راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سناریوهای آینده بانک مجازی در ایران

مفهوم بانک و بانکداری در میان انسان‌ها پررنگ‌تر شده و با ظهور و توسعه صنعت فناوری اطلاعات، ارتباطات و اینترنت، ذهن انسان‌ها به افق‌های تازه‌ای پرواز کرد. اکنون می‌توان به مفهوم تازه‌ای به نام بانک مجازی با بدون شعبه فیزیکی اندیشید.

بسیاری از اتفاقات مانند بحران اقتصادی، بیماری‌های فراگیر و رشد نفوذ گوشی‌های هوشمند موجب شد تا بسیاری از رویاها به واقعیت تبدیل شود. در 10 سال گذشته هویت‌های حقوقی جدیدی در جغرافیاهای مختلف دنیا به وجود آمدند که هریک به‌نوبه خود با ارائه خدمات مالی و بانکی به‌صورت نوآورانه و با رویکردی متفاوت تعبیر بانک مجازی را تبیین کردند. همین تجربه‌های شکل گرفته باعث شد تا شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در گزارشی با عنوان «سناریوهای آینده بانک مجازی در ایران افق 1410»، بعد از پرداختن به تجربه بانک مجازی در دنیا و دلیل شکل‌گیری آن در اقصی نقاط دنیا، به سراغ ایران برود تا ببیند چه تلاش‌های تاکنون در صنعت بانکداری با عینک بانکداری مجازی محقق شده است.

در این گزارش شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا با نگاه عمیق به تجربه دنیای پیرامون بانک مجازی و همچنین بررسی ماموریت‌های بانک‌های مجازی و خاستگاه‌ آنها، وضعیت فعلی و آتی بانک مجازی در ایران را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهد. این گزارش به سناریوهای آینده بانک مجازی در ایران (افق 1410) پرداخته و چهار سناریو محتمل یعنی آرمان‌شهر همینجاست، گرگ وال‌استریت، دود از کنده بلند می‌شه و بازگشت بروسلی را تبیین می‌کند.

برخی از کلیدی‌ترین نکات گزارش به شرح زیر است:

  • بزرگترین عوامل ظهور و رشد بیشتر مفهوم بانک مجازی در طول چند سال گذشته توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند، بحران‌های اقتصادی، رشد فین‌تک‌ها و همچنین در ماه‌های اخیر شیوع ویروس کرونا بوده است.
  • در اکوسیستم‌های مختلف دنیا عناوین مختلفی به بانک‌های نسل جدید در مقابل بانک‌های نسل قدیم یا اصطلاحا سنتی، اطلاق می‌شود؛ بانک دیجیتال، نئو بانک، بانک چالشگر و بانک مجازی از جمله این عبارات هستند.
  • مدل درآمدی بانک‌ها در رویکرد سنتی و جدید در حال تغییری قابل‌توجه است. بانک‌های مجازی جدید در دنیا سعی در ارائه هوشمندانه خدمات متنوع به کاربران داشته و بقای خود را از درآمدهای با کیفیت‌تر غیرمشاع، به جای درآمدهای مشاع می‌دانند. نکته دیگر اینکه بانک‌های مجازی در تلاش‌اند تا حاشیه سود حاصل از جذب منابع و اعطای آنها را بالاتر برند.
  • ازمنظر خاستگاه و دلایل شکل‌گیری بانک مجازی در جغرافیاهای مختلف، جغرافیای اروپا، چین، کره جنوبی و آمریکا تحلیل شده است که چرا در هر یک از این فضاها، نوع خاصی از بانکداری مجازی ظهور و رشد یافته است. در برخی پایین آوردن هزینه انجام خدمات مالی-بانکی پیشران بوده است یا برخی دیگر سرعت انجام خدمات مالی-بانکی، بعضی‌ها تجربه کاربری کاملا متفاوتی را ارائه کرده‌اند و برخی تنوع در خدمات بانکی و غیره.
  • براساس تحلیل انجام‌شده، مهمترین روندهای تاثیرگذار که بیشترین عدم قطعیت را نیز در آینده بانک مجازی در ایران دارند به این ترتیب است: تمایل کاربران به حذف واسطه‌ از تعاملات مالی و نقش‌آفرینی قدرتمند بازیگران غیربانکی، اصلاح نظام کارمزدی و تغییر قواعد رقابت درآمدی.

فایل پی‌دی‌اف این گزارش را می‌توانید از طریق این لینک دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.