راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشکل فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت چیست؟

از دوماه پیش که سهام عدالت آزاد شد، بانک‌ها و کارگزاری‌ها نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت اقدام کردند. در ابتدا که هنوز کارگزاری‌ها اقدام به راه‌اندازی سامانه سهام عدالت نکرده بودند، افراد باید طی مدت مشخصی با مراجعه به بانک‌ها درخواست فروش خود را ثبت می‌کردند. هرچند برخی بانک‌ها و اپلیکیشن‌ها خدمات غیرحضوری را نیز برای ثبت فروش سهام عدالت ارائه داده بودند.

از این هفته فروش ۳۰ درصد دیگر یعنی ۶۰ درصد سهام عدالت آغاز شده است. اگر پیش از این نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کرده باشید، برای مرحله دوم نیز باید به همان روش سهام خود را بفروشید.

شاید بسیاری از افراد این مشکل را داشته باشند که مطلع نباشند، سهام آنها از کدام کارگزاری به فروش رفته است. علاوه‌بر این اگر تاکنون اقدام به فروش سهام عدالت نکرده باشیم، اکنون باید از طریق کدام کارگزاری سهام عدالت خود را بفروشیم؟

پیش از توضیح روش‌های فروش سهام عدالت باید گفت اکنون برای فروش سهام عدالت محدودیت زمانی وجود ندارد و اگر سهام خود را نفروشید، حق فروش سهام از شما سلب نخواهد شد.


نحوه فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت


کسانی که تاکنون سهام عدالت خود را نفروخته‌اند و کد بورسی هم ندارند، می‌توانند با مراجعه به بانکی که شماره شبای آن را به سامانه سهام عدالت ارائه کرده‌اند، نسبت به فروش ۶۰ درصد از سهام خود اقدام کنند.

افرادی که کد بورسی دارند و تاکنون سهام عدالت خود را نفروخته‌اند، می‌توانند به‌صورت غیرحضوری از طریق یکی از سامانه‌های کارگزاری‌ها اقدام به فروش کنند. این افراد برای اینکه از کارگزار ناظر خود مطلع شوند، باید با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند و پس از وارد کردن داخلی یک و کد ملی خود از کارگزار ناظر خود مطلع شوند. پس از آن می‌توانند از طریق سامانه همان کارگزاری اقدام به فروش کنند.

کسانی که پیش از این ۳۰ درصد از سهام عدالت خود را فروخته‌اند، باید از طریق همان کارگزاری که در مرحله قبل درخواست فروش داده‌اند، اقدام به فروش مابقی سهام خود کنند. این افراد نیز برای اطلاع از کارگزار ناظر سهام عدالت می‌توانند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

پیش از این نیز اپلیکیشن‌هایی مانند ایوا، ۷۲۴، کیپاد و غیره برای مرحله اول فروش سهام عدالت اقدام کرده بودند. برخی افرادی که از طریق این اپلیکیشن‌ها درخواست فروش داده بودند، اکنون با خطای ثبت تکراری روبه‌رو شده‌اند.

طی تماس حاصل شده با برخی اپلیکیشن‌ها توضیحاتی درباره ثبت سفارش سهام عدالت در مرحله دوم دریافت کردیم. اپلیکیشن ایوا هنوز برای فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت اقدامی نکرده است. بنابراین اگر قبلاً از اپلیکیشن ایوا نسبت به فروش سهام عدالت اقدام کرده بودید، منتظر بمانید تا پس از فعال شدن دوباره گزینه سهام عدالت در این اپلیکیشن درخواست خود را ثبت کنید.

اما اگر پیش از این در اپلیکیشن کیپاد و ۷۲۴ سفارش خود را ثبت کرده باشید، اکنون نیز می‌توانید ۳۰ درصد دیگر سهام خود را از طریق این دو اپلیکیشن ثبت کنید. اپلیکیشن کیپاد متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و اپلیکیشن ۷۲۴ متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سامان است.


کدام‌یک از روش‌های فروش بهتر است؟


از زمان فروش سهام عدالت دوماه گذشته است. باتوجه به نظرهایی که به راه پرداخت ارسال شده است افرادی که نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام خود اقدام کرده‌اند، هنوز پول خود را به‌طور کامل دریافت نکرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بیشتر مشکل افراد در فروش سهام عدالت در ثبت سفارش آنها از طریق بانک‌هاست و بانک‌ها نیز درخواست‌ها را به کارگزاری‌های خود ارجاع داده‌اند. بنابراین می‌توان گفت ثبت سفارش از سامانه‌های کارگزاری ممکن است دردسر کمتری داشته باشد.  

23 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    بانک کشاورزی ک سایتش تطیله

  2. ناشناس می‌گوید

    بانک کشاورزی که تعطیله نمی تونه بگه که کارگزاری رو عوض کنیم همش به فکر جیب خودشونن

  3. ناشناس می‌گوید

    بانکها و کارگزاری ها زیاد عجله ندارند چرا که مشتریان مجبورند به همان کارگزاری یا بانکی مراجه کند که قبلا 30 درصد اول را در آنجا فروخته.مثلا بانک تجارت خیالش راحته اونایی که 30 درصد اول در تجارت خروختند مجبورند 30 درصد دوم را در همان تجارت بفروشند.بدبختی من اینجاست که 30 درصد اول را در بانک تجارت فروختم و الآن بانک تجارت بهم میگه کد ملی معتبر نیست.اصلا ملت کی اعتبار داشتند که حالا داشته باشند

  4. پوریا می‌گوید

    بانک ملت من از طرق سایت فروختم ولی الان پیام میده درخواست تکراری

  5. امید می‌گوید

    من سپه میفروشه نمیخوام بدم بانک چرا نمیشه بدیم کارگزاری ها میزنه کارگزارناظردیگری درحال فروش حتی سایت سپه همین میگه نتوانستم تاالان واردبشوم پرتوی ببینم

  6. سامان می‌گوید

    سلام‌بانک‌صادرات‌‌سایتش‌‌برای‌فروش‌باز‌نمیش‌باید‌چیکار‌بکنیم

  7. نرگس می‌گوید

    بیخیال بابا پوست مردم در آوردن. با پول دادن خوشتون میاد با مردم بازی کنن خب پولشون واریز کنید یعنی چه

  8. ناهید می‌گوید

    من قبلا با سامانه سداد بانک ملی فروختم الان میگه درخواست تکراری و قبول نمیکنه چرا نمیشه سی درصد دوم و فروخت چرا میگه تکرای

  9. مسعود می‌گوید

    بانک قوامین سی درصد اول فروختم برای سی درصد دومالان میرم توسایتس میگه صفحه کارنمیکند

  10. یوسف می‌گوید

    ما 30%اول از ایوا فروختیم ولی الان نمیشه
    همش میزنه درخواست تکراری

  11. گمنام می‌گوید

    سلام کی برنامه ایوا میخواد نسبت به فروش سی درصد دوم سهام اقدام کنه.چرا کاری نمیکنن ملت رو مچل میکنن.اگه از عهدشون بر نماد بگن خب.ملت اعتماد کردن بهشون.یکی نیست حرف بزنه اخه.

  12. خسرو چاوشی می‌گوید

    سایت بانک انصار فروشی غیر حضوری سهام عدالتم تعطیل شده لطفا یه رسیدگی کنین مردم‌گرفتارن

  13. کیا می‌گوید

    چرا نمیشه ۳۰ درصد دوم از طریق ایوا لطفا رسیدگی کنید ملت گرفتآ

  14. ارشا می‌گوید

    چرا فقط حرف تکراری میزنید مثلا مردم به شما وخبراتون احتماد دارن چرا همش خبراتون تکراری هست این همه میگید ماپیگیر هستیم پس چرا باگزشته ۱۵روز هنوز یکه پیگیر نشدک که چرا مردمو سره کار گزاشتید چرا نمیرید بپرسید چرا سی درصددوم با این که اجازه فروش دادن مردم نمیتونن بفروشن پس شماهم دستون تو کاسه هست اگه نیست پیگیر بشید

  15. بابک می‌گوید

    سلام من ۳۰ درصد اول رو از توسعه تعاون فروختم خدا میدونه چه جوری ۲/۵میلیون برام واریز کردن ۴۵ تومن ۳۸ تومن ۱۰۰ تومن ۲۰۰ تومن الان هم که از ۳۰ درصد دوم هنوز خبری نیس

  16. حمید می‌گوید

    با سلام من ۳۰ در صد اول خودمو از طریق بانک ملی فروختم الان ک می‌خوام ۳۰ درصد دوم سهام خودمو بفروشم داخل سامان کارگزاری بانک ملی میشم همه اطلاعات قبلی فروشمو از تاریخ اول واریز تا آخرین واریزو میده ولی وقتی می‌خوام ثبت فروش ۳۰ درصد دوم بزنم میگه کد ملی شما اشتباه هست آخ یکی نیست ب این سامانه حالی کنه ک اگ‌ کد ملی من اشتباه هست چطور من الان داخل سامانه کاربری خودم هستم ولی همین ک می‌خوام برم ثبت بزنم کد ملی من اشتباه شده

  17. ناشناس می‌گوید

    ایوا کی برای ثبت فروش اوکی میشه

  18. امیر می‌گوید

    سلام ایوا سی درصد اول را فروختم فقط گدای داد پانصد سی درصد دوم را هم اصلا قبول نمیکنه بفروشم
    هدفشون از این کار چیه چرا این قدر نامردی در حق مردم

  19. صفوری می‌گوید

    سلام چرا برای من میزنه کارگذاری ثبت شده من ک کارگذار ثبت نکردم ., و چرا میگید 30درصد دوم قابل فروشه الکی

  20. صدف می‌گوید

    کی میشه سی درصد دوم رو فروخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.