان ارزش میان واحدهای کسبوکاری با محصولات در درون یک شرکت واحد.
در فصل سوم به نگرشها و دغدغهها در تحول دیجیتال پرداخته شده است. در این فصل ضمن اشاره به تحول دیجیتال از زوایه تئوری اجتماعی به موانعی که بر سر راه تحول دیجیتال وجود دارد هم اشاره شده است. آنطور که در این کتاب توضیح داده شده موانع تحول دیجیتال میتواند در هر مرحلهای از تحول دیجیتال بروز دهد: مرحله مقدماتی، مرحله اجرا و مرحله همراستایی هر سه میتوانند با انواع موانع مواجه شوند. خوداظهاری شرکتها نشان میدهد موانعی که از نظر آنها پرتکرار و مهم است عبارت است از ساختارهای فناوری اطلاعات نامناسب، فقدان مهارتهای فنی، فرایندهای کسبوکار ضعیف، ریسک و هزینه بالای پیادهسازی تحول دیجیتال.
در حوزه تحول دیجیتال میتوان به کتابهای دیگری مانند بانک دیجیتال نوشته کریس اسکینر اشاره کرد که توسط امیرحسینپور، احسان روحی و رضا قربانی ترجمه شده و انتشارات راه پرداخت آن را به چاپ رسانده است. برای خرید الکترونیکی یا چاپی این کتاب و کتابهای دیگر در این حوزه میتوانید به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید.