راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره توکن تزوس چه می‌دانید؟

خرید و فروش یا سرمایه گذاری در توکن تزوس که اخیراً در میان کاربران ایرانی مجبوبیت زیادی پیدا کرده، در بازار تزوس-تومان اکسیر، امکان‌پذیر شده است

یکی از معدود پروژه‌های موفق و به یادگار مانده از انقلاب ICOها در سال 2017 میلادی، تزوس (Tezos) است که توسط یک زوج به نام‌های آرتور و کاتلین بریتمن (Arthur Breitman & Kathleen Breitman) در سال 2017 ارائه و در همان سال موفق به جذب حدود 230 میلون دلار سرمایه گذاری اولیه شد.

یک سال بعد یعنی در سال 2018 نسخه آزمایشی شبکه تزوس رونمایی شد. توکن شبکه تزوس یعنی XTZ، قابل استخراج نیست، چرا که به جای استفاده از پروتکل اثبات کار (Proof of work)، از پروتکل اجماع بر اساس میزان انباشت کوین (Proof of stake) استفاده می‌کند.


مفهوم baking به جای استخراج


پروتکل POS این روزها طرفداران خاص خود را پیدا کرده و انگیزه افرادی را که می‌خواهند با سرمایه‌های کمتر در یک شبکه نقش آفرینی کنند و از آن منتفع شوند را بیشتر کرده است، چرا که برخلاف پروتکل اثبات کار یا همان POW نیاز به مصرف برق و همچنین نیاز به خرید سخت‌افزارهای گران قیمت ASIC ویژه استخراج رمزدارایی‌ها نیست.

نمودار روند توکن تزوس

اما به جای مفهوم ماین یا همان استخراج، مفهوم دیگری در شبکه تزوس وجود دارد به نام baking یا همان پختن که بر اساس آن bakerها یا همان نانوایان شبکه، اگر یک بلاک را امضا و در شبکه پخش کنند، به‌عنوان پاداش XTZ دریافت می‌کنند و اگر یک نانوا یک تراکنش نامعتبر را امضا کند، از او XTZ کسر می‌شود.

این امر باعث ایجاد انگیزه بین نانوایان (همان نودهای شبکه تزوس) می‌شود که همواره بلاک‌ها را به‌صورت صحیح ارزیابی و امضا کنند تا پاداش بیشتری نصیبشان شود.


مفهوم delegating یا تفویض اختیاردر تزوس


مفهوم دیگری که در شبکه تزوس وجود دارد و به شدت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است، delegating یا تفویض اختیار از طریق استیک کردن کوین‌ها و در اختیار قراردادن آنها به نانواهاست.

سرمایه گذاران با در اختیار قراردادن توکن‌های XTZ خود به نانوایان، این شانس را خواهند داشت که نانوای مورد نظر بعد از تأیید یک تراکنش صحیح و دریافت جایزه از شبکه، در جایزه کسب شده سهیم باشند.

یکی از بارزه‌های اصلی شبکه تزوس خاصیت on-chain governance است که تغییرات در شبکه بدون انجام هارد فورک قابل اعمال در شبکه است.

شبکه تزوس یک شبکه چند منظوره بوده که با استفاده از آن می‌توان برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز (DApps) و همچنین قراردادهای هوشمند (Smart Contract) را در بستر آن توسعه داد. از لحاظ موقعیت ارزش، در حال حاضر حجم بازار تزوس بیش از 2،400،000،000 دلار است و از این حیث در زمان نگارش این متن در رده 13 لیست بلند بالای کوین‌ها و توکن‌های موجود در وبسایت coinmarketcap قرار دارد. تا کنون تعداد 741,437,774 از توکن‌های XTZ توزیع شده است.


توکن تزوس XTZ در مجموعه بازار‌های کارمزد یکسان اکسیر


اکسیر یک پلتفرم بومی هوشمند برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال و به‌طورکلی دارایی‌های دیجیتال (هر دارایی که قابلیت تبدیل‌شدن به توکن را داشته باشد) است. خرید و فروش و یا سرمایه گذاری در توکن تزوس که اخیراً در میان کاربران ایرانی مجبوبیت زیادی پیدا کرده، در بازار تزوس-تومان اکسیر، امکان‌پذیر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

در اکسیر دو روش برای مبادله تزوس (XTZ) وجود دارد، در روش اول که خرید و فروش آسان است، شما بدون آنکه درگیر مفاهیمی مانند بازار، بهترین قیمت خریدوفروش، شکاف قیمت و… شوید، می‌توانید تزوس را خریداری کرده و یا آن را بفروش برسانید.

در روش دوم که خریدوفروش حرفه‌ای است، شما به بازار حرفه‌ای مبادله تزوس اکسیر متصل شده و در آنجا به‌ صورت کاملاً فردبه‌فرد با دیگر کاربران اکسیر وارد معامله می‌شوید. اکسیر نیز تضمین این معاملات را بر عهده دارد.

منبع اکسیر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.