راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه 60 درصد سهام عدالت را بفروشیم؟ / مردم کماکان در انتظار واریز مبلغ فروش 30 درصد اول

با توجه به آخرین عملکرد بازار سرمایه، ارزش سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی به ۱۸ میلیون تومان، ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹.۵ میلیون تومان و یک میلیون تومانی به ۳۹ میلیون تومان رسیده است

طبق وعده رئیس جمهور فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت از عید غدیر آغاز شده و سهامداران می‌توانند ۶۰ درصد سهام خود را از طریق بانک‌ها یا کارگزاری‌ها بفروشند. به‌نظر می‌رسد پرونده آزادسازی سهام عدالت تا پایان سال بسته می‌شود، چراکه طبق گفته رئیس جمهور مابقی سهام عدالت نیز قرار است ۲۲ بهمن‌ماه آزاد شود.

مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند و تاکنون اقدام به فروش سهام خود نکرده‌اند، می‌توانند برای فروش ۶۰ درصد سهام خود اقدام کنند. افرادی هم که پیش از این ۳۰ درصد سهام خود را فروخته بودند، می‌توانند نسبت به فروش ۳۰ درصد دیگر سهام خود اقدام کنند. هرچند سهامداران برای فروش سهام خود محدودیت زمانی ندارند و اگر امسال هم اقدام به فروش سهام خود نکنند، حق فروش از آنها سلب نخواهد شد.


چگونه سهام عدالت خود را بفروشیم؟


از آنجایی که امکان تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت وجود ندارد، کسانی که پیش از این برای فروش ۳۰ درصد اول سهام عدالت اقدام کرده بودند، برای فروش ۳۰ درصد دوم باید به سراغ همان کارگزار قبلی بروند. برای اطلاع از کارگزار ناظر سهام عدالت می‌توان با شماره ۱۵۶۹ تماس گرفت و داخلی ۱ را وارد کرد. بعد از ثبت کد ملی، تلفن گویا نام کارگزاری که فرد می‌تواند ۳۰ درصد دوم سهام عدالت خود را در بورس بفروشد، می‌گوید. کارگزاری‌ها برای فروش سهام عدالت در سایت خود سامانه سهام عدالت راه‌اندازی کرده‌اند که افراد از طریق آن می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند.

البته طبق گفته سید محمد جواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در این مرحله نیز مانند مرحله قبل افراد می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها سهام عدالت خود را برای فروش ثبت کنند، اما بانک‌ها از درگاه کارگزاری خود اقدام به فروش می‌کنند. برای مراجعه به بانک‌ها هم محدودیت زمانی وجود ندارد.


۶۰ درصد سهام عدالت چقدر می‌شود؟


ارزش برگه‌های سهام عدالت نسبت به آغاز فروش بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. با توجه به آخرین عملکرد بازار سرمایه در هفته گذشته، ارزش سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی به ۱۸ میلیون تومان رسیده که ۶۰ درصد آن معادل ۱۰ میلیون تومان و ۸۰۰ هزار تومان است. ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۹.۵ میلیون تومان رسیده که ۶۰ درصد آن معادل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود.

افرادی هم که ارزش سبد سهام عدالت آنها یک میلیون تومان بوده، ارزش سهام آنها به ۳۹ میلیون تومان رسیده و احتمالاً در آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت با فروش ۶۰ درصد سهام خود، می‌توانند منتظر واریز حداقل ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشند.


شرایط فروش سهام عدالت برای افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند


شرایط فروش سهام عدالت برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند این است که آنها به جای اینکه سهامدار تک تک شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت باشند، صرفاً سهامدار شرکت‌های استانی خواهند بود.

این شرکت‌های استانی باید به بورس وارد شوند تا مشمولان بتوانند تا ۶۰ درصد سهام خود را بفروشند. طبق گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ۱۰۰ درصد از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بازار سرمایه خواهد شد که ۶۰ درصد آن در روز بعد از عید غدیر قابلیت معامله را پیدا خواهند کرد. حالا با فرا رسیدن این روز شاهد هستیم که تنها یک شرکت استانی، خراسان جنوبی با نماد «وسخراج» امکان معامله در بورس را پیدا کرده است.

البته کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند تغییر وضعیت دهند. مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری در اینباره گفته است: «کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامشان را نفروخته‌اند اما اکنون به فروش آن نیاز دارند می‌توانند در سامانه {سهام عدالت} تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند.»


سازوکار دریافت کارت اعتباری سهام عدالت


آنهایی که سهام عدالت خود را تاکنون نگه داشته‌اند، می‌توانند از بانک‌ها کارت خرید اعتباری بگیرند. به گفته حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس، با موافقت دولت و بانک مرکزی کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت تعلق می‌گیرد و آنها مجبور به فروش زودهنگام سهام عدالت خود نیستند.

