راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی با لودر از روی بانک‌ها و موسسات رد شد

روزهای آخر سال است و همه در صدد پاک کردن حساب‌هایشان و سر و سامان دادن به آن‌ها هستند. بانک مرکزی هم این روزها حسابی مشغول سر و سامان دادن به کارهای نصفه نیمه‌اش در سال 91 است. به همین خاطر، این روزها برای بانک‌ها و موسسات مثل کابوس می‌ماند، کابوسی که در آن بانک مرکزی با لودر از رویشان رد می‌شود. همایش موسسات اعتباری غیربانکی کشور یکی از آن جاهایی بود لودر بانک مرکزی از روی بانک‌ها و موسسات رد شد.

بانک‌ها نه تنها حق افزایش شعبه ندارند بلکه …

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است که بانک‌های نه تنها حق افزایش شعب در سال 92 را ندارند بلکه باید 20 درصد شعب خود را کاهش دهند. ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی، در این خصوص گفت: “بر اساس مصوبه جدید این بانک، مقرر شده است که بانک‌ها 20 درصد شعبات خود را در سال 92 کاهش دهند و این مشمول تمام بانک‌های دولتی و غیر دولتی خواهد بود.”

یا بانکداری کنید یا شرکت داری

بانک مرکزی طی بخشنامه اخیر خود اعلام کرده بانکها و موسسات اعتباری حداکثر ظرف مدت 6 ماه (تا پايان شهريور سال 1392) می‌بایست نسبت به واگذاري کليه شرکت‌ها اعم از صرافي، شرکت ليزينگ، مشارکت‌های حقوقي و … و واگذاری دارائي‌های غيرمنقول مازاد اقدام نمایند. درویشی در این خصوص گفت: “بانک‌ها یا باید شرکت داری کنند یا بانک داری. بنابراین اگر بانکی به سمت شرکت داری برود، مجوز بانکداری آن توسط بانک مرکزی ابطال خواهد شد. نمی‌شود هم بانک داری و هم شرکت داری کرد، یعنی هم در بازار پول و هم در بازار سرمایه فعالیت داشت.”

سود بیشتر دادن یعنی یک جای کار می‌لنگد

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: “هر موسسه اعتباری که بیش از 20 درصد سود پرداخت کند کمبود نقدینگی داشته و این موسسه قابل اعتمادی نیست.” درویشی به مردم هشدار داد: “در موسساتی که بیش از سود متعارف بانک‌ها سود پرداخت می‌کنند، سرمایه‌گذاری نکنید.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.