پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سرمایهگذاری 10 میلیارد دلاری گوگل در بازار هند
آمازون، فیسبوک و گوگل برای سرمایهگذاری دهها میلیارد دلاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هند برنامهریزی میکنند. کمپانی گوگل اخیرا اعلام کرد که قصد دارد در ۵ تا ۷ سال آینده، ۱۰ میلیارد دلار در هندوستان سرمایهگذاری کند.
به گزارش فدراسیون فاوا، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، دوشنبه از طرح «صندوق گوگل برای دیجیتالی کردن هندوستان» رونمایی کرد که نقشه راه سرمایهگذاری گوگل در این کشور محسوب میشود.
پیچای در کنفرانس سالانه گوگل برای هند، که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، تأکید کرد: «سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری به شکل تلفیقی از طریق سرمایهگذاری در سهام، شراکت با سرمایهگذاران دیگر، اجرای طرحهای عملیاتی، زیرساختی و سرمایهگذاری در زیستبوم دیجیتال انجام خواهد شد.»
به گفته او طرح آنها برای سرمایهگذاری با این حجم در هند، نشانهای از اعتماد و اطمینانشان به آینده اقتصاد دیجیتال در این کشور است.
اهداف سرمایهگذاری گوگل
از قرار معلوم سرمایهگذاریهای گوگل در چهار حوزه اصلی انجام خواهد شد:
- دسترسی ارزان به اطلاعات برای هر شهروند هندی چه به زبان هندی، تامیل، پنجابی یا هر زبان دیگری.
- تولید محصولات و خدماتی که عمیقا به نیازهای منحصر به فرد مردم هند مربوط باشد.
- تقویت کسبوکارها در شرایطی که تلاش میکنند با تحول دیجیتال همگام شوند.
- بهرهمندی از فناوری و هوش مصنوعی برای منافع اجتماعی از جمله در حوزههای سلامت، آموزش و کشاروزی.
هندوستان یکی از مهمترین بازارهای فرامرزی گوگل محسوب میشود و بسیاری از محصولات و سرویسهای گوگل از جمله موتور جستجو، یوتیوب و سیستم عامل اندروید تقریبا توسط کل جمعیت هند مورد استفاده قرار میگیرند.
هندوستان با جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفریاش شاید یکی از تنها بازارهای دست نخورده در حال رشدی باشد که برای غولهای فناوری چین و آمریکا به جا مانده است.
بیش از ۵۰۰ میلیون هندی در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارند و برآورد میشود که ۴۵۰ میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند در این کشور فعال باشد.
پیچای، مدیر عامل هندی تبار گوگل، در سخنرانی خود تأکید کرد: «کارهای زیادی باقی مانده تا برای در دسترس قرار دادن اینترنت ارزان برای یک میلیارد هندی موفق شویم. از مهمترین گامهای بهبود، تحلیل دستورات و ورودیهای شفاهی به همه زبانهای هندی است. گام مهم دیگر تشویق، الهامبخشی و حمایت از نسل جدید کارآفرینان هندی است.»
رقابت آمازون، فیسبوک و گوگل برای سرمایهگذاری در شبه قاره
سهم کشور هند در درآمدهای کمپانیهای بزرگ آمریکایی هنوز ناچیز است. در حال حاضر هم افزایش درآمد از بازار هند اولویت هیچ یک از کمپانیهای بزرگ چینی و آمریکایی به حساب نمیآید. آنها دنبال جذب صدها میلیون کاربر جدید در بازارهای در حال توسعه هستند.
فیسبوک یکی از رقبای اصلی گوگل و آمازون در هندوستان است. شبکه اجتماعی فیسبوک ماه آوریل سال جاری ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در کمپانی «ریلاینس جایو پلتفرمز ( Reliance Jio Platforms)» بزرگترین اپراتور ارتباطات همراه هندوستان، سرمایهگذاری کرد تا به دیجیتالی کردن بیش از ۶۰ میلیون کسبوکار کوچک خانوادگی در این کشور کمک کند.
ریلاینس جایو پلتفورمز یک اپراتور چهارساله و زیرمجموعه کمپانی ریلاینس انداستریز هند است که از اواسط ماه آوریل تا کنون توانسته بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه از طرف ۱۲ سرمایهگذار جذب کند.
جف بزوس، بنیانگذار و مدیرعامل آمازون، زمستان گذشته در سفر به هند خبر داد که این کمپانی رقم تعهد سرمایهگذاری خود در هند را از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار با یک میلیارد دلار افزایش به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار میرساند.
اخراج چین برای باز کردن جای پای آمریکا
کمپانیهای آمریکایی در حالی حضور خود را در بازار هندوستان گسترش میدهند که دولت دهلی نو تصمیم گرفت فعالیت بسیاری از کمپانیهای چینی را در این کشور محدود کند. ماه گذشته دولت هند اعلام کرد که فعالیت ۵۹ نرمافزار و سرویسهای ارائهشده توسط کمپانیهای چینی را در خاک خود ممنوع میکند.
نرمافزارها و اپهایی همچون شبکه اجتماعی تیکتاک متعلق به کمپانی چینی بایتدنس، مرورگر یوسی برازر متعلق به کمپانی علیبابا و پیامرسان ویچت متعلق به کمپانی تنسنت چین از جمله نرمافزارهای ممنوعشده در هند هستند.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این اقدام دولت هند با هدف توسعه نفوذ کمپانیهای بزرگ آمریکایی در بازار هند انجام شده است.
از فروردین ماه سال جاری، نارندرا مودی، نخست وزیر هند با اصلاح قانون سرمایهگذاری مستقیم خارجی، شرایط برای حضور چینیها در بازار این کشور را مشکل کرد. بر اساس این اصلاحیه تمام کشورهای همسایه هندوستان برای انجام سرمایهگذاری مستقیم باید از دولت مرکزی مجوز بگیرند، در حالی که این محدودیت برای کشورهایی که مرز مشترک با هندوستان ندارند، از جمله آمریکا اعمال نمیشود.