بانک‌ها توافق کرده‌اند که حداقل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت آزاد شده را به عنوان وثیقه بپذیرند و تسهیلات بدهند. زمان بازپرداخت نیز به صورت سه ساله با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۸ درصد است. هرچند محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی اعلام کرده که فلسفه کارت اعتباری این است که در ابتدا وام تلقی نشود؛ فرد از اولین تراکنش یک ماه فرصت دارد تسویه کند. اگر تسویه کرد یک ریال هم به بانک به‌عنوان بهره نیاز نیست بدهد و بلافاصله از ماه بعد دوباره می‌تواند این کار را انجام دهد. اما اگر این زمان گذشت و تسویه نکرد این مبلغ تبدیل به وام شده و دیگر باید بهره ۱۸ درصدی پرداخت شود.

دریافت این کارت نیاز به ضامن ندارد و همان سهام عدالت نقش ضمانت را ایفا خواهد کرد. تا اینجای کار بانک ملی برای این طرح پیشقدم شده و اعلام کرده دارندگان سهام عدالت نزد بانک ملی ایران می‌توانند تا سقف پنج میلیون تومان در ازای توثیق سهام خود کارت اعتباری دیجیتالی دریافت و از چهار هزار فروشگاه زنجیره‌ای خرید کنند.

برای دریافت این کارت نیاز به مراجعه حضوری نیست و کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود. طبق گفته عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد بانک ملت هم این اقدام را انجام داده و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. بانک صادرات، سپه و تجارت هم در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستند تا مردم برای دریافت این وام، نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک نداشته باشند.


تجربه ناخوشایند فروش مرحله اول سهام عدالت


معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت فروش سهام کسانی که درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کرده‌اند، گفته است: «بر اساس آخرین آمار، ۹۶ درصد از کسانی که فروش سهام عدالت خود را ثبت کرده‌اند، وجوه را دریافت کرده‌اند و تنها ۴ درصد در شرایط تجمیع و فروش سهام عدالت قرار دارند، وگرنه بانک‌ها و کارگزاری‌ها ۹۶ درصد سهام فروخته شده را پرداخت کرده‌اند.»

اما باتوجه به نظرهایی که درباره فروش سهام عدالت دریافت می‌کنیم، می‌توان گفت فروش مرحله اول سهام عدالت با تجربه خوبی روبه‌رو نبوده است. برخی از افرادی که ۳۰ درصد از سهام خود را فروخته‌اند، پس از دو ماه هنوز کل مبلغ خود را دریافت نکرده یا اصلاً پولی به حسابشان واریز نشده است.

وزیر اقتصاد نیز در واکنش به انتقادات مردمی نسبت به عدم واریز پول فروش سهام عدالت توسط برخی بانک‌ها اعلام کرده که هیچ بانکی اجازه ندارد، کمتر از ارزش بازار بورس، سهام عدالت را خریداری کند. با این حال باید دید مشکلات فروش سهام عدالت برای دومین مرحله سهام عدالت تا سقف ۶۰ درصد دوباره تکرار خواهد شد یا کارگزاری‌ها و بانک‌ها بهتر از قبل عمل خواهند کرد؟

30 دیدگاه
  1. ابتین می‌گوید

    والا من از اول تا الان 48 هزار تومن فقط دریافت کردم دیگه بقیشو نمیفروشم.

  2. مصطفی می‌گوید

    باسلام بنده یک کارگرهستم با درامد خیلی کم که 80درصدحقوقم رو بابت اجاره خونه پرداخت میکنم.سهام 450تومنی دارم که 1ماهه درخواست فروش دادم ولی فقط دوتاواریزی داشتم دیگه قطعش کردن توروخدایکی این مشکل روحل کنه به خداگرفتاریم به این پول تواین وضعیت خیلی نیازداریم توروخداکارگزاری فارابی رو پیگیری کنیدمشکل واریزماروحل کنه

    1. وفا احمدی می‌گوید

      من 60 درصد سهام فروختم و7000000تقریبا دستم گرفته یعنی 60در صد چه قد میشه وفا احمدی هستم

      1. مجید می‌گوید

        چطوربفروشیم

  3. ناشناس می‌گوید

    ۱۳خرداد ۳۰درصد فروختم همش ۱۷۰تومن ریختن به حسابم بانک کشاورزی خواهش می کنم گرفتاریم

  4. ناشناس می‌گوید

    سهام یک میلیون تومنی بعد فروش ۳۰ دصد اول مبلغش میشه ۳۵۰ هزار تومان بعد ۲ ماه واریز کردن که بانک صادرات و کار گزاری مفید منت سر ما گذاشتن این مبلغ هنگفتو به حسابمون ریختن ۰۰بقیه پول کجاست پول خودمون و دارین صدقه میدین بهمون وجدان و شرف هم چیز خوبیه

  5. ناشناس می‌گوید

    سلام من الان نزدیک به 3ماه است که سهام عدالت خود را فروخته ام بانک تجارت و قرار بود که بعد از 2رور پول 30درصد واریز بشه ولی الان نزدیک به 3ماه است که هنوز آز واریزی 30درصد اولیه خبری نیست حالا میگین که 60دصد رو بفروشیم یعنی 30درصد اولی هنوز واریز نشده 30درصد دوم رو هم بدیم از شما مسعولین عزیز و زحمت کش خواهشمندم که این موضوع را پیگیری کنید بخدا من از بی پولی و گرفتاری و شرمندگی خانواده فروختم ولی هنوز هم خبری نیست اگر واریز میشه کی لطفاً پیگیری کنید ممنون از لطف شما بزرگواران

  6. ناشناس می‌گوید

    وزیر اقتصاد دان چرا دروغ میگی منطقه کوهچنار فارس هزاران نفر مثل من توی بانک ملت وفلان بانک فروختن وقطره چکونی ۵۰۰ هزار توی ۸ مرحله وفلان واریزی داشتن ازاین درگذر اکثرا مثل من توی خرداد ماه فروختن “””””نگو نگو نگو ۹۶ درصد رو داده ایم

  7. اکبر رحیم زاده می‌گوید

    با سلام خسته نباشید انشالله که فروش سی درصد اول رو فروختیم پولش رو تیکه تیکه دادن که تا الان شود 2500 خرداد 20 تا از الان مرداد 22 هست فقط 2500 واریز شود کی بقیه پول رو واریز میکنید ولله سامانه سعد همه چی رو تو سایت خودش اعلام میکنه چقدر سهام فروش رفته بعد 10 روز هم پولش رو واریز کرد بانک ملت نه اعلام میکنه که چند فروخته نه بقیه پول رو واریز میکنه بنظر شما که پیام من میخونی اگر کسی احتیاج نداشت نمی فروخت حالا شما هی امروز فردا بکنید

  8. خرید زعفران می‌گوید

    من زدم نشد که 🙁

  9. فروشنده سهام عدالت می‌گوید

    تا امروز که هیچ امکانی برای فروش روش عچغیر مستقیم وجود ندارد

  10. ناشناس می‌گوید

    سلام الان حدود دو ماه گذشته بانک صادرات 350 هزار تومان به حسابم واریز کرده .اگه قانونی باشه باید سود روز هایی که پول ما دستشون هستش رو با سودش بدن .اگه از همین بانک وام بگیری تا ریال آخر دیرکرد قسط وام رو از حلقوم آدم بیرون میارن . خدا جوابشون رو بده این رسم زور گوی به مردم ضعیف نیست با این شرایت ویروسی و بیکاری

  11. دستخغیب می‌گوید

    والله خدا برا بانکها نسازه برا پرداخت کردن پول سهام از خدا بی خبرها مردم از سر بدبختی سهام میفروشن بعد شما خرد خرد مثل اینکه پول به گدا میدن پول مردم بدبخت رو میدین

  12. Moslem می‌گوید

    سلام ۳۰درصد اول سهامم ازطریق باتک ملی فروختم حدوده دو ماهه هیچ برام نفرستادن

  13. مریم می‌گوید

    این چه دولتی است که به داد ما نمی رسد یک ماه است که ۶۰درصد از سهامم را فروختم به کارگزاری مفید پنج روز پیش دوازده هزار تومان ریختن چرا کسی جواب ما را نمیده با سه تا بچه خداییش سخته شوهرم بیکار با این اوضاع تو رو به امام حسین یکی جواب مارا بده

    1. ناشناس می‌گوید

      بیشزفن

  14. راجو می‌گوید

    سلام یه چیزی مینویسم امیدوارم تایید بشه و شما ناظرین سایت یا هر عزیز دیگه ای که اینو میخونه راهنمایی ام کنه از 18 قرار شد 30 درصد دوم فروشش آغاز بشه و اون موقع بورس هم نزدیکای 2000 بود چرا انجام نشده هر وقت میرم به کارگزاری بانک میزنه سهامدار قبلا نست به ثبت فروش اقدام کرده است چرا هیچکس پاسخگو نیست به بانک میگم میگن ابلاغیه نیومده هی مینویسین ارزش روز سهام عدالت آنقدر شده به چه درد من میخورد زمانی که نمیتونم بفروشم هر روز خبرا رو نگاه میکنم منتظرم که سر تیترش نوشته باشه فروش 30 درصد دوم آغاز شد آیا این درسته بچه بازی که نیست تا کی باید منتظر بمونیم مدیر سایت اگ دوست دار ما مردمی نظر منو تایید کن 30 درصد اولم رو فروختم پولشم گرفتم دستشون درد نکنه اما برای این 30 درصد دوم چقدر باید منتظر بمونم چرا ما رو اذیت میکنن خواهشا یک به من جواب بده این چیزی نیست که با بهانه های شماره شبا وفروش نرفتن 30 درصد اول آپدیت نبودن سامانه و هرچی بهانه دیگه بخوایم ازش بگذریم توی اخبار تلویزیون گفته شد از 18 به بعد کو یعنی تلویزیون دروغ گفته اینو چندین سایت میذارم هر سایتی تاییدش کرد سایت مردمی است و دمش گرم

  15. ناشناس می‌گوید

    سلام فقط اینو میدونم هرکسی که اینو طراحی کرده و همه دردشون رو می نویسن مطمعن باشید اگه میتونست کاری کنه نمیومد به حرفای ما گوش کنه اونم الان نشسته بود با بقیه مسئولین

  16. ندای ایران می‌گوید

    درود به همگی من 6خرداد 30درصدم فروختم صداد بانک ملی درگاه بانک ملی از کروم وارد بشید یا ایوا رو نصب کنید یا کافی نت خودم از کافی نت انتخاب کردم و کارگزاری اگاه واز کارگزاری بانک ملی بهم گفتن 5000000پنج میلیون واریز میکنن اما یکجا واریز نکردن ریز ریز ریختن بعد از دقیقا دوماه برام به نام پرداخت کننده :سایر 3000000سه میلیون تومن واریز شد از هشت هزار پونصد تومن تا 900هزارتومن قرار بود هنوز 2000000میلیون تومن مونده واریز کردن که امیدوارم یکجا واریز کنن دقیقا مثل گوشت قربونی تیکه تیکه واریز شد به کارگزاری معتبر بسپرید باتشکر

    1. Mooon می‌گوید

      خب کدوم کارگزاری فروختی توهم چرا درست و درمون راهنمایی نمیکنی

  17. یاسر می‌گوید

    سلام من شصد درصد سهام عدالت رو طبق گفته دولت با زحمت فروختم ولی الان بعده یکماه مبلغ کمی رو پرداخت کردن پس بقیه مبلغ چه موقه واریز میشه خواهش میکنم رسیدگی کنید

  18. فریدون بهادرنیا می‌گوید

    سلام من فریدون بهادرنیابه شماره ملی0323054463 از دوماه گذشته سهامم رابطورکلی60درصدبرای فروش به کارگذاری محترم اگاه سپردم ثبت نمودم خواستم خدمت کارگذاران عزیزاگاه عرض کنم که اختیار60درصدسهامم برای فروش به عهده شماعزیزان است ازشمامقام محترم عزیزتقاضای عاجزانه وعاجلانه دارم درصورت امکان سهامم رایه جابصورت60درصدبفروشیدپول رابرایم باعرض پوزش سریع ترواریزکنیدنیازشدیددارم ممنونم از محبت وتوجه عنایت شماعزیزان،،بی صبرانه چشم براه و منتظره لطفتان هستم خداخیرتان دهدبازتشکرمیکنم

  19. حسن الهیاری می‌گوید

    پس کی میفروشندپولمان را بدن خودتان روی گندم نشستیم مایحتاج یک بسته نان شدیم خداراخوش نمیاد

  20. ناشناس می‌گوید

    سلام من به کارگزاری رفتم و ۳۰ درصد رو فروختم وبرام خیلی زو حدود ۶ میلیون واریز کردن البته کم کم

  21. ثریا می‌گوید

    سلام من چرا هرچی تماس میگیریم میگه کارگزار ناظر ندارم ینی چی اخه

  22. ناشناس می‌گوید

    سلام من فروش در سجام کردم دوهفتیی ست فروخته نشده چکار کنم

    1. عبدالنبی امیریان می‌گوید

      لازم دارم خانه کرایه هستم

  23. زهرا می‌گوید

    سلام والله منم ۳۰درصدشوفروختم ریزریز برام ۶میلیون ریختن ولی میخوام بقیه اش هم بفروشم میترسم همینم ازدستم بره بخداخیلی نیازدارم به پولش وکسی هم جوابگو نیسته درست چه دولتی شده اخه

  24. علی جنامی می‌گوید

    شادگان شهرخنافره روستایی البوجنام

  25. صادق می‌گوید

    من 60 درصد فروختم اما اصلا پولی به حسابم واریز نشد بانک رفتم میگفتن خودشون باید بریزن به حساب بانک خلاصه هیچ پولی به من ندادن تا الان، اون موقع 17میلیون بود که فروختم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.