راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابرآمد پاسخی کارآمد به نیازهای فناوری اطلاعات مشتریان

سرویس دیتا سنتر مجازی مدیریت‌شده (Managed VDC) ازجمله سرویس‌هایی است که ابرآمد با هدف رفع نیاز شرکت‌ها از ایجاد زیرساخت‌های گران، پیچیدگی‌ها و هزینه‌های کلان، در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد. الیاسی در توضیح این سرویس می‌گوید: «دیتاسنتر مجازی مدیریت‌شده زیرساخت‌هایی را در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد که می‌توانند راهکارهای آی‌تی خودشان را از جنس نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای سازمانی و همینطور ارتباطاتشان را روی آن سوار کنند.»

رایانش ابری مدل رایانشی بر پایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند. در واقع در ساده‌ترین تعریف، رایانش ابری به معنای منابع رایانه‌­ای در دسترس از طریق اینترنت به منظور انجام پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات به جای رایانه­‌های شخصی یا شبکه­‌های داخلی است. رایانش ابری از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده ‌است. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکه‌ای از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است که استفاده کننده نهایی در پیاده‌سازی زیرساخت اصلی آن دخل و تصرفی ندارد و در واقع تنها استفاده کننده بخشی از آن است. رایانش هم ترجمه کلمه «Computing» و یا به عبارت دیگر پردازش و در حالت خاص پردازش اطلاعات است.

با پیشرفت فناوری اطلاعات نیاز به انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان به وجود آمده ‌است. همچنین نیاز است که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای گران، انجام دهند. رایانش ابری یکی از پاسخ‌­های فناوری به این نیازها بوده‌ است. پیدایش مفاهیم اساسی رایانش ابری به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد که جان مک‌کارتی گفت: «رایانش ممکن است روزی به‌عنوان یکی از صنایع همگانی سازمان‌دهی شود».

در ایران هم کسب‌وکارهای بسیاری در حوزه رایانش ابری فعالیت می‌کنند. توسعه سرویس‌ها در این حوزه و پروژه خدمات ابری زیرساختی که خردادماه امسال توسط ریاست جمهوری افتتاح شد بر توسعه زیرساخت‌های ابری مناسب در کشور تاکید دارد؛ چراکه اساسا در دنیای امروز توسعه خدمات پایه و کاربردی بدون برخورداری از زیرساخت‌های ابری مناسب امکان‌پذیر نیست.

«ابرآمد» یکی از شرکت‌های عرضه‌کننده سرویس‌های نوآورانه در زمینه زیرساخت‌های ابری است و قصد دارد با مجموعه متنوعی از سرویس‌های ابری، پاسخ‌گوی نیازهای فناوری اطلاعات مشترکین با استفاده از روش‌های نوین باشد. با اینکه ابرآمد سال گذشته تاسیس شده و کمتر از یک سال از شروع فعالیتش می‌گذرد اما به‌خوبی توانسته در بازار کشور مطرح شود و با ارائه سرویس‌های ابری متعدد روی یک زیرساخت مطمئن و قابل‌اتکا، به گزینه قابل اطمینان و جذابی برای کسب‌وکارها در زمینه رایانش ابری تبدیل شود.

برای آشنایی بیشتر با ابرآمد، سرویس‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد، تفاوت‌ها و مزیت‌‌هایش با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه دارد، با علی الیاسی مدیرعامل ابرآمد صحبت کردیم. الیاسی در گفت‌وگو با راه پرداخت توضیحات کاملی درباره فعالیت شرکت، چالش‌ها و برنامه‌های آینده‌شان ارائه داد.


داستان شکل‌گیری ابرآمد


ابرآمد در سال 1398 و باتوجه به نیازمندی‌های موجود در حوزه رایانش ابری در کشور، با مشارکت دو شرکت همکاران سیستم و رمیس راه‌اندازی شد. این شرکت در کنار تمرکز بر ارائه خدمات به شرکت‌های بزرگ و متوسط، به دنبال ارائه سرویس‌های متنوعی برای شرکت‌های کوچک و استارت­‌آپ­‌ها است. الیاسی ماجرای شکل‌گیری ایده اصلی تاسیس ابرآمد و هدفی که این شرکت دنبال می‌کند را اینطور توضیح می‌دهد:

«با مشارکت همکاران سیستم و رمیس؛ که تجربه خوبی در ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشتند، به این نتیجه رسیدیم که هم‌افزایی میان این دو شرکت می‌تواند ارزش‌افزوده زیادی در بازار ایجاد کند. به‌این‌ترتیب، ایده تاسیس شرکت ابرآمد شکل گرفت. مفهوم سرویس‌های رایانش ابری به دنبال این است که چند نیاز اصلی در بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ را حل کند. یکی از آن­ها برون­‌سپاری سرویس­‌هایی نظیر فناوری اطلاعات است که ممکن است تمرکز شرکت­‌ها را از فعالیت­‌های اصلی­شان منحرف کند.» او برای روشن‌تر شدن موضوع، به ورود مباحث مربوط به حوزه آی‌تی در شرکت‌ها اشاره کرد که چطور می‌تواند دغدغه‌های زیادی برای سازمان‌ها ایجاد کند. رفع دغدغه‌های مربوط به تامین سخت‌افزار، ایجاد زیرساخت مناسب، استخدام نیروهای ماهر و مدیریت آنها، حفظ امنیت، به‌روزآوری و نگهداشت سخت‌افزارها و نرم‌افزارها می‌تواند زمان، هزینه و انرژی زیادی از شرکت‌ها بگیرد.

الیاسی راه‌حل رفع بسیاری از این محدودیت­‌ها را در استفاده از رایانش ابری می‌داند و می‌گوید: «برای حل این مسائل، می‌توان استفاده از رایانش ابری را پیشنهاد داد. شرکت‌ها به جای اینکه خودشان همه این زیرساخت‌ها را آماده کنند، می‌توانند از Shared resource یا منابع اشتراکی استفاده کنند تا هم هزینه‌هایشان کمتر شود و هم متناسب با نیازشان از تکنولوژی بهره‌مند شوند. به‌این‌ترتیب دیگر لازم نیست از همان روز اول که سرمایه‌گذاری سنگینی روی تکنولوژی می‌­کنند، به این امید باشند که سرمایه‌شان بعد از مدتی به آنها برمی‌گردد. به همین خاطر اساسا تفکر رایانش ابری بر مبنای استفاده از منابع اشتراکی است و کمک می‌کند شرکت‌ها متناسب با  ظرفیت‌ها، زیرساخت‌هایشان را توسعه دهند.»

اما الیاسی معتقد بود ارائه سرویس‌های فناوری اطلاعات باید منطبق با نیازهای واقعی بازار باشد و این موضوع می­تواند با توجه به صنعت و فعالیت و حتی منطقه جغرافیایی تفاوت‌هایی در سرویس­‌های ابری ایجاد کند. پیش از این برای تعریف و متناسب‌سازی این سرویس‌ها در بازار ایران، کارهای کمی انجام شده است. به گفته الیاسی ابرآمد با درک همین نیازمندی‌های فضای ایران سعی کرده  سرویس‌های ابری متناسب با فضای موجود را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده ارائه دهد.

البته مدیرعامل ابرآمد حضور همکاران سیستم و رمیس در مسیر فعالیتشان را بسیار موثر و کمک‌کننده عنوان می‌کند. یک جامعه با بیش از 50 هزار مشتری شرکتی که در حوزه B2B فعالیت می‌کنند، جزو مشتریان همکاران سیستم هستند و الیاسی بر این باور است که همین تجربه و دانش به آنها کمک بسیاری کرده تا بتوانند نیاز آن شرکت‌ها را بر بستر ابر پاسخ دهند و سرویسی که به شرکت‌ها ارائه می‌کنند، متناسب با نیازمندی آنها در پیشبرد کسب‌وکارشان باشد.


