راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 12 اپلیکیشن برای برگزاری جلسات در عصر کرونا

از آنجا که همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا ارتباطات حضوری و رودررو را بسیار محدود کرده است، بسیاری از ما برای ارتباط داشتن با همکاران، دوستان و خانواده‌هایمان از اپلیکیشن‌های تماس ویدیویی استفاده می‌کنیم؛ اپلیکیشن‌هایی که رایگان بودنشان هم جزو مزیت‌های مهم آنهاست.

آمارها نشان می‌دهد که اپلیکیشن زوم (Zoom) در صدر این اپ‌ها قرار دارد در ماه آوریل امسال 131 میلیون نصب در سراسر دنیا داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، 60 درصد رشد کرده است. اما فقط زوم بازیگر این حوزه نیست و برنامه‌های دیگری هم هستند ک به شما امکان ارتباط تصویری آنلاین را می‌دهد که در ادامه برخی از شناخته‌شده‌ترین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

البته برنامه‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم هم شامل اپلیکیشن‌های ویدیوکنفرانس می‌شود و هم اپلیکیشن‌های ارسال پیام که قابلیت تماس تصویری هم دارند. در این مطلب اشاره‌ای به سرویس‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ و فیس‌تایم نشده است چون برای استفاده از این برنامه‌ها، همه افراد باید عضو این شبکه اجتماعی باشند (مانند واتس‌اپ و فیس‌بوک) یا از یک دستگاه‌های به‌خصوصی استفاده کنند (مانند فیس‌تام که فقط برای برند اپل کاربرد دارد.) همچنین اپلیکیشن‌هایی که در ادامه معرفی شده به شما این امکان را می‌دهد تا بدون دانلود آن برنامه، از آن استفاده کنید.


Zoom


زوم به دلیل کاربری ساده و راحتی که دارد به یکی از شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های ویدیوکنفرانس در دنیا تبدیل شده است. در ابتدا زوم به منظور استفاده شرکتی راه‌اندازی شد اما نسخه اولیه رایگانی از آن برای افراد هم ارائه شده است. اوایل هم چون زوم انتظار چنین محبوبیتی بین اشخاص را نداشت، یک سری اشتباهات حریم خصوصی و امنیتی رخ داد اما شرکت برای برطرف کردن این مشکلات به‌سرعت یک سری تغییرات و به‌‌روزرسانی‌ها را انجام داد. البته باید گفت که زوم قابلیت رمزگذاری سرتاسری (end to end) برای کاربرانی که از نسخه رایگان اپلیکیشن استفاده می‌کنند قرار نداده اما این موضوع خدشه‌ای به محبوبیتش وارد نکرده است.

نسخه رایگان زوم امکان ملاقات 100 کاربر را می‌دهد اما مدت زمان تماس تصویری بیش از دو نفر، محدود و فقط 40 دقیقه است که برای خیلی‌ها زمان بسیار کمی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان حضور 100 کاربر
  • برقراری ارتباط نامحدود دونفره
  • محدودیت 40 دقیقه‌ای برای جلسات گروهی

Skype Meet Now


از زمانی که نسخه بتای اسکایپ در سال 2003 ارائه شد، این سرویس به‌عنوان برترین پلتفرم مکالمات دونفره شناخته شد. حالا سرویس Meet Now (که دکمه آن در گوشه سمت چپ اپلیکیشن اسکایپ قرار دارد)، امکان انجام ویدیوکنفرانس تا 50 نفر و بدون هیچ محدودیت زمانی را برای افراد فراهم می‌کند.

همچنین صفحه مجزایی هم در اسکایپ وجود دارد که افراد بدون اینکه برای این سرویس ثبت‌نام کنند، می‌توانند جلسات ویدیویی رایگان برقرار کنند. هرچند که اگر ثبت‌نام کنید مسلما از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتر این سرویس بهره‌مند می‌شوید.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • ذخیره تماس‌ها تا 30 روز
  • امکان تار کردن پس‌زمینه (در صورت نصب اپلیکیشن)
  • حضور 50 کاربر همزمان و بدون محدودیت زمانی
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری

Cisco Webex


وبکس اپلیکیشن ویدیوکنفرانسی است که از دهه 90 حضور داشته و در سال 2007 توسط سیسکو خریداری شده است. با اینکه این سرویس عمدتا به‌عنوان یک اپلیکیشن کسب‌وکاری شناخته می‌شود که تمرکزش را روی ارائه خدمت به شرکت‌ها قرار داده اما نمی‌شود به نسخه رایگانی هم که وبکس ارائه داده بی‌توجه بود. وبکس امکان حضور اعضا در نسخه فری‌میوم‌اش را از 50 نفر به 100 نفر ارتقا داده و شما می‌توانید در مدت زمان 50 دقیقه با یکدیگر مکالمه کنید.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان حضور 100 شرکت‌کننده
  • 50 دقیقه زمان مکالمه برای هر جلسه ویدیویی
  • امکان ضبط و ذخیره جلسه

Google Meet


تا همین اواخر، گوگل میت (سابقا با نام هنگ‌اوت شناخته می‌شد) تنها در اختیار مربیان یا کسانی که مشترک سرویس پرداختی گوگل (G Suite) بودند، قرار داشت. اما بعد از آن گوگل، سرویس «میت» را در اختیