پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش مشکلات و چالش های جاری و پیشروی اعضای نظام صنفی رایانهای با سازمان تامین اجتماعی
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، یکی از عمده مشکلاتی که اعضای سازمان نظام صنفی رایانهای، به عنوان تنها تشکل فراگیر مردمنهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با آن مواجهه هستند، تعامل با سازمان تامین اجتماعی و حلوفصل موضوعات بیمهای آنها است. این مشکلات با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کووید-۱۹، شدت یافته و شرکتها را در معرض ورشکستگی قرار داده است. لذا این سازمان پس از انتشار یک فراخوان، مشکلات و چالشهای جاری و پیشروی اعضا با سازمان تامین اجتماعی را گردآوری و در قالب گزارشی تدوین کرده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داده است.
در بخشهایی از این گزارش آمده است که:
اگرچه در سالهای ابتدایی دهه هفتاد خورشیدی و با رشد بازار فناوری اطلاعات، بخشنامه ۱۴/۳ و ۱۴/۱۱ توانست برخی از مشکلات آن روز شرکتهای این حوزه رو به رشد را مرتفع کند، اما اجرای ناهمگون و غیریکنواخت بخشنامه توسط شعب مختلف سازمان بیمه تامین اجتماعی از یک سو و رشد سریع کسبوکارهای این حوزه و تاخیر در بهروزرسانی این بخشنامه (بر اساس فعالیتها و کسبوکارهای نو و جدید) از سوی دیگر، عملا کارایی این دو بخشنامه را تضعیف و کم اثر کرده است.
تعامل موثر با سازمان تامین اجتماعی برای همه کسبوکارها به ویژه کسبوکارهای حوزه فناوری بسیار ضرروی است؛ زیرا عمده شرکتهای این حوزه تا حد بسیار زیادی بر نیروی انسانی خود تکیهدارند که مهمترین سرمایه آنها محسوب میشوند. همچنین حدود تا ۳۰% از نقدینگی شرکتها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود و بخش قابل توجهی از درآمد شرکتها نیز منوط به اخذ مفاصاحساب از سازمان تامین اجتماعی است.
در این گزارش تلاش شده تا مشکلات شرکتهای عضو سازمان نظام صنفی رایانهای در خصوص موضوعات بیمهای (مرتبط با سازمان تامین اجتماعی) احصا و تبیین شود. مشکلات اجرایی، عدم رعایت قوانین موجود، موارد مشمول حق بیمه، اخذ تایید کارفرما در خصوص محل عملیات اجرایی قرارداد بخشنامه (۱۱/۱۴)، عدم امکان تعدیل و اصلاح پایه حقوق، بیمه افراد دورکار، نیاز به اخذ مفاصاحساب از همه قراردادها، مطالبه حق بیمه از کارهای اجرایی شرکتها و محاسبه حق پیشفرض حق بیمه، از جمله موارد اشاره شده در این گزارش هستند.
همچنین سازمان نظام صنفی رایانهای با هدف تسهیل کسبوکارها در اخذ مفاصا حساب بیمه و رفع مشکلات آنها با سازمان تامین اجتماعی، پیشنهادات خود را ارائه کرده است.
علاوه بر موارد فوق که مرتبط با موضوعات بیمهای اعضای سازمان نظام صنفی رایانهای هستند، زمینههایی هم برای همکاری دو سازمان در حوزه توسعه بازار پیشنهاد شده است. تعیین پروتکل تبادل دادهای بین شرکتهای عضو سازمان نظام صنفی رایانهای فعال در حوزه سلامت الکترونیکی و سازمان تامین اجتماعی به منظور استفاده در توسعه کسبوکارها، از جمله این موارد هستند.