ابرآمد چه سرویس‌هایی ارائه می‌دهد؟


سرویس دیتا سنتر مجازی مدیریت‌شده (Managed VDC) ازجمله سرویس‌هایی است که ابرآمد با هدف رفع نیاز شرکت‌ها از ایجاد زیرساخت‌های گران، پیچیدگی‌ها و هزینه‌های کلان، در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد. الیاسی در توضیح این سرویس می‌گوید: «دیتاسنتر مجازی مدیریت‌شده زیرساخت‌هایی را در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهد که می‌توانند راهکارهای آی‌تی خودشان را از جنس نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای سازمانی و همینطور ارتباطاتشان را روی آن سوار کنند.»

البته علاوه بر زیرساخت‌ها، ابرآمد یک تیم متخصص ارائه سرویس‌های مدیریت‌شده هم دارد. به عبارتی این شرکت صرفا زیرساخت در اختیار مشتریانش قرار نمی‌دهد بلکه سرویس هم ارائه می‌دهد و تا حد زیادی به سمت IT as a Service رفته است و سرویس‌های مدیریت‌شده مختلفی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال الیاسی می‌گوید آنها در سطوح مختلف و بر اساس SLAشان، در سطح زیرساخت­‌های پردازشی، ذخیره‌­سازی، شبکه، امنیت سیستم‌عامل و همچنین مواردی نظیر نگهداشت حرفه‌ای و تخصصی دیتابیس، سرویس‌های مختلفی در اختیار مشتریان می‌گذارند که به گفته او همین موضوع می‌تواند تفاوت عمده سرویس‌های ابرآمد با دیگر شرکت‌ها در بازار باشد.

علاوه بر دیتاسنتر مجازی، سرویس‌های ابر خصوصی مجازی، بک­‌آپ، شرایط بحرانی و پلتفرم ابری جزو دیگر خدمات حوزه رایانش ابری ابرآمد است. برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این سرویس‌ها، مدیرعامل شرکت توضیح می‌دهد:

«ما سرویس ابر خصوصی مجازی را به مشتریان ارائه می‌کنیم. این سرویس هزینه پایین‌­تری برای مشتریان دارد و با سرعت بالاتری به آن­ها ارائه می‌شود و عمدتا به‌صورت سلف‌سرویس است. مشتریان هدف این سرویس، شرکت‌های متوسط و کوچک هستند. یکی از دغدغه‌های مشتریان ما برای استفاده از سرویس‌های ابری، تداوم فعالیت شرکت‌ها است، ما باید سرویس‌هایی به مشتریان بدهیم که خیالشان را از بابت نگهداشت دیتا در شرایط سخت و پیچیده راحت کنیم. برای اینکار از سرویس‌های Back up as a service و DR as a service استفاده می‌کنیم. چون یکی از موضوعاتی که در حوزه کلود وجود دارد این است که در صورت وقوع شرایط بحرانی، دیتا با چه سرعتی قابل استفاده است. به همین خاطر ما این دو سرویس را به مشتریان ارائه می‌کنیم تا در صورت وقوع اتفاقات پیچیده در محل نگهداری دیتای مشتریان، در حداقل فاصله (RTO) و با حداقل دوباره‌کاری یا از دست رفتن دیتا (RPO)، بتوانیم دیتا و زیرساخت را برای آن شرکت قابل استفاده کنیم.»

به گفته مدیرعامل شرکت، سرویس‌های نوآورانه‌ای مانند Platform as a service باتوجه به نیازمندی‌های کاربران ایرانی طراحی شده است. این سرویس‌ها می‌تواند تحولی در تولید و ارائه محصولات ابری ایجاد و به مشتریان کمک کند تا خودشان بتوانند روی بستری که ما برایشان فراهم کرده‌ایم، توسعه محصول داشته باشند.


معرفی بسته اختصاصی ابرآمد برای دورکاری


ایده دورکاری به خاطر شرایط خاصی که در دنیا اتفاق افتاد، شکل گرفت. کرونا باعث شد تعداد زیادی از سازمان‌ها و شرکت‌ها از حضور در محل شرکت اجتناب کنند. به همین دلیل ابرآمد سعی کرد با ترکیب سرویس‌های مختلف در قالب یک بسته ویژه به سازمان‌ها کمک کند تا فرایندهای دورکاری‌شان را انجام دهند. مزایایی که این بسته برای مشتریان به همراه دارد از دو زاویه قابل‌بررسی است.

