راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا اضافه برداشت خرید واحدهای دارا یکم هنوز برای برخی واریز نشده است؟

معاون وزیر اقتصاد: هیچ پول اضافه‌ای از مردم در صندوق ETF وجود ندارد و تمام اضافه برداشت‌ها به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برگشت داده شده و از هر فرد در این صندوق تا سقف دو میلیون تومان موجود است

صندوق دارا یکم، اولین صندوق قابل معامله دولتی بود که از یکم تیرماه امکان معامله آن در بورس فراهم شد. با اینکه تقریباً یک ماه از انجام معامله این صندوق در بورس می‌گذرد، هنوز عده‌ای نتوانسته‌اند صندوق دارا یکم را در پرتفوی بورسی خود مشاهد کنند یا اضافه برداشتی که بابت پذیره‌نویسی این صندوق در زمان ثبت‌نام از حساب افراد کم شده هنوز برگشت داده نشده است.

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد هنوز نتوانسته‌اند دارا یکم را در پرتفوی بورسی خود ببینند، این است که این افراد با اینکه دارای کد بورسی هستند اما از طریق سجام احراز هویت نشده‌اند. بنابراین برای اینکه این دسته از افراد بتوانند دارا یکم را معامله کنند، باید احراز هویت سجام را انجام دهند.

از دیگر مشکلاتی که برخی مخاطبان راه پرداخت از آن گفته‌اند، این است که برخی در چند مرحله تا سقف دو میلیون تومان پذیره‌نویسی را انجام داده اند، اما تنها یک مرحله آن را در پرتفوی خود مشاهده می‌کنند. به‌طور مثال اگر دو بار مبلغ یک میلیون تومان را از طریق سامانه‌ها یا اپلیکیشن‌ها وارد کرده باشند، ممکن است تنها یک میلیون تومان یعنی ۱۰۰ واحد از ۲۰۰ واحد صندوق دارا یکم در پرتفوی آنها وجود داشته باشد و مابقی آن هنوز در پرتفوی افراد دیده نمی‌شود.


افرادی که دارا یکم را در پرتفوی خود مشاهده نمی‌کنند، چه باید کنند؟


اپلیکیشن آپ یکی از اپلیکیشن‌هایی بود که از طریق آن پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم انجام شده است. یکی از مدیران این اپلیکیشن به ما توضیح داد: «اینکه برخی افراد هنوز نمی‌توانند دارایی صندوق سرمایه‌گذاری مالی یکم با نماد دارایکم خود را مشاهده کنند، مربوط به برخی از کارگزاری‌هاست که هنوز اقدامی بابت درخواست تغییرکارگزار ناظر مشتریانشان انجام نداده‌اند یا مشتریان هنوز ثبت‌نام احراز هویت در سجام خود را انجام نداده‌اند.»

به‌گفته او مشتریان این صندوق پس از ثبت‌نام و احراز هویت در سجام، می‌توانند در سامانه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه، دارایی خود را مشاهده کنند. پس از ثبت‌نام در سجام مشتریان باید کارگزاری که قصد ادامه فعالیت سرمایه‌گذاری با آن را دارند انتخاب کرده تا بتوانند پس از طی فرآیند تغییر کارگزار این دارایی را در پرتفوی خود مشاهده کنند.»

مشتریان اگر از درگاه‌های غیرحضوری بانک‌ها خرید انجام داده باشند باید در پرتفوی کارگزاری منتخب اقدام به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر کرده تا بعد از اعمال تغییرات امکان رویت سهم را داشته و بتوانند معامله کنند. طبق آخرین اطلاعی که داریم کلیه پذیره‌نویسی‌های انجام شده از طریق درگاه‌های غیرحضوری به کارگزاری‌های بانک‌ها ارجاع داده شده است.
مثلاً اگر بانکی از سایت یا همراه بانک خود اجازه ثبت‌نام ETF را داده است، در نهایت پس از تجمیع اطلاعات مشتریان، این اطلاعات را به کارگزاری بانک مربوطه تحویل داده است.


چرا برخی اضافه‌برداشت‌ها هنوز به حساب افراد واریز نشده است؟


او همچنین در رابطه با اینکه اگر فردی بیش از حد مجاز تعیین شده صندوق ETF، اقدام به خریداری کرده باشد چه کاری باید انجام دهد توضیح داد: «مبالغ مربوطه طبق اطلاع‌رسانی‌های اولیه قرار بود بعد از دو ماه به حسابی که فرد از آن خرید را انجام داده است واریز شود که طبق آخرین اطلاع این اقدام از سمت بانک‌ها انجام شده است، در این میان برخی از مشتریان اقدام به خرید از طریق بن کارت یا کارت‌هایی که امکان بازگشت وجوه را ندارند کرده‌اند که این کارت‌ها به دلیل عدم داشتن شماره شبا، امکان واریز وجوه ندارند. بنابراین بازگشت وجوه این دسته از مشتریان در انتظار اخذ تصمیم نهایی از سمت بانک‌ها و صندوق است.»


افراد برای برگشت پول خود به بانک مراجعه کنند


معاون وزیر اقتصاد نیز درباره اضافه برداشت‌ها از طریق اپلیکیشن‌ها گفته است:«هیچ پول اضافه‌ای از مردم در صندوق ETF وجود ندارد و تمام اضافه برداشت‌ها به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برگشت داده شده و از هر فرد در این صندوق تا سقف دو میلیون تومان موجود است.»

به‌گفته عباس معمارنژاد افرادی که از اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی سهام دولتی خریده‌اند به بانک مراجعه کنند. به عنوان مثال اپلیکیشن آپ زیرنظر بانک ملی است و خریداران سهام دولتی برای برگشت پول اضافه خود از این اپلیکیشن باید به این بانک مراجعه کنند.

اپلیکیشن ایوا نیز درخصوص اضافه برداشت از حساب افراد در زمان ثبت پذیره‌نویسی ETF توضیح داد که این مورد باید از کارگزاری که سهام را از آن خریده‌اید یا شرکت سپرده‌گذاری پیگیری کنید. اما زمان واریز هنوز مشخص نیست. از طریق درگاه ما فقط خریداری انجام می‌شود. این مبلغ به حساب پذیرنده یا کارگزاری می‌رود. اگر اضافه برداشت شده باشد تا ظرف ۱۰ روز مبالغ واریز می‌شود.

3 دیدگاه
  1. YAS می‌گوید

    این چه کاری آخه چرا وقتی طلب دارید به 1ساعت نقد می کنید؟؟ دولت میندازه به گردن بانک.. و بانک میگه ما اطلاع نداریم.. بخدا 2ملیون حقوق 1ماه ماست بدیدامروز99/4/23هنوز پولی که از ایوا خرید کردم نیومده به حساب خواهشا خواهشا رسیدگی کنید

  2. مسلم ریگی می‌گوید

    ساده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.