پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مشاوره دیجیتالی به کمک محاسبات شناختی
محاسبات شناختی شکل جدیدی از محاسبات است به گونهای که متشکل از سیستمهای رایانهای است که میتوانند به دانش خود اضافه کنند و این امر با یادگیری مستمر محقق میشود
محمدمهدی اشجعی، عضو کمیسیون بانکداری دیجیتال شورای نظام صنفی رایانهای، عضو جامعه آزاد کسبوکار هوشمند خاورمیانه و شمال آفریقا- منا – MSBC Group / محاسبات شناختی یک اصطلاح نسبتاً جدید و به نوعی توسعه دامنه هوش مصنوعی است که با ترکیب عناصری مانند دادههای بزرگ، تجزیه و تحلیل دادهها، آمار و با ترکیب پیچیده بین همه عناصر شکل جدیدی از تعامل بین انسان و ماشینها را ایجاد کرده است.
اکنون، سیستمهای شناختی از نظر تجاری در دسترس هستند و میتوانند لیست فرایندهایی از وظایفی را که قبلاً مختص انسانها بوده است، مدیریت کنند. محاسبات شناختی شکل جدیدی از محاسبات است به گونهای که متشکل از سیستمهای رایانهای است که میتوانند به دانش خود اضافه کنند و این امر با یادگیری مستمر محقق میشود. توصیه میشود که مؤسسات مالی در مدیریت ثروت برای ارائه مشاورههای عمیقتر، ارزشمندتر و به صرفهتر از محاسبات شناختی بهره گیرند و جایگاه محاسبات شناختی را در بطن مؤسسات مالی دریابند، نه به جهت جایگزین کردن مشاور انسانی بلکه به جهت تقویت دانش و تواناییهای مشاور انسانی و همچنین برای رفع محدودیتهای شناختی مشاور انسانی.
در صنعت خدمات مالی و به طور خاص مدیریت ثروت، نقشهای مختلفی برای مشاوره مالی تعریف شده است. این نقشها تحت عناوین بیشماری از جمله برنامهریز مالی، مشاوره سرمایهگذاری، مدیر سرمایهگذاری، مشاور ثروت و غیره شناخته میشوند. به طور کلی، مجموع این نقشها در کنار هم «مشاور» نامیده میشود. نقشهایی که معمولاً تحت عنوان مشاور قرار میگیرند، مسئولیت ارائه مشاوره مالی برای مشتریان را بر عهده دارند.
مشاوران برای مشاورههایی که ارائه میدهند، ممکن است توسط سازمانهای مختلف نظارتی مجوز و گواهینامه بگیرند و گواهینامهها و مجوزهای خود را از طریق آزمودن مداوم و اعتبارهای آموزشی ادامه دهند. از طریق این گواهینامهها و یا مجوزها است که مشاوران، سطح پایهای از دانش فنی را حفظ میکنند.
اصطلاح مشاوره تعریف گستردهای است که حداقل شامل توصیههای سرمایهگذاری است اما غالباً فراتر از سرمایهگذاری است که شامل بیمه، برنامهریزی مالیاتی، برنامهریزی املاک، برنامهریزی بازنشستگی، برنامهریزی گردش پول و بعضی اوقات برنامهریزی بودجه است. مشاوره مالی همچنین ممکن است شامل کمک به مشتری در سازماندهی (مالی و غیرمالی) و تأکید بر کمک به مشتریان در دستیابی به اهداف خاص باشد، در حالی که ارائه مشاوره مالی بر اساس دانش وسیع و بررسی خصوصیات مشتری انجام میشود. مشاوران همچنین از فناوریهای مختلفی برای تحلیل دادههای مالی و تولید مؤلفههای مالی کمک میگیرند.
در تجزیه و تحلیل سرمایهگذاریها، اکثر این ابزارها از روش مونت کارلو که از ابزارهای اصلی سرمایهگذاری محسوب میشود برای تجزیه و تحلیل داده استفاده میکنند و سپس منابع مختلف نامعلومی را که ممکن است بر ارزش آنها در طول زمان تأثیر بگذارد، شبیهسازی میکنند. سپس این شبیهسازیها صدها بار اجرا میشوند و ابزارها تغییرات حاصل از طریق نتایج مختلف را نگاشت میکنند. علاوه بر این، این ابزارها به طور معمول ارزیابی ریسک مشتری یا تجزیه و تحلیل تحمل ریسک را نیز انجام میدهند. این ارزیابی، یک سری سؤالات را در تلاش برای تشخیص تمایل ریسک مشتری مطرح میکند و نمره حاصل از این تستِ خودکار به سرمایهگذاری خاص با همان نمره نگاشت میشود.
به عنوان نمونه، اگر مشتری نمرهای بسیار پایین (ریسک پایین، بسیار محافظه کار) دریافت کند، آن نمره به کلاسهای سرمایهگذاری که به همان اندازه کمخطر هستند، نگاشت میشود مانند درآمد ثابت (اوراق قرضه). اکثر ابزارهایی که در بازار وجود دارد از ترکیبی از این مدلها برای کمک به ارائه مشاوره به مشتری استفاده میکنند.
امروزه استفاده از محاسبات شناختی در ارائه مشاوره در مراحل اولیه پذیرش قرار دارد. تعداد کمی سیستمهای شناختی وجود دارد که در حال استفاده از تواناییهای تحت عنوان هوش مصنوعی و محاسبات شناختی هستند. متداولترین اپلیکیشنها در این حوزه شامل تجزیه و تحلیل احساسات، پیشبینی و پردازش زبان طبیعی است. با افزایش عمق و وسعت پذیرش قابلیتهای شناختی، توانایی تأثیرگذاری بر همه طرفهای ذیربط در زنجیره ارزش ارائه مشاوره مالی تسریع میشود و به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند.
آینده محاسبات شناختی برای خدمت به مشتری به سرعت در حال پیشرفت است. پیشرفتهای NLP همچنان از طریق چتباتها به تعامل زبان طبیعی کمک میکند و از پاسخهای از پیش تعیین شده و پاسخهای متنی بر اساس ورودی مشتری فاصله میگیرند. در واقع این باتها احساسات مشتری را درک و براساس آن پاسخگویی خواهند کرد و گویی مشتری با یک انسان با اطلاعات کامل در حال مذاکره است.
توانایی این سیستمها برای یادگیری در مورد موقعیتهای منحصربهفرد مشتری گسترش پیدا خواهد کرد و این دانش را با اطلاعاتی مستقل از مشتری مانند اقتصاد، بینش محصول یا شرایط بازار سرمایهگذاری ترکیب میکند. این ترکیب دادهها، به ویژه دادههای بدون ساختار، نسل بعدی باتهای مشاور را قادر میسازد مشاوره دیجیتالی بهتری ارائه دهند.
با رشد چند برابری محاسبات کوانتومی پیشنهاد میشود بانکها و مؤسسات مالی خود را برای سطح بعدی اینترنت اشیاء کالیبره کنند. این دگردیسی دیجیتالی باعث ایجاد شیوههای جدید تجاری و حتی مدلهای تجاری در صنعت بانکداری و خدمات مالی خواهد شد. اکنون بانکها و مؤسسات مالی قادر به جمعآوری دادهها از گوشیهای هوشمند، رسانههای اجتماعی، فعالیتهای آنلاین و میلیاردها سنسور جدید برای ایجاد مشاغل جدید هستند.