راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دولت تایلند با کارت‌های نقدی از مردم ضعیف حمایت می‌کند / ورود به حریم خصوصی به بهانه کمک‌های مالی

به منظور جلوگیری از همه گیری ویروس کرونا، تایلند هم مانند بسیاری از کشورها در قالب کارت نقدی، کمک‌های مالی به مردم محروم انجام می‌دهد، در عوض دولت داده‌های ارزشمندی در مورد نحوه چگونگی هزینه‌های میلیون‌ها تایلندی به‌دست می‌آورد. این کارت‌ها نسخه پیچیده‌تری از کارت‌های انتقال الکترونیکی هستند که برای توزیع کمک‌های غذایی در ایالات متحده استفاده می‌شوند و از نظر دولت این اطلاعات برای تدوین سیاست‌ها مورد نیاز است. طرفداران حریم خصوصی نگران این موضوع هستند زیرا تعداد تایلندی‌هایی که از این کارت استفاده می‌کنند حدود 14 میلیون نفر است که این تعداد با اخراج افراد بیشتری از کار در حال افزایش است.

دیوید هافمن، کارشناس امنیت سایبری در دانشگاه دوک که ریاست هیات مشورتی آژانس امنیت ملی در مورد حریم خصوصی را نیز بر عهده دارد می‌گوید: «جمع‌آوری و استفاده از حجم بالایی از داده‌های شخصی دارای خطرات بالایی هست. یکی از کارکردهای آن برای انواع اهداف اجرای قانون دولت به ویژه در زمینه ساکت کردن مخالفت‌های اجتماعی است. این کشور در ماه‌های اخیر با اعتراضات بی‌سابقه علیه نخست‌وزیر «پریوت چان اوچا»، ژنرال سابق که رهبری کودتای سال ۲۰۱۴ را بر عهده داشت،و همچنین علیه سلطنت، که به طور سنتی انتقادی به آن نمی‌شد، مواجه شده است.»

برخی از فعالان خواستار آزادی بیشتر شده‌اند و این در حالی است که قانون جامع امنیت الکترونیکی که در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید که طبق آن به ادارات انتظامی اجازه می‌دهد تا جمع‌آوری اطلاعات علیه مخالفان انجام دهند و یا هرگونه تجهیزات الکترونیکی که تهدیدی برای امنیت محسوب می‌شوند را توقیف کنند.

در ماه آگوست، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که پریوت موضع خصمانه‌تری نسبت به فعالان طرفدار دموکراسی اتخاذ کرده‌ است. سیستم کارت می‌تواند به یک ابزار قدرتمند برای دولت در جهت ایجاد وفاداری و جلوگیری از مخالفت تبدیل شود. بیش از ۵.۶ میلیارد دلار از طریق این برنامه برای اینکه داده‌های تراکنش را به اطلاعات مربوط به امور مالی شخصی، آموزش و زیست‌سنجی با استفاده از یک نرم‌افزار تحلیلی منبع باز به نام KNIME پیوند می‌دهد، هزینه شده است.

طیف وسیعی از خدمات از طریق کارت و یک برنامه کاربردی مرتبط، از جمله کمک‌هزینه سفر در حمل‌ونقل عمومی و دسترسی به آموزش شغلی و مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌شوند.

البته مقامات این کشور اظهار دارند که حفاظت شدیدی از مسائل حریم خصوصی انجام می‌گیرد و از داده‌های کارت‌ها تنها برای ارائه خدمت به جامعه هدف بیان‌ شده، یعنی فقرا استفاده می‌شود. لاوارون سنگنست، یکی از مقامات وزارت دارایی که تا ماه سپتامبر بر سیستم کارت نظارت داشت، می‌گوید: «ما اکنون یک پایگاه داده بسیار حجیم در جهت سیاست‌های هدفمندتری داریم، این دیگر به یک اندازه برای تمام رویکردها مناسب نیست. تمام تلاش‌های ما اکنون نیاز به تمرکز زیادی خواهد داشت.»

در سال‌های اخیر، نقل‌وانتقالات نقدی بدون قید و بند و بی‌هدف در میان اقتصاددانان توسعه محبوب شده‌اند، با این اصل که دریافت‌کنندگان بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه چیزی نیاز دارند تا بروکرات ها. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، «بورسا فامیلیا» از برزیل است که از خانواده‌هایی که اطمینان حاصل می‌کنند فرزندانشان به مدرسه می‌روند و واکسیناسیون لازم را انجام می‌دهند، حمایت می‌کند.

در همین حال، کشورهای دیگر به سیستم‌های دیجیتال پیچیده روی‌آورده‌اند تا مزایای رفاهی موجود را ارائه دهند. به عنوان مثال در هند پلتفرم شناسایی بیومتریک به نام آدهار وجود دارد که بیش از یک میلیارد نفر را ثبت کرده‌است. با وجود موفقیت‌های فراوان، این پلتفرم دچار مشکلات امنیتی از جمله نشت و دزدی داده‌ها و اتهام نظارت نادرست بر روی داده‌ها از سوی فعالان حریم خصوصی شده‌است که مقامات دولتی با آن مخالفت کرده‌اند.

اقتصاد تایلند شدیداً به صادرات و توریسم وابسته است، انتظار می‌رود امسال 8 میلیون شغل در معرض خطر قرار گیرد که این مسئله می‌تواند درآمد سالیانه افراد بیشتری را به زیر ۱۰۰،۰۰۰ بات (‏۳،۲۰۰ پوند)‏ برساند که این مبلغ آستانه دریافت کارت نقدی است. به همین منظور دولت پرداخت‌های ماهیانه خود را به 500 بات در سه ماهه آخر سال افزایش داده است.

اعضای حزب حاکم پالانگ پراچارتات از این برنامه استفاده‌های سیاسی کرده‌اند. در طی انتخابات عمومی سال گذشته، برخی رأی دهندگان اظهار داشتند به آن‌ها در تظاهرات‌هایی گفته شده‌است که برای حفظ مزایای کارت خود، باید نامزدهای دولتی را انتخاب کنند. این امر باعث شده‌است تا یک نماینده مخالف به قانون گذار انتخابات شکایت کند. تون پیتیدل، استاد اقتصاد در دانشگاه تأمر تایلند که در حال مطالعه اجرای این برنامه است، می‌گوید: «از آنجایی که این آژانس این اتهامات را رد کرد و سیاست‌های رفاهی مربوطه به صلاحدید دولت در حال اجرا هستند، عادلانه است سؤال کنیم که آیا این برنامه می‌تواند برای سیاست مورد استفاده قرار گیرد یا خیر؟»

بسیاری از مردم فقیر تایلند فارغ از سیاست و حریم خصوصی، از دریافت این کارت‌ها خوشحال هستند. لیامتونگ نامویچا یکی از دریافت‌گنندگان این کارت‌ها، کشاورزی که در شمال شرقی استان سیساکت زندگی می‌کند، می‌گوید: که بیش از دو سال است که از این کارت را دریافت کرده است و در حال حاضر ۸۰۰ بات در ماه را دریافت می‌کند، از آن برای خرید خواربار و لوازم ضروری خانه استفاده می‌کند. او نگران آن نیست که چه استفاده سیاسی از اطلاعات مربوط به کارت و نوع هزینه آن می‌شود.

منبع بلومبرگ بیزینس
نویسنده / مترجم فاطمه خسروی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.