پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
قرضالحسنه مهر ایران چه خدماتی را به بانکداری الکترونیکی معرفی کرده است؟
این روزها بانکداری الکترونیک به دلایل متعددی اهمیت پیدا کرده است. سرعت در انجام عملیات بانکی، دسترسیپذیری آسان و گسترده، بهبود امنیت فرآیندها، حذف کاغذ و کمک به محیط زیست از جمله دلایل و پیامدهای گسترش بانکداری الکترونیکی در شبکه بانکی دنیا هستند.
در ایران نیز اکثر بانکها از یک یا چند ابزار در زمینه بانکداری الکترونیکی استفاده میکنند. در بین بانکهای ایرانی، بانک قرضالحسنه مهر ایران در ارائه برخی از این ابزارها پیشتاز بوده است. افتتاح حساب روی بستر موبایل بانک و درخواست تسهیلات الکترونیکی از مواردی است که برای اولین بار در این بانک ارائه شده است.
افتتاح حساب، بدون مراجعه به بانک
افتتاح حساب نیز از دیگر عملیاتهایی است که در بانک قرضالحسنه مهر ایران بهطور الکترونیکی قابل انجام است. مشتریان بهجای مراجعه به بانک میتوانند با موبایل یا کامپیوتر از محل کار یا خانه در این بانک حساب باز کنند. در صفحه اصلی وبسایت بانک قرضالحسنه مهر ایران، بخشی به نام بانکداری الکترونیک وجود دارد، سامانههای آنلاین بانک در این قسمت قابل دسترسی هستند و یکی از این سامانهها، سامانه افتتاح حساب آنلاین است.
افتتاح حساب آنلاین برای مشتریان عادی در شش مرحله انجام میشود. مرحله نخست، ورود کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل است. مراحل بعدی شامل ثبت مشخصات، انتخاب شعبه، انتخاب حساب، پرداخت و در آخر، ثبت نهایی است.
فعالسازی حساب و دریافت کارت بانکی، بر اساس گزینه انتخابی مشتری در زمان افتتاح حساب انجام میشود. گزینه نخست، مراجعه حضوری به همراه کد رهگیری و کارت ملی به شعبه انتخابی است. گزینه دوم و آسانتر، ارسال در محل است که کارت بانکی و سایر مستندات مربوط به حساب در محل کار یا منزل مشتری به او تحویل داده میشود. البته این خدمت مخصوص اشخاص حقیقی نیست و شخصیتهای حقوقی را نیز در بر میگیرد. مشتریان سازمانی نیز با انجام مراحل مربوط به خود میتوانند فرآیند افتتاح حساب را بهصورت الکترونیکی پیش ببرند.
تقاضای آنلاین تسهیلات با مهر ایران
سامانه تسهیلات آنلاین، دیگر ابزار الکترونیکی بانک قرضالحسنه مهر ایران است. متقاضیان وام بهجای مراجعه چندباره به بانک میتوانند یک بار از محل کار یا منزل خود با وارد شدن به سامانه تسهیلات آنلاین بانک قرضالحسنه مهر ایران، درخواست وام خود را ثبت کنند.
مشتریان بانک قرضالحسنه مهر ایران با ورود به این سامانه، اطلاعات و مستندات مربوط به خود را وارد میکنند و پس اطلاع از شرایطی مانند جزئیات میانگین حساب، درخواست وام خود را ثبت کنند. با ثبت درخواست وام در سامانه تسهیلات آنلاین بانک قرضالحسنه مهر ایران، حضور ضامن نیز تنها یک بار در شعبه و برای تکمیل پرونده لازم است.
حذف کاغذ با میعاد
مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی دیجیتال بانکی یا میعاد، راهکاری است که به مشتریان بانک قرضالحسنه مهر ایران این امکان را میدهد تا تنها با همراه داشتن یک مدرک شناسایی یعنی کارت ملی، در این بانک حساب باز کنند.
احراز هویت بیومتریک، دیگر امکان این سامانه برای بانک قرضالحسنه مهر ایران و مشتریان آن است. در این روش از اثر انگشت برای شناسایی مشتری استفاده میشود که امکان تقلب و کلاهبرداری و سایر اقدامات مجرمانه را در انجام فرآیندهای این بانک بهشدت کاهش میدهد.
علاوه بر اینها سامانه میعاد راهکار قابل توجهی برای گسترش بانکداری سبز در بانک قرضالحسنه مهر ایران ارائه میدهد. حذف کاغذ از عملیات افتتاح حساب و بهدنبال آن، کاهش قابل توجه کاغذهای انباشته شده در بایگانی که همواره در معرض حادثه و سواستفاده هستند، از دیگر مزایای این سامانه است.
علاوه بر این، کاهش هزینهها با حذف کاغذ و رعایت ملاحظات زیستمحیطی در انجام عملیات بانکی، دو دستاورد سامانه میعاد برای بانک قرضالحسنه مهر ایران در زمینه بانکداری سبز هستند.
غدیر، ارزیاب آنلاین عملکرد بانکی
سامانه غدیر یک داشبورد مدیریتی است که تحول عظیمی در امور فنی نظام ارزیابی بانکی ایجاد کرده است. سامانه غدیر، زمان لازم برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز ارزیابی عملکرد و شاخصهای بانکی را بهشدت کاهش میدهد.
دیگر مزیت این سامانه، کاهش خطاهای محاسباتی است که با روشهای سنتی ممکن بود در مرحله جمعآوری و پایش دادهها رخ دهد. با وجود این سامانه، دیگر نیازی به جلسات متعدد و طولانی برای ارائه عملکرد شعب و استانها نیست و تمامی این اطلاعات با چند کلیک در اختیار مدیران بانک قرضالحسنه مهر ایران قرار خواهند گرفت.
این سامانه با استفاده از پنج شاخص تجهیز منابع، نسبت مصارف به منابع، وصول مطالبات، درآمدهای عملیاتی و خدمات به مشتریان، امکان ارزیابی شعب را در سه سطح استان، شهر و شعبه فراهم میکند.