راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارگزاری‌ها در خصوص اضافه برداشت پول از حساب افراد چه می‌گویند؟

حاشیه‌های مربوط به صندوق ETF ادامه دارد

یک ماه از انجام معاملات صندوق دارا یکم در بورس تهران می‌گذرد. با این حال هنوز مشکلات برخی افراد که در زمان پذیره‌نویسی برای آنها به‌وجود آمده رفع نشده است؛ اضافه‌برداشت پول از حساب افراد هنوز به حساب برخی افراد واریز نشده و برخی نیز هنوز به‌طور کامل واحدهای صندوق دارا یکم را در پرتفوی خود مشاهده نمی‌کنند.

در این خصوص برخی اپلیکیشن‌ها که پذیره‌نویسی صندوق ETF را انجام می‌دادند، این مشکل را به بانک‌ها و کارگزاری‌ها ارجاع دادند. در این راستا معاون وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که «هیچ پول اضافه‌ای از مردم در صندوق ETF وجود ندارد و تمام اضافه برداشت‌ها به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برگشت داده شده و از هر فرد در این صندوق تا سقف دو میلیون تومان موجود است.» با این حال باز هم برخی مخاطبان راه پرداخت از عدم واریز اضافه برداشت خود می‌گویند. برای پیگیری این ماجرا پیش‌تر به سراغ اپلیکشن‌های مرتبط با این پذیره‌نویسی رفتیم و آنها نیز این مشکل را به کارگزاری‌ها ارجاع دادند. از همین رو این موضوع را با تعدادی از کارگزاری‌ها در میان گذاشتیم تا سرنوشت این اضافه برداشت‌ها روشن شود.


کارگزاری بانک ملی: در حال استخراج شماره شبای صحیح برای برگشت وجوه هستیم


کارگزاری بانک ملی در وب‌سایت خود اعلام کرده با توجه به اینکه امکان پذیره‌نویسی ETF برای هر فرد تنها تا سقف دو میلیون تومان امکان پذیر بود، افرادی که با یک کد ملی از چند روش اقدام به خرید صندوق سرمایه گذاری مالی یکم کرده و مبالغ بیشتری واریز کرده‌اند، مبلغ اضافی واریزی آنها از طریق شماره شبای درج شده به حسابشان واریز شده است. برخی افراد در درج شماره شبای خود خطا داشته‌اند که بانک در حال استخراج شماره شبای صحیح برای بازگشت وجوه واریزی بیش از سقف تعیین شده است.


کارگزاری آگاه: اضافه برداشت‌ها، به حساب افراد برگشت داده شده است


کارگزاری آگاه از دیگر کارگزاری‌های مطرح است که در رابطه با بحث اضافه برداشت از حساب افراد بابت پذیره‌نویسی صندوق ETF دچار مشکلاتی شده بودند. اما امید قربانی، مدیر روابط عمومی این کارگزاری، توضیح داد که اکنون تمام مشکلات این صندوق در این کارگزاری رفع شده است.  او در این باره توضیح داد: «با وجودی که کارگزاری آگاه روز چهارشنبه، ۴ تیرماه با مشکلات زیرساختی مواجه شد، اما این اختلالات ربطی به مشکلات صندوق دارا یکم نداشتند و صرفاً دسترسی برخی از مشتریان به سامانه آنلاین دچار مشکل شده بود و در این رابطه داده‌ای را از دست ندادیم. عمده مشکلات سراسری بودند. به طور مثال مشتریانی که هم از طریق بانک و هم از طریق کارگزاری پذیره‌نویسی را انجام داده بودند، اما احراز هویت سجام را نداشتند، در پرتفوی خود دارا یکم را مشاهده نمی‌کردند. مشتریانی هم بودند که بخشی از واحدها را از بانک و دوباره کل واحدها را از کارگزاری خریده بودند. این‌ها برای تغییر کارگزار خود  به مشکل برخورده بودند.»

به‌گفته او در حال حاضر تمام مشکلات مربوط به دارا یکم در کارگزاری آگاه حل شده و افراد می‌توانند معاملات خود را انجام دهند. در مواردی نیز دیده شده که برای تغییر کارگزار عدم تطابق با بانک داشتیم که آن هم بعد از پیگیری برطرف شده است.


کارگزاری فارابی: در صورت مغایرت مشتری در اضافه برداشت، به حساب او عودت داده می‌شود


کارگزاری فارابی نیز درباره اضافه برداشت از حساب برخی افراد بابت پذیره‌نویسی صندوق ETF توضیحاتی ارائه داد. فرزاد میدانی، مدیر معاملات کارگزاری فارابی در این باره توضیح داد: «سندهای حسابداری در شرکت‌های کارگزاری به‌صورت خودکار ثبت می‌شود. در خصوص دارا یکم به دلیل اینکه مشخص نبود چه تعداد افراد پذیره‌نویسی می‌کنند و سهم هر فرد چقدر خواهد بود، سند حسابداری به‌صورت خودکار انجام نشد. بعد از اینکه زمان پذیره‌نویسی تمام شد، شرکت مدیریت فناوری لیستی در خصوص اینکه برخی افراد از طریق سامانه هر کارگزاری اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌اند، تحویل داد. برخی افراد چند بار ثبت سفارش را انجام داده بودند و به همین تعداد از حساب آنها کسر شده بود. اگر مشتری در این خصوص مغایرتی داشته باشد، اضافه برداشت به حساب او عودت داده خواهد شد. بنابراین هر فرد که بیش از دو میلیون از حساب او کسر شده باشد، طبق لیست شرکت مدیریت فناوری مبلغ اضافه به حساب او برگشت داده شده است.»

او در خصوص اینکه برخی افراد در چند مرحله تا سقف دو میلیون تومان اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌اند و حالا کمتر از این مقدار را در پرتفوی خود مشاهده می‌کنند، گفت: «اگر فردی وجود دارد که دو یا چند بار تا سقف دو میلیون تومان ثبت سفارش زده باشد و اکنون تنها یک بخش از سفارش خود را در پرتفوی می‌بیند، ممکن است در هنگام ثبت سفارش، سامانه آنلاین، ثبت‌های بعدی را انجام نداده باشد. در این صورت مبلغ اضافه برداشت هم باید به حساب فرد برگشت داده شده باشد.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    سلام من سهام عدالتم ۵۳۲۰تومال بود چرا برای من دوميليون پنصد زدن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.