راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت در بلاتکلیفی سامانه‌های بانک‌ها

برخی کارگزاری‌های بانک‌ها معتقدند در شرایط قرمز بازار نمی‌توان نسبت به فروش سهام عدالت اقدام کرد و منتظر هستند تا در شرایط مثبت سامانه خود را برای فروش سهام عدالت به‌روزرسانی کنند.

سه ماه از اولین آزادسازی سهام عدالت گذشته است، در مرحله اول ۳۰ درصد از سهام و در مرحله دوم ۳۰ درصد دیگر آزاد شد که همین سه هفته گذشته، ۱۸ مردادماه بود. از همان روزها بود که بازار بورس قرمز شد و بسیاری نیز یکی از دلایل قرمز شدن بورس را فروش سهام عدالت دانستند. به‌طوری‌که اکنون بسیاری از بانک‌ها اجازه فروش سهام عدالت را از طریق سامانه‌های خود نمی‌دهند و درواقع هنوز فعال نشده‌اند.

در همین راستا مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اواخر مردادماه اعلام کرد که «فروش سهام عدالت در بازار باعث نزولی شدن بازار سرمایه نشده و نکته‌ای که این روزها در این رابطه مطرح می‌کنند، صحت ندارد.» از آن زمان به بعد قرار شد فروش سهام عدالت به صورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام شود.

حالا پس از سه ماه از فروش سهام عدالت هنوز پیام‌های زیادی را مبنی بر اینکه مبلغ سهام عدالت برای فروشندگان واریز نشده یا فقط مقدار کمی از آن واریز شده دریافت می‌کنیم:

«یک ماه است که ۶۰ درصد از سهامم را فروختم به کارگزاری مفید. پنج روز پیش ۱۲ هزار تومان ریختن.»

«الان حدود دو ماه گذشته بانک صادرات ۳۵۰ هزار تومان به حسابم واریز کرده.»

«نزدیک به ۳ ماه است که سهام عدالت خود را فروخته‌ام بانک تجارت و قرار بود که بعد از ۲روز پول ۳۰ درصد واریز بشه، ولی الان نزدیک به ۳ ماه است که هنوز از واریزی ۳۰ درصد اولیه خبری نیست.»

«۳۰ درصد اول سهامم رو از طریق بانک ملی فروختم. حدوده دو ماهه هیچی برام نفرستادن.»

«یعنی 30 درصد سهام عدالت 30 میلیونی من همش همین بود؟»


ضدونقیض‌های مرتبط با واریزی‌ها


معاون وزیر اقتصاد چندی پیش مطرح کرده بود که ۹۶ درصد از کسانی که فروش سهام عدالت خود را ثبت کرده‌اند، وجوه را دریافت کرده‌اند و تنها ۴ درصد در شرایط تجمیع و فروش سهام عدالت قرار دارند، وگرنه بانک‌ها و کارگزاری‌ها ۹۶ درصد سهام فروخته شده را پرداخت کرده‌اند.

اما باتوجه به نظرهایی که برای راه پرداخت ارسال شده، به‌نظر می‌رسد بسیاری از فروشندگان سهام عدالت هنوز به‌طور کامل پول خود را دریافت نکرده‌اند. در این میان بیشتر مساله افراد برای فروش سهام عدالت به کارگزاری بانک‌ها بر می‌گردد. یعنی کسانی‌که از طریق کارگزاری‌های آنها یا با مراجعه به شعب نسبت به فروش سهام خود اقدام کرده‌اند، هنوز مبلغ فروش خود را دریافت نکرده‌اند.


چرا سامانه‌های فروش برای ۳۰ درصد دوم راه‌اندازی نمی‌شود؟


طی پرس‌وجویی که از برخی بانک‌ها و اپلیکیشن‌ها درخصوص فروش سهام عدالت داشتیم، برخی از آنها هنوز سامانه‌های خود را برای فروش سی درصد دوم سهام عدالت به‌روزرسانی نکرده‌اند. برخی کارگزاری‌های بانک‌ها معتقدند در شرایط قرمز بازار نمی‌توان نسبت به فروش سهام عدالت اقدام کرد و منتظر هستند تا در شرایط مثبت سامانه خود را برای فروش سهام عدالت به‌روزرسانی کنند. در ادامه به برخی از کارگزاری‌های بانک‌ها که بیشترین واکنش را از سوی مخاطبان و مشمولان سهام عدالت داشتند، اشاره کرده‌ایم.

در این میان بیشترین واکنش برای عدم واریزی‌های فروش سهام عدالت به مشمولان آن به کارگزاری بانک ملی برمی‌گردد که متاسفانه این کارگزاری پاسخگوی تماس ما نبود. اما افرادی‌که کارگزاری آنها بانک ملی است می‌توانند از طریق اپلیکیشن ایوا نیز ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را بفروشند.

سامانه سهام عدالت کارگزاری بانک صادرات هنوز برای فروش سی درصد دوم سهام عدالت به‌روزرسانی نشده است. فروش سهام عدالت نیز از طریق این کارگزاری به صورت مرحله به مرحله انجام شده است. سهام عدالت زمانی‌که کارگزاری به سیستم معاملاتی فرستاده می‌شود به فروش می‌رود. فروش سهام عدالت نیز زمان مشخصی ندارد.

کارگزاری بانک ملت اعلام کرد که مبلغ فروش سهام عدالت برای افراد در هفته آینده انجام می‌شود. سامانه سهام عدالت این بانک نیز به‌دلیل وضعیت بازار امکان ثبت سفارش ندارد. بانک ملت هم اعلام کرد که زمان مشخصی برای فروش سهام عدالت افراد وجود ندارد.

کارگزاری بانک رفاه کارگران اما اعلام کرد که مشتریان بانک رفاه و کسانی که پیش از این ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را فروخته‌اند، می‌توانند از طریق سامانه سهام عدالت رفاه کارگران ۳۰ درصد دیگر را به فروش برسانند. این کارگزاری یکی از دلایل به فروش نرفتن سهام عدالت افراد را مطابقت نداشتن شماره موبایل فروشنده سهام عدالت دانست.

مشکل دیگری که در خصوص فروش سهام عدالت در میان نظرهای‌ مخاطبان به چشم می‌خورد، فروش از طریق اپلیکیشن ایوا است. بسیاری به این نکته اشاره کرده‌اند که نمی‌توانند برای فروش سی درصد دوم خود از طریق این اپلیکیشن اقدام کنند.

بر اساس تماسی که با پشتیبانی این اپلیکیشن برقرار کردیم، به ما توضیح داده شد که افرادی‌که پیش از این از طریق اپلیکیشن ایوا اقدام به فروش ۳۰ درصد دوم خود کرده‌اند، می‌توانند نسبت به فروش سی درصد دوم خود اقدام کنند. همچنین افرادی‌که تاکنون پیش از این اقدام به فروش نکرده‌اند و کارگزاری آنها بانک ملی است می‌توانند نسبت به فروش ۶۰ درصد سهام عدالت خود از طریق این اپلیکیشن اقدام کنند.

4 دیدگاه
  1. م می‌گوید

    سلام
    از طریق اپلیکیشن ایوا 60% به طور کامل میشه فروخت ایا ؟

  2. فرهاد می‌گوید

    نظر شما سلام مسولان محتر م 7ماه میشه سی درصددوم سهام رافروخته ام بانگ تجارت اماهیچ وجه واریز نشده تورو خداقسم پیگیرکنید خیلی گرفتارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.