راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه «راه نوآوری» با هدف حمایت از استارت‌آپ‌های فناور محور افتتاح خواهد شد

سامانه «راه نوآوری» با هدف توسعه کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

با وجود اینکه بیش از یک هفته از راه‌اندازی این سامانه به‌صورت آزمایشی گذشته اما بیشتر از ۱۴۰ خدمت‌گیرنده استارت‌آپی برای دریافت خدمات ثبت‌نام و حدود ۸۰ تا ۹۰ سرویس‌ مختلف از کدهای تخفیف استفاده کرده‌اند. همچنین در این سامانه ۶۰ خدمت‌دهنده هستند که حدود ۱۰۰ خدمت را همراه با تخفیف روی وب‌سایت قرار داده‌اند.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص راه‌اندازی رسمی این سامانه گفت: «در ابتدا به‌دنبال رفع باگ‌های موجود در سامانه هستیم که بعد از گرفتن باگ‌ها در آینده نزدیک به‌صورت رسمی سامانه را راه‌اندازی می‌کنیم.


ببینید: امضا تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و فرابوم در راستای حمایت از استارت‌آپ‌ها


مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از هدف راه‌انداری این سامانه گفت: «حدود یکسال پیش به این نتیجه رسیدیم باید کاری کنیم تا هزینه‌های استارت‌آپ‌ها کاهش پیدا کند. به‌عبارتی باید کاری انجام می‌دادیم تا نه تنها آنها زیر بار وام نروند و بدهکار نشوند، بلکه آنها به پول‌های بلاعوض هم عادت نکنند. بنابراین ایده راه‌اندازی سامانه «راه نوآوری» (APP.INNOWAY.IR) برای استارت‌آپ‌ها به‌خصوص برای کسب‌وکارهای فناور محور را عملیاتی کردیم.»

او افزود: «پلتفرم «راه نوآوری»، پلتفرم خدمت‌گیرنده‌ها و خدمت‌دهنده‌هاست و با این کار می‌خواهیم راهی را در پیش روی فرد صاحب ایده که می‌خواهد استارت‌آپی راه‌اندازی کند، قرار دهیم. این کار باعث می‌شود فردی که به‌دنبال راه‌اندازی ا استارت‌آپ است، بداند که چه مسیری را باید طی کند. باید از چه خدماتی برای موفقیت استارت‌آپ خود بهره ببرد از سوی دیگر چون در اول راه قرار دارد بتواند با حداقل قیمت و هزینه خدمات مورد نیاز برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ حوزه اقتصاد دیجیتال را دریافت کند.

هدف اصلی این است تا ایده‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت حوزه‌هایی با عمق فناوری بیشتر که روند آینده کشور هستند و می‌توانند مزیت رقابتی برای کشور ایجاد کنند، بروند. نمی‌خواهیم فعالان استارت‌آپی ایده‌های موفق گذشته را که اغلب آنها بالغ شده‌اند و دیگر رقابت با آنها سخت و دشوار است، ادامه دهند. به عبارتی هدف این سامانه، فراهم کردن بهترین و مفیدترین شرایط برای سرعت بخشیدن به رشد کسب‌وکارها است. ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه حمایت مادی و معنوی از خدمات ارائه شده در سامانه بر این باور است تا زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی را شکوفا کند و رونق دهد.»

محمدی جزییاتی در مورد کاهش هزینه‌های استارت‌آپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال تشریح کرد و گفت: «می‌خواهیم هزینه‌های سه بخش کلیدی از یک کسب‌وکار استارت‌آپی را کاهش دهیم. به‌عبارتی می‌خواهیم هزینه‌هایی که برای توسعه محصول و خدمت، زیرساخت (مانند دیتاسنتر، سرور و…) و بازاریابی نیاز است را کاهش دهیم. برای کاهش هزینه‌ها سامانه یا پلتفرم راه نوآوری را که سامانه‌ای B۲B (فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) است را راه‌اندازی کردیم تا کسانی که هر سه امکانات را دارند در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهند.

از این‌رو با شرکت‌هایی که استارت‌آپ‌ها در هر سه بخش کلیدی به آنها نیاز دارند، وارد تعامل و مذاکره شدیم تا خدمت‌دهنده‌ها که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند و می‌توانند به توسعه بازار و زیرساخت و توسعه محصول استارت‌آپ‌ها کمک کنند، در این پلتفرم ثبت‌نام کرده و حضور پیدا کنند تا محصولات خود را با یک قیمت مناسب و با تخفیف به استارت‌آپ‌ها ارائه دهند تا به این طریق هزینه‌ها را کمی برای استارت‌آپ‌ها کاهش دهیم.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تسهیلاتی که برای استارت‌آپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتالی در نظر گرفته شده است افزود: «در این سامانه خدمت‌دهنده‌ها فعلاً در ۱۰ موضوع دسته‌بندی شده‌اند، به‌طوری که ۴۴ خدمت‌دهنده، ۸۷ خدمت مختلف را در حوزه‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، هوش مصنوعی، خدمات نرم‌افزاری، خدمات اداری و منابع انسانی، خدمات زیرساختی، خدمات حقوقی و بیمه، خدمات شتابدهی و سرمایه‌ذاری، فضای کار اشتراکی و آموزش و مشاوره که برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌های کسب‌وکار دیجیتالی نیاز است، ارائه می‌دهند. با مذاکراتی که با شرکت‌های خدمت‌دهنده به استارت‌آپ‌ها انجام دادیم، قرار است خدمات خود را به نرخ ترجیحی و همراه با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی و در برخی از سرویس‌ها تا ۴۰ درصد تخفیف ارائه دهند.»

او در ادامه تشریح کرد: «در سامانه «راه نوآوری» یک کمپین جدید راه‌اندازی کردیم با عنوان «استارت‌آپ پلاس». این کمپین به‌صورت تخصصی از استارت‌آپ‌های حوزه «های‌تک» یا استارت‌آپ‌های فناوری محور در حوزه دیجیتال حمایت کرده و سه خدمت ارائه می‌دهد. به عبارتی ستاد برای استارت‌آپ‌هایی که راهبردی و برای کشور دارای اولویت بوده و فناوری محورتر هستند، در قالب «استارت‌آپ پلاس» یک‌سری تسهیلات را به صورت یارانه در نظر گرفته است تا بتوانند علاوه بر تخفیفاتی که در سامانه است، از این تسهیلات نیز بهره‌مند شود.»

محمدی درباره استارت‌آپ‌های راهبردی و اولویت‌دار فناوری محور گفت که در فاز اول استارت‌آپ‌های حوزه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و کلان داده، بلاک چین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فناوری‌های هوشمند (شهر هوشمند، تولید هوشمند و حمل‌ونقل هوشمند) می‌توانند از یارانه‌های معاونت علمی و فناوری استفاده کنند.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جزییات خدماتی که این سامانه برای استارت‌آپ‌ها ارائه خواهد کرد را تشریح کرد و گفت: «اول اینکه در سامانه «راه نوآوری» برای استارت‌آپ‌های فناور محور خوب، خدمت کیف پول ۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است به‌طوری که این دسته از استارت‌آپ‌ها ا علاوه بر تخفیفی که در سامانه وجود دارد، با این کیف پول می‌توانند از خدمات دهنده‌ها خرید کنند و از این یارانه معاونت علمی و فناوری نیز بهره‌مند شوند.

دومین سرویس این است که اگر استارت‌آپی در مرحله توسعه محصولش باشد و یک شتاب دهنده‌ای روی آن محصول و خدمت سرمایه‌گذاری کند، هر مقداری که شتاب دهنده روی آن سرمایه‌گذاری کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز دو برابر آن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با تنفس بازپرداخت ارائه می‌دهد.

اگر در مرحله شتاب‌دهندگی، استارت‌آپ‌ محصول موفقی به بازار ارائه داد و توانست محصول خود را بفروشد، ۵۰ درصد وام ارائه شده به استارت‌آپ، بلاعوض محاسبه می‌شود. سرویس سوم برای استارت‌آپ‌هایی است که کمی در حوزه‌های گفته شده بزرگتر و وارد فاز سرمایه‌گذاری شده‌اند و به‌دنبال سرمایه‌گذار هستند. اگر این دسته از استارت‌آپ‌ها بتوانند VC (صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر) را قانع کنند که یک ایکس روی محصول و خدمت آنها سرمایه‌گذاری کند. معاونت علمی و فناوری با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴ ایکس و بدون محدودیت، روی محصول یا خدمت سرمایه‌گذاری می‌کند و بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری در آن حوزه‌ها را می‌پذیرد تا جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها برای صندوق‌ها و VC‌ها افزایش پیدا کند.»

منبع ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.