راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد: راه‌اندازی نئوبانک‌ها در ایران تا سال ۱۴۰۰

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از راه‌اندازی یک تا چند نئوبانک در کشور تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: «نئوبانک‌ها شعبه ندارند و در آنها تلاش می‌شود ارتباط با مردم به صورت غیرحضوری باشد و به صورت دیجیتال به مشتریان سرویس داده شود.»

مهران محرمیان روز یکشنبه در رویداد دو روزه مجازی ارائه نیازهای فناورانه حوزه امنیت فناوری اطلاعات (افتا) در صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: «اتوماسیون رباتیک فرآیندها و نئوبانک‌ها از حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری است و در دنیا این کار در حال انجام است.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: «نئوپارک‌ها در ایران بخشی از صاحب برند بانک‌های موجود خواهند بود. یک تحول در نظام بانکی کشور باید رخ دهد که هم اکنون در حال انجام است. در حال حاضر در این بخش با ایجاد کارگروه‌هایی در بانک مرکزی در حال طراحی هستیم.»

او اظهار داشت: «فناوری دیگری که در صنعت مالی تأثیر داشته، فناوری بلاکچین است. کاربردهای بلاکچین بسیار متعدد است. از جمله آن می‌توان به احراز هویت اشاره کرد. این حوزه مهمی است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در شبکه بانکی کشور کارهای خوبی در این زمینه انجام دهند.»


هنوز در کشور قانونی برای پرداخت رمزارزها وجود ندارد


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر برای استخراج رمزارز در کشور قانون داریم، گفت: «برای مبادله رمزارزها در صرافی‌های رمزارز، هنوز قانونی برای پرداخت وجود ندارد و پرداخت رمزارزها به هیچ وجه قابل قبول بانک مرکزی نیست. این امر در ایران و در ۹۰ درصد کشورهای دنیا به دلیل اینکه تهدیدی برای پول ملی محسوب می‌شود، قابل قبول نیست.»

محرمیان یادآور شد: «در نظام پرداخت وجه، از نظر تعداد تراکنش جزو کشورهای پرتراکنش هستیم و به لحاظ تعداد، تراکنش‌های کشور بالاست. ما به لحاظ تعداد بالای تراکنش‌ها، در سطح رده‌های اول دنیا هستیم و از نظر مبلغی نیز جزو کشورهای با تراکنش مبلغ پایین قرار داریم. از نظر تعداد کارت‌خوان فیزیکی دو برابر نرخ جهانی هستیم و حدود هشت‌و‌نیم میلیون کارت‌خوان در ایران فعال است.»

او همچنین در زمینه کیف پول گفت: «در نظام پرداخت‌ها، مقررات کیف پول در کشور مصوب و ابلاغ شده است و شرکت‌ها برای کیف پول نیاز به دریافت مجوز از بانک مرکزی ندارند. کیف پول‌ها باید طی ۶ ماه تعامل‌پذیری داشته باشند. شرکت‌های کوچک نوآور می‌توانند فناوری جدیدی که مشتری بتواند راحت‌تر با این کیف کار کند، ارائه دهند.»


شرکت‌های دانش‌بنیان روی بانکداری باز فعالیت کنند


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: «یکی از بخش‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند روی آن کار کنند، بانکداری باز است. فعالان این حوزه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها هستند و می‌توانند از سرویس‌های بانکداری و ترکیب آن با حوزه‌های دیگر، حوزه‌های جدید برای ارائه خدمات به مشتریان ارائه کنند.»

او یادآور شد: «بانکداری باز، کلید به وجود آمدن سرویس‌های جذاب برای مشتریان است. اصلی‌ترین وظیفه بانک‌های مرکزی در حوزه پرداخت و تسویه، نظارت، سیاست پولی و بانکداری دولت است. در زمینه احراز هویت قوی نیز، در حال حاضر سند ایرانی این حوزه درحال تدوین است و بعد از انجام، تصویب و ابلاغ خواهد شد.»

محرمیان خاطرنشان کرد: «یکی از فناوری‌های اصلی که ما در صنعت بانکی نیاز داریم و در حال حاضر در دنیا از آن استفاده می‌شود، هوش مصنوعی است؛ هر جا هوشمندی وارد می‌شود ما شاهد افزایش سرعت، کیفیت سرویس، شناسایی موارد متقلبانه و تخلف و کاهش مداخلات انسانی و به دنبال آن کاهش فساد هستیم.»

او افزود: «هوش مصنوعی از فناوری‌های نوظهور است. در حال حاضر با کمک تیمی از خبرگان دانشگاه و صنعت، با وضعیت‌سنجی از کشور در حال تهیه اطلس توانمندی‌های هوش مصنوعی در حوزه بانکداری هستیم تا بتوانیم بخشی از قابلیت‌های آن را در یک افق پنج ساله محقق کنیم. بخشی از حمایت‌های در نظرگرفته شده برای این بخش در لایه بسترسازی و توانمندسازی است.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.