راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سفرهای 10گانه تحول دیجیتال و مقصدهای آن

انتخاب مقصد تحول دیجیتال، تمام جنبه‌های محدوده، طراحی، سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های پیاده‌سازی تحول دیجیتال را برای تحول شرکت‌های تله‌کام را تحت تاثیر قرار می‌دهد

شاهین لطفی، مدیر برنامه‌ریزی فرادیس البرز /  بحث تحول دیجیتال با استعاره سفر همراه است. سفری که تحول دیجیتال را به یک هدف متحرک بدل کرده است. توانمندی فناوری‌های جدید همواره تغییر جهتی بی‌پایان برای محیط کسب‌وکار به پدید می‌آورد و نوآوری و تحول مستمر برای شرکت‌ها را ضروری کرده‌ است. اگرچه توجه عمومی به بحث سفر تحول دیجیتال بیشتر جلب شده ولی کمتر به مسیر سفر و همچنین مقاصد احتمالی آن پرداخته شده است. یادداشت زیر به مقاصد بالقوه تحول دیجیتال در شرکت‌های تله‌کام اشاره می‌کند و برای کاربرد در سایر صنایع هم می‌تواند الهام‌بخش باشد.

سازمان‌های که بلوغ دیجیتال پایینی دارند، اغلب در درک دامنه کلی و بسیاری از وابستگی‌های متقابل در تحول دیجیتال، اشتباهات پرهزینه‌ای می‌کنند. این شرکت‌ها ممکن است درک نکنند که جهت تحقق کامل منافع، هر تحولی در فناوری مستلزم تحول موازی در فرهنگ، سازمان و مهارت‌ها، خدمات، عملیات و مشارکت با مشتری است. بهترین تجربیات و ابزارها می‌توانند به شرکت‌ها برای اجرای همزمان این تغییرات کمک کنند. این یادداشت با رجوع به دیدگاه مارتین کرینر(Martin Creaner)، ده سفر تحول و تجربیات دنیای واقعی از چندین ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطاتی ارائه می‌کند.

قبل از اینکه سفر تحول دیجیتال شروع شود، سازمان‌ها باید سطح بلوغ دیجیتال خود را بدانند. تحقیقات نشان داده که امروزه بسیاری شرکت‌ها در سطح «نوظهور» در بلوغ قرار دارند. (شکل 1).

                شکل 1 – سطوح بلوغ (مدل بلوغ دیجیتال)

سازمان‌هایی که به سطوح بالاتری از بلوغ دیجیتال دست‌یافته‌اند، احتمالا درک عمیق و مشترکی از محدوده جامع تحول دیجیتال ایجاد کرده‌اند. مفهوم استراتژیک 10 سفر تحول مارتین کرینر، محدوده بسیار گسترده تحول دیجیتال در شرکت‌های تله‌کام و همچنین موضوعات استراتژیک چندگانه‌ای را بیان می‌کند که در موفقیت تحول باید بطور هماهنگ مورد ملاحظه قرار گیرد.

اگرچه این سفرها به‌صورت منطقی در چهار حوزه‌ی فناوری، خدمات دیجیتال، عملیات و مشارکت مشتری طبقه‌بندی می‌شوند، ولی مدیریت و هماهنگی همزمان وابستگی‌های متقابل بین سفرهای متفاوت حیاتی است. (شکل 2).

شکل 2 – سفرهای تحول دیجیتال

سفرهای تحول فناوری شامل موارد زیر است:

  • سفر به یک زیرساخت به‌طور خودکار مدیریت شده، ارتباطات مجازی و زیرساخت ابری.
  • سفر به شرکت امنیت ‌محور.
  • سفر به سازمان داده محور.
  • سفر به معماری پلتفورم باز API.

سفرهای تحول خدمات دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • سفر به سبد متنوعی از خدمات دیجیتال.
  • سفر به اکوسیستم فعال و جاری شرکاء.

سفرهای تحول عملیات شامل موارد زیر است:

  • سفر به استفاده از مدل‌های کسب‌وکار متعدد در بازارهای اصلی و مجاور.
  • سفر به یک سازمان و فرهنگ دیجیتالی.

سفرهای تحول تجربه مشتری شامل موارد زیر است:

  • سفر به عملیاتی کردن کانال‌های متعدد به بازار.
  • سفر از یک کانال به مدیریت اُمنی‌چنل 360 درجه برای مدیریت مستمر سفر مشتری.

چشم‌انداز و استراتژی به عنوان فانوس راهنما


محدوده و اولویت‌های تحول دیجیتال شرکت‌های تله‌کام، به مقصد استراتژیک آنها بستگی دارد. شرکت‌ها باید چشم‌انداز و استراتژی خود را به عنوان یک فانوس راهنما تهیه کنند تا سازمان را در مقصد انتخابی خود راهنمایی کند.

موفقیت تحول دیجیتال برای تمام ذی‌نفعان شرکت‌های تله‌کام مهم است. مطمئنا مشتریان از طیف وسیعی از خدمات دیجیتالی نوآور بهره‌ خواهند برد که منجر به ایجاد جریان‌های درآمدی بیشتر و بهبود قابل توجه در سطح رضایت مشتریان می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون منجر به کاهش قابل توجه هزینه می‌شود و سهامداران از افزایش سودآوری نفع می‌برد.

تحقیقات گسترده و تجربه‌ی دنیای واقعی طی دهه گذشته این را نشان داده است. برای مثال:

  • شرکت کپجمینای(Capgemini) دریافته که شرکت‌های موفق دیجیتالی می‌توانند سودآوری را تا 26%، ارزش برند خود را تا 12% و نسبت درآمد به دارایی را تا 9% افزایش دهند.
  • در نشست مجمع جهانی اقتصاد برای سال 2018 با تحلیل شرکت اکسنچر (Accenture) با استفاده از داده‌های 16 هزار شرکت، مشخص شد که بطور کلی بازده سرمایه‌گذاری مثبتی از تحول دیجیتال وجود دارد، اگرچه بیشتر بهره‌ها بین رهبران صنعت تقسیم شد. این پذیرندگان اولیه 70% افزایش بهره‌وری داشتند. این رقم را مقایسه کنید با پیروان صنعت که فقط 30% افزایش را تجربه کردند. (البته درصدها در بخش‌ مختلف صنعت متفاوت است).
  • چاینا موبایل (China Mobile) با توسعه دو مرکز داده ابری مقیاس وسیع، در مجموع بیش از 600 هزار مربع صرفه‌جویی کرد، به زمان عدم قطعی 99.999% رسید و 30% از هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش داد. (مطابق گزارش منافع تحول دیجیتال جهانی 2019- اشنایدر الکتریک (Schneider Electric)).
  • شرکت الیسا (Elisa) 14% از هزینه‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی کرد و هزینه‌ سرمایه‌گذاری روی 5G را تا 30% کاهش داد، زمان برطرف کردن خطا را تا 79% کم کرد و 100% از هشدارهای مرکز عملیات شبکه خود را با اعمال هوش مصنوعی و اتوماسیون، خودکار نمود.

مقصد‌های تحول دیجیتال


آقای مارتین کرینر، پنج مقصد بالقوه تحول تله‌کام را طرح می‌کند که هر کدام یک پروفایل سرمایه‌گذاری متفاوت و یک مدل کسب‌وکار محوری متفاوت را بیان می‌کنند:

  • ارتباط خاموش – یک شرکت تله‌کام که تقریباً منحصراً به فراهم کردن ارتباط عمده B2B تمرکز دارد. (حاشیه سودکم، هزینه بسیار کم).
  • بازیگر سبک قدیمی – یک شرکت تله‌کام که تلاش می‌کند سبد کاملی از خدمات و زیرساخت ارائه دهد اما بدلیل کمبود بودجه قادر به رقابت موثر نیست. (حاشیه سود کم، هزینه بالا).
  • ارتباط هوشمند– یک شرکت تله‌کام که زیرساخت و خدمات دیجیتال محدودی را با یک پلتفورم باز API ارائه می‌کند و اشخاص ثالث را قادر به ورود به بازار می‌نماید (حاشیه سود بالا، هزینه متوسط).
  • بازیگر خدمات دیجیتال یکپارچه – یک شرکت تله‌کام که سبد یکپارچه وسیع و کاملی از زیرساخت و خدمات دیجیتال پیشرفته ارائه می‌کند. (حاشیه سود بالا، هزینه فوق‌العاده بالا).
  • بازیگر خدمات – یک یا چند شرکت زیرمجموعه هولدینگ که مجموعه‌ای از خدمات دیجیتال ارائه می‌کنند و به شرکت مادر یا سایر شرکت‌ها برای ارائه زیرساخت متکی هستند. (حاشیه سود بالا، هزینه کم).

انتخاب مقصد تحول دیجیتال، تمام جنبه‌های محدوده، طراحی، سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های پیاده‌سازی تحول دیجیتال را برای تحول شرکت‌های تله‌کام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جدول 1 سفرهای مورد نیاز توضیح شده برای هر یک از مدل‌های کسب‌وکار را نشان می‌دهد.

جدول 1 – نیاز انواع مختلف شرکت‌های تله‌کام به تمرکز روی سفرهای متفاوت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.