راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جین فریزر مدیرعامل بعدی سیتی‌گروپ خواهد شد

پس از استعفای دو تن از مدیران عامل بزرگ‌ترین بانک‌های جهان در ماه‌های اخیر (ابتدا ولز فارگو در ماه مارس و سپس اچ‌اس‌بی‌سی در ماه گذشته) نام جین فریزر مرتباً در میان نامزدهای بالقوه اداره این دو شرکت مطرح می‌شود.

جین فریزر در وال‌استریت شخصیت شناخته‌شده‌ای نیست. او که در میامی سکونت دارد، فعالیت‌های شرکت سیتی‌گروپ در آمریکای لاتین را اداره می‌کند. منطقه‌ای که کمتر از ۱۵ درصد از درآمد این بانک را تشکیل می‌دهد. بااین‌حال، پس از استعفای دو تن از مدیران عامل بزرگ‌ترین بانک‌های جهان در ماه‌های اخیر (ابتدا ولز فارگو در ماه مارس و سپس اچ‌اس‌بی‌سی در ماه گذشته) نام جین فریزر مرتباً در میان نامزدهای بالقوه اداره این دو شرکت مطرح می‌شود.

همچنین چندی است که در گوشه و کنار سیتی‌گروپ گمانه‌زنی‌هایی به گوش می‌رسد که فریزر، با ترکیبی استثنایی از تجربه در زمینه استراتژی و مشتری و هم‌چنین بانکداری بین‌المللی، جانشین احتمالی مدیرعامل این شرکت یعنی «مایک کربات» خواهد شد.

محور بحث و گفت‌وگو در رابطه با گام بعدی این ستاره روبه‌پیشرفت در سیتی‌گروپ، سومین وام‌دهنده بزرگ ایالات‌متحده است. گذشته از این مسائل، به گفته افراد نزدیک به بانک اچ‌اس‌بی‌سی، دو سال پیش کارگزینان این بانک با او برای تصدی سمت مدیرعاملی وارد مذاکره شده‌اند.

مشاوران خارجی بانک‌ها استدلال می‌کنند که علاقه رقبا به فریزر ۵۲ ساله، سیتی‌گروپ را با این ریسک مواجه کرده که اگر شرایط را برای ارتقاء او فراهم نکند، او را از دست خواهد داد. با این وجود، اعضای داخلی سیتی‌گروپ و تحلیل‌گرانی که با این شرکت همکاری می‌کنند بر این باورند که نگرانی زیادی در این رابطه وجود ندارد. آن‌ها انتظار دارند که کربات برای چندین سال دیگر در این سمت باقی بماند. هم‌چنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر عزم فریزر برای ترک این بانک وجود ندارد؛ بنابراین هیئت‌مدیره مداخله در این موضوع را منطقی نمی‌داند.

گمانه‌زنی‌های مطرح شده در خصوص مقصد بعدی جین فریزر و رسیدن به بالاترین مقام یک بانک بزرگ جالب‌توجه است به ویژه آنکه زنان سابقه چندانی در مدیریت بانک‌های بزرگ در آمریکا ندارند. صنعت بانکداری برای افزایش تنوع در سمت‌های مدیریتی و رهبری خود با فشار روزافزونی مواجه است. در ماه آوریل، در یکی از جلسات کنگره، نمایندگان کنگره هفت تن از مدیران عامل بزرگ‌ترین بانک‌های وام‌دهنده ایالات‌متحده را مورد بازخواست قرار دادند که چرا شرکت‌هایشان هرگز یک زن را به‌عنوان مدیر انتخاب نکرده است. چندین نفر، از جمله کربات بیان داشتند که می‌توانند تصور کنند که یک زن جانشین آن‌ها شود.

در همین راستا هفته گذشته، بانک رویال اسکاتلند، «آلیسون رز» را به سمت مدیرعاملی ارتقا داد و او را به اولین زنی تبدیل کرد که یکی از چهار وام‌دهنده بزرگ بریتانیایی را اداره می‌کند. بااین‌حال در KeyCorp که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های منطقه‌ای ایالات‌متحده محسوب می‌شود و یک زن رهبری آن را بر عهده دارد، «بث مونی» مدیرعامل آن از برنامه خود برای بازنشستگی خبر داد.

به گفته همکاران فریزر در سیتی‌گروپ او واقعا نمی‌خواهد آینده شغلی‌اش زیر ذره‌بین قرار گیرد. او به این اخبار واکنشی نشان نداده است. «جنیفر لاونی» سخنگوی بانک، از اظهارنظر دراین‌باره یا فراهم آوردن فرصتی برای مصاحبه با مدیران اجرایی خودداری کرده است.

در واقع، فریزر چشم‌انداز خود برای رسیدن به رده‌های بالا را کم‌اهمیت برشمرده است. سال گذشته در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان، او اظهار داشت که هرگز برای رسیدن به سمت مدیرعاملی سیتی‌گروپ یا دیگر شرکت‌های وال‌استریت انگیزه‌ای نداشته است. این موضوع تصدیق می‌کند که سمت فعلی او همان مزایای مدیریت یک بانک بزرگ را دارد اما از کانون توجه رسانه‌ها و مردم به دور است. همچنین فریزر در مصاحبه با سی‌ان‌ان بیان داشت: «من بی‌صبرانه منتظرم که شاهد حضور یک زن در سمت مدیرعاملی یکی از شرکت‌های وال‌استریت باشم. این فرد می‌تواند هر کسی باشد».


