راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی نکات مهم جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های فین‌تکی / گزارش برنامه زنده اینستاگرامی راه پرداخت با آرین افشار

مدیر مرکز فینووا به تشریح و تبیین گام‌به‌گام فعالیت‌هایی پرداخت که یک استارت‌آپ برای جذب سرمایه در بخش‌های مختلف کار خود باید به آن توجه کند و همچنین چالش‌های قبل و بعد از آغاز همکاری با سرمایه‌گذار را نیز تشریح کرد

آرین افشار در حال حاضر مدیر مرکز فینووا است و در گفت‌و‌گوی اینستاگرامی با راه پرداخت ابتدا به توضیح در مورد فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و سپس به تشریح شیوه فعالیت در حوزه استارت‌آپی به خصوص در زمینه فین‌تک پرداخت و از هر دو سمت، سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در مورد نکات مهمی که باید برای موفقیت در کار مد نظر داشت توضیح داد.

افشار با اشاره به اینکه عموما مراحل فعالیت استارت‌آپ‌ها را به چند دسته کلی تقسیم می‌توان کرد، گفت: «یکی از گروه‌ها، آن دسته‌ای هستند که خیلی تازه واردند و عموما تیم کوچک و محصول اولیه دارند. سپس استارت‌آپ‌های بزرگ‌تر را داریم که بازار را شناخته و با آن همخوانی پیدا کرده‌اند. گروهی دیگر هم آنهایی هستند که کارشان به بلوغ  رسیده و برای رشد جدی‌تر خود به جذب سرمایه نیاز دارند و در گروه آخر هم می‌توان مجموعه‌هایی را قرار داد که از فاز استارت‌آپی خارج شده و قصد توسعه خدماتشان را دارند.»

مدیر مرکز فینووا با بیان اینکه در هر کدام از سطوح مورد اشاره چالش‌های متفاوتی در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد، افزود: «در سطح اول بیشتر شرایط این‌گونه است که استارت‌آپ‎ها ایده اولیه دارند و سعی می‌کنند که آن را به محصول تبدیل کنند.»

او معتقد است که این دسته اغلب نباید سراغ سرمایه‌گذاران بروند بلکه بهتر است با سرمایه اولیه‌ خود، این کسب‌وکار را راه‌اندازی کنند و سپس در بخش توسعه به فکر جذب سرمایه‌گذار باشند. او توصیه کرد که در ابتدا نباید سراغ سرمایه‌گذارهای VC رفت و کار را باید از طریق شتاب‌‎دهنده‌ها پیش برد تا زمانی که کار قابل سنجش باشد و آن زمان است که می‌توان چنین کاری کرد و در مورد میزان سهام حتی چانه‌زنی هم کرد.

افشار به تبیین چالش‌های مرحله دوم نیز پرداخت. مرحله‌ای که در آن محصولی وجود دارد که تا حدودی مشتری‌های خود را هم جذب کرده است و پای تیمی کوچک در میان است که توانسته تا حدی خودش را ثابت کند و به دنبال جذب سرمایه برای حضور پررنگ‌تر در بازار است. به گفته او، در این شرایط اغلب سرمایه‌گذارها به آنچه در مذاکرات توجه می‌کنند این است که تیم‌ها سرمایه را برای چه بخشی می‌خواهند. آیا قرار است این سرمایه‌گذاری خرج زمان حال و منابع انسانی بشود یا اینکه در راستای توسعه کار مورد استفاده قرار بگیرد.

به اعتقاد او این مسئله‌ مهمی برای سرمایه‌گذارها است و جزو پارامترهایی قرار می‌گیرد که تیم‌ها باید در نظر داشته باشند و بتوانند نظر سرمایه‌گذار را جذب کنند.

از عوامل بسیار با اهمیت دیگری که افشار برای جذب سرمایه‌گذار به آن اشاره کرد داشتن قدرت و اعتماد به نفس لازم برای ارائه کار در جلسه با سرمایه‌گذار است. چرا که به گفته او وی‌سی‌ها بیشتر نگاه در آمدزایی به کسب‌وکار دارند و به دنبال این هستند که پرتفویی بسازند و از مجموع کسب‌وکارهایی که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در طول کار تعدادی از آنها هم شکست می‌خورند هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها را به همراه سودی مشخص بازگردانند. از همین رو باید با اعتماد به نفس کامل طرح را برای آنها ارائه کرد تا اطمینان خاطر بیشتری پیدا کنند.

بخش دیگری از صحبت‌های مدیر فینووا به نکاتی اشاره داشت که به گفته او تیم‌های استارت‌آپی برای شناختن اینکه چه نوع سرمایه‌‌گذاری برای کدام مرحله از کار آنها مناسب است باید در نظر  بگیرند. او در این بخش نیز تاکید کرد اگر کار در مرحله اولیه قرار دارد بهتر است که با سرمایه شخصی پیش برود و این کار در ادامه می‌تواند یکی از عواملی باشد که موجب رغبت سرمایه‌گذار برای ورود به کار شود.

از سوی دیگر معتقد بود که اگر افراد تجربه‌ای از بازار ندارند بهتر است که کار را با شتاب‌دهنده‌ها آغاز کنند چرا که آنها می‌توانند حکم راهنما را داشته باشند و از آزمون و خطا بکاهند.

موضوع مهم دیگری که مدیر فینووا در ادامه به آن اشاره کرد این است که شتاب‌دهنده‌ها، در حوزه تخصصی خود دارای شبکه‌های قوی‌تری هستند و این موضوع می‌تواند به پیشبرد کار استارت‌آپ‌ها کمک زیادی کند.

در مرحله دوم هم به گفته او دو نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد که استارت‌آپ‌ها می‌توانند از آنها بهره ببرند. یکی VCها که اغلب در کار دخالتی ندارند و بیشتر نقش نظارتی و تزریق پول را ایفا می‌کنند و دسته دیگر CVC ها هستند که این سرمایه‌گذارها بیشتر برای صنعتی که شرایط و بازار پیچیده‌تری دارند مناسب است. شیوه مناسب برای استارت‌آپ‌های فین‌تکی هم اغلب جزو همین دسته قرار می‌گیرد.

از توصیه‌های دیگر افشار به ‌استارت‌آپ‌ها این بود که پیش از مذاکره کاملا در مورد سرمایه‌گذار و حوزه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می کند و امتیازهایی که نیاز دارد از سرمایه‌گذار بگیرند تمرکز کنند و آنها را در مذاکره لحاظ کنند. نکته دیگری که او اشاره کرد این بود که تیم‌های استارت‌آپی باید بیشتر سرمایه را برای رشد در نظر بگیرند نه برای صرف هزینه‌های جاری.

تبیین چالش‌های قبل و بعد از همکاری با سرمایه‌گذار ازجمله محورهای دیگری بود که مدیر مرکز فینووا در این گفت‌و‌گو به آن پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.