الیاسی در توضیح بیشتر گفت: «اول اینکه به مدیریت ارتباطات کمک کردیم. به این معنی که سعی کردیم، ارتباط کارکنان، ارتباط مشتریان با کارکنان، ارتباط مدیران با مشتریان و کارکنان را در مفهوم ارتباطات یکپارچه‌ تعریف کنیم. چت سازمانی، جلسات مجازی سازمانی و استفاده از زیرساخت‌هایی مانند ایمیل سازمانی تا حد زیادی به مشتریان ما کمک کرد تا بتوانند بدون حضور در شرکت، از این زیرساخت‌ها استفاده کنند. ما نرم‌افزارهای سازمانی شرکت‌ها را در قالب دسکتاپ مجازی ارائه دادیم و به بسته دورکاری‌ اضافه کردیم. این اتفاق کمک زیادی به شرکت‌ها کرد تا بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند.»

خود ابرآمد یکی از کاربران این بسته دورکاری است. این بسته به آن­ها کمک کرد تا بتوانند از ارتباطاتشان مراقبت کنند. الیاسی در توضیح بیشتر دراین‌باره می‌گوید: «یکی از چالش‌های مهم ما، خصوصا طی شش، هفت ماه گذشته، این بود که ما یک شرکت جدید و نوپا بودیم و تعداد زیادی نیروی جدید جذب کردیم. به دلیل اینکه می‌خواستیم فرهنگ سازمانی‌مان را به آنها منتقل کنیم، لزوم ارتباط با این نیروها برای ما بسیار مهم بود تا تیم جوان و جدیدمان در قالب فرهنگ مدنظرمان در ابرآمد شکل بگیرند. این بسته به خود ما کمک زیادی کرد تا بتوانیم از این ارتباط مراقبت و سعی کنیم با یک سری شاخص‌ها و گزارش‌ها، میزان عملکرد و اثربخشی پرسنل را اندازه بگیریم و بازخورد بدهیم.»

همچنین ابرآمد با ارائه این بسته اختصاصی دورکاری قصد دارد علاوه بر اثربخشی بیشتر، نقش خودش را هم در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ایفا کند.


وجه تمایز ابرآمد با دیگر شرکت‌های مشابه


باتوجه به اینکه بخشی از سرویس‌های موجود در ابرآمد پیش از این هم در بازار ایران وجود داشت، به همین خاطر الیاسی تفاوت در کیفیت و سطح ارائه خدمات، خدمات مدیریت‌شده، درک درست از سرویس‌­های حیاتی (Mission Critical)، پشتیبانی حرفه‌­ای، زیرساخت‌ها و ایجاد اطمینان از در دسترس بودن آنها را یکی از مزیت‌های ابرآمد عنوان می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد: «تعدادی از سرویس‌هایی که ارائه می‌کنیم، در حال حاضر توسط دیگر همکاران ما در بازار ارائه نمی‌شود. برای مثال سرویس‌های مدیریت‌شده، سرویس‌های مختص ما است و می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی باشد. همچنین مجموعه این اکوسیستم و کارهایی که انجام می‌دهد، به آشنایی بیشتر بازار با خدمات ابری کمک زیادی می‌کند. این موضوع می‌تواند برای همه بازیگرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مفید باشد.»

الیاسی ضمن اشاره به رقبای خوبی که در کشور دارند، توضیح داد: «ابرآمد عمده تمرکز خود را روی فعالیت‌ها و جامعه هدف مشتریانی که به آن­ها سرویس ارائه می‌دهد، قرار داده است. هرچند که ابرآمد، مانند هر شرکت دیگری، عملکرد و فعالیت رقبایش را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد و این موضوع صرفا محدود به رقبای داخلی نیست و شامل همه شرکت‌هایی می‌شود که کارهای مهم و تاثیرگذاری در حوزه کلود در دنیا انجام می‌دهند. هدف ما این است از این طریق بتوانیم محصولات و خدماتی که قابل ارائه و متناسب با نیازهای واقعی بازار ایران است را در کشور پیاده‌سازی کنیم.»


مهم‌ترین چالش‌های ابرآمد در سال‌ گذشته و سال‌های آینده


درست چند ماه بعد از راه‌اندازی ابرآمد بود که ویروس کرونا در دنیا و در کشور شایع شد، به همین خاطر تاثیرات شیوع کرونا روی این کسب‌وکار نوپا قابل چشم‌پوشی نیست. به گفته الیاسی موضوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری قسمت زیادی از کسب‌‌وکارها را تحت تاثیر قرار داد. ممکن است کرونا برای شرکت‌های بالغ‌تر در حوزه آی‌تی فرصت ایجاد کرده باشد ولی برای شرکت‌های نوپا می‌توانست تهدید جدی باشد. ابرآمد توانست با زیرساخت‌هایی که خودش فراهم کرده و در اختیار مشتریانش قرار داده، مسائل و مشکلات را تا حد خوبی برطرف کند. او در ادامه چالش‌هایی که شرکت داشته، به کمبود زیرساخت‌های سخت‌افزاری موردنیاز برای ارائه سرویس اشاره کرد که این موضوع در بهای تمام‌شده زیرساخت‌ها برای شرکت بی‌تاثیر نبوده است.

الیاسی با اشاره به نقش تاثیرگذار رمیس در رفع این کمبودها گفت: «از ابتدای امسال همه کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند، متوجه کمبود شدید زیرساخت‌های سخت‌افزاری موردنیاز برای ارائه سرویس شدند. این اتفاق برای ما هم فرصت بود و هم تهدید؛ فرصتی بود تا بتوانیم زیرساخت‌هایی که فراهم کرده بودیم را در اختیار مشتریان قرار بدهیم و از طرف دیگر تهدید هم به حساب می‌آمد و اگر ما رمیس را به‌عنوان شریک تجاری کنار خودمان نداشتیم دچار کمبود جدی منابع می‌شدیم. البته این موضوع تاثیرش را در بهای تمام‌شده زیرساخت برای ما گذاشت و مجبور شدیم زیرساخت‌هایمان را با هزینه بالاتری از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، مهیا کنیم.»

هرچند الیاسی عنوان کرد که چالش‌های چند وقت اخیر به‌هیچ‌وجه مشتریان شرکت را تحت تاثیر قرار نداده و ابرآمد تغییری در قیمت‌های سرویس‌هایش نداشته است. با اینکه بسیاری از شرکت‌ها در این دوران مشتریانشان را از دست می‌دادند اما ابرآمد توانست با ارائه زیرساخت در کمترین زمان تعداد مشتریان بیشتری به دست آورد که نشان‌دهنده آماده بودن زیرساخت‌های مناسب در شرکت و پشت سر گذاشتن سریع چالش‌ها است.

به گفته الیاسی موضوع توسعه زیرساخت و دسترسی به سخت‌افزار جزو چالش‌هایی است که ابرآمد همچنان در آینده هم درگیر آن خواهد بود. هرچند که او انتظار دارد با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اند، کمترین تاثیر متوجه مشتریان باشد. نگهداشتن نیروی متخصص هم جزو چالش‌های آتی ابرآمد خواهد بود که الیاسی درباره آن توضیح می‌دهد: «تعداد زیادی از تخصص‌های موردنیاز در حوزه رایانش ابری، بازار بسیار خوبی در خارج از کشور دارد. این موضوع در کنار شرایط موجود، ممکن است باعث شود نیروهای متخصص همکاری‌شان را با نیروهای داخلی کمتر و به‌صورت فریلنس با شرکت‌های خارجی کار کنند یا به فکر مهاجرت بیفتند. این چالش بسیار مهمی است و ممکن است برای بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه رایانش ابری، دسترسی به نیروهای متخصص کار پیچیده‌ای باشد.»

در راستای رفع این چالش ابرآمد سعی دارد با کمک زیرساخت‌های موسسه آموزش و پژوهش همکاران سیستم و موسسه ارژنگ، به‌عنوان شرکت‌های همکار در حوزه آموزش، بخشی از این نیروهای متخصص را آموزش دهد و علاوه بر شناسایی فرصت‌های جذب نیروی قابل اتکا در بازار، روی نگهداشتن نیروهایشان تمرکز کند. هدف ابرآمد پیگیری مسیرهای توسعه فردی نیروهایش است تا در کنار درآمد خوبی که برایشان فراهم می‌کند، کمترین ضربه را از چالش‌های موجود بخورند.


طیف گسترده مشتریان ابرآمد


تنوع محصول ابرآمد موجب می‌شود آن­ها سرویس‌ها و محصولاتشان را به طیف وسیعی از بازار، ارائه دهند. الیاسی به بسته دورکاری ابرآمد اشاره می‌کند که برای شرکت‌های کوچک و متوسط، بسته جذابی است و با هزینه‌های بسیار کم، زیرساخت‌های خوبی آماده می‌کند که کسب‌وکارها می‌توانند این زیرساخت‌ها را با سرعت زیادی در سازمانشان پیاده کنند. او همچنین سرویس‌های حوزه VPC را سرویس جذابی برای شرکت‌های کوچک، متوسط و استارت‌آپ‌ها عنوان می‌کند که به آن­ها امکان می‌دهد تا با هر مدل و زیرساختی که مدنظرشان است، بتوانند فضای مجازی خودشان را ایجاد و از مزیت‌های آن استفاده کنند. از طرف دیگر مخاطب سرویس دیتا سنتر مجازی، سازمان‌های بزرگ هستند و باتوجه به کیفیتی که ارائه می‌دهد، رضایت بسیار خوبی در بازار ایجاد کرده است.

مدیرعامل ابرآمد در ادامه معرفی مشتریان و سرویس‌هایش، به سرویس SaaS اشاره کرد و گفت: «میزبانی از SaaS همکاران سیستم، برعهده ما است. همانطور که می‌دانید همکاران سیستم چند سالی است که سرویس «راهکاران ابری» را به بازار ارائه می‌کند و تعداد مشتریان بالایی روی این سرویس دارد. ما از سال گذشته، زیرساخت‌های راهکاران ابری را داخل ابرآمد ایجاد کردیم و به همکاران سیستم ارائه می‌دهیم. سرویسی که به مشتریان راهکاران ابری ارائه می‌کنیم، نشان‌دهنده میزان آمادگی و کیفیت ما است؛ زیرا وقتی وارد فضای ERP ابری می‌شوید باید سرعت بالایی در پاسخگویی و اطمینان بالایی از عملکرد مناسب سرویس­‌ها داشته باشید. درنتیجه این موضوع نشان می‌دهد ما توانستیم تا حد بسیار زیادی در این حوزه موفق باشیم.»


پنج برنامه آینده ابرآمد


توسعه کسب‌وکار، توسعه زیرساخت، جذب نیروی متخصص و فنی، مانیتور کردن جهت جریان تکنولوژی در حوزه رایانش ابری و برندینگ ازجمله برنامه‌های آتی ابرآمد است که در هر بخش برنامه‌ریزی‌های مشخصی دارد.

مدیرعامل شرکت درباره این اهداف و برنامه‌ریزی‌ها می‌گوید: «ما کماکان به دنبال توسعه کسب‌وکارمان هستیم. برنامه مشخصی برای توسعه زیرساخت‌هایمان داریم و می‌خواهیم نیروی تخصصی و فنی اضافه کنیم. در تمامی این بخش‌ها برنامه‌ریزی مشخصی داریم و اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده‌ایم. ما به دنبال ارائه سرویس‌های متنوع هستیم به همین دلیل طی دو سه سال آینده، هر سال چند سرویس جذاب که متناسب با نیاز بازار باشد را به سرویس‌های فعلی‌مان اضافه می‌کنیم. همچنین جهت جریان تکنولوژی در حوزه رایانش ابری در دنیا را مانیتور می‌کنیم تا بتوانیم محصولاتی که برای بازار ایران مناسب است را عرضه کنیم. موضوع برند ابرآمد و فعالیت‌هایی که در حوزه برندینگ انجام خواهیم داد جزو فعالیت‌های مهممان در دو سال آینده است. ما به‌عنوان یک ارائه‌کننده سرویس‌های ابری باید بتوانیم برند خوبی، نه صرفا در حوزه ارائه محصول و خدمات بلکه ایجاد فرهنگ لازم برای استفاده از رایانش ابری، باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.