هاروارد و مک‌کنزی


فریزر در اسکاتلند متولد شد و مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه کمبریج و دانشکده کسب‌وکار هاروارد اخذ کرد و سپس به مدت یک دهه در مک‌کنزی به شرکت‌های مالی مشاوره می‌داد.

او در سال 2004 به بانک سرمایه‌گذاری سیتی‌گروپ پیوست و در طول سه سال به سمت مدیر جهانی استراتژی این شرکت ارتقا یافت و در نهایت در کنار «ویکرام پاندیت»، مدیرعامل وقت، مشغول به کار شد. در زمانی که این بانک با بحران مالی سال 2008 مواجه شده بود این دو نفر ساختار بانک را تغییر دادند.

مدتی بعد سیتی‌گروپ او را به مصاف مشکلات دیگری فرستاد: در سال 2009 او مسئولیت بانک خصوصی این شرکت را بر عهده گرفت و بخش‌هایی از این واحد را از خطر نابودی نجات داد. سپس به بخش وام مسکن ورود کرد. او باید به سوءمدیریت‌های این بانک در زمینه وام‌های خانگی رسیدگی می‌کرد. این اقدامات باعث شد که او به چهره‌ای منظم و دقیق برای رگولاتورها و اعضای هیئت‌مدیره تبدیل شود. در یک دوره، او مدیران را در یک بازدید کاری از شرکت اوفالون در ایالت میسوری همراهی کرد و در آنجا با کارکنان رده پایین دیدار کرد.

استعدادیاب‌هایی که برای یافتن افراد مناسب برای واحدهای مشتری سیتی‌گروپ استخدام شده بودند در اوایل سال 2014 بیان داشتند که فریزر برای تبدیل‌شدن به مدیرعامل آتی این بانک رشد بسیار خوبی کرده است. در همان سال او ریاست بانک خرد و تجاری سیتی‌گروپ در آمریکا را بر عهده گرفت و خود را به‌عنوان جانشین احتمالی رئیس خود «مانوئل مدینا مورا» مدیر جهانی بانکداری خرد سیتی‌گروپ مطرح کرد.

پس از این تغییر و تحولات فریزر به یک مهره اصلی تبدیل شد: استفان برد که مدت‌ها بود به‌عنوان مدیرعامل بالقوه سیتی‌گروپ در نظر گرفته می‌شد جایگزین مدینا مورا شد. او در سال 2013 در فهرست نامزدهای احتمالی جهت تصدی پست در بانک رویال اسکاتلند قرار داشت و همچنین در سال 2015 نمایندگانی از استانداردچارترد با او در تماس بوده‌اند. برخی کارشناسان این صنعت اظهار داشتند که او برای اداره ولز فارگو یا اچ‌اس‌بی‌سی نیز صلاحیت دارد. سخنگویان هر دو بانک از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند.

هرچند فریزر فرصت جانشینی مدینا مورا را از دست داد، اما در همان زمان کربات او را به مأموریت جدیدی فراخواند. او فریزر را به هدایت فعالیت‌های گسترده این بانک در آمریکای لاتین منصوب کرد و به او یک فرصت دیگر برای اثبات توانایی‌های خود داد.


واکنش شدید شرکت هواپیمایی لاتام


بر عهده گرفتن این نقش برای فریزر سخت بود. او در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که چگونه در ابتدا مطبوعات محلی به دلیل خارجی بودن و جنسیتش به او حمله کرده‌اند. او در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان بیان داشت «کمی احساس می‌کردم که به من توهین شده است. در فضای آنجا اینکه یک زن اسکاتلندی مدیریت بخش آمریکای لاتین یک بانک آمریکایی را بر عهده گرفته باشد، موضوع پذیرفته‌شده‌ای نبود».

او در اولین گردهمایی با کارکنان آن منطقه به زبان اسپانیایی روان که در یک تالار بورس در مادرید آموخته بود سخنرانی کرد. این اقدام کارکنان جدید او را تحت تأثیر قرار داد. در سال 2016، از یک عنوان جدید برای عملیات بانکی خرد این شرکت در مکزیک (Citibanamex) رونمایی کرد و در نهایت به آن لوگویی داد که برند سیتی‌گروپ در آن گنجانیده شده بود. 15 سال بود که سیتی‌گروپ، بانامکس را خریداری کرده بود اما این فریزر بود که نیروهای کار آن را متقاعد کرد تا این شرکت را به‌عنوان شعبه‌ای از این بانک آمریکایی در نظر بگیرند.

او از زمان تصدی این سمت موفق شد درآمد این منطقه را حدود 8 درصد افزایش دهد، هرچند در این مدت بخشی از تمرکزش را روی تعدیل واحدهای کم سودتر در برزیل، آرژانتین و کلمبیا گذاشت. سوزال سگال مدیرعامل Americas Society/Council of the Americas که فریزر از اعضای هیئت‌مدیره آن است، اظهار داشت: «او با شرایطی مواجه شده بود که تجربه‌ای در آن نداشت؛ اما به مصاف آن رفت، آن را تحت کنترل گرفت و بر آن غلبه کرد. او محرک تغییرات بزرگی است.»

منبع bloomberg
نویسنده / مترجم جنیفر سورین هانا لویت
1 دیدگاه
  1. علی محمدی می‌گوید

    سلام خوشحالم از آشنائی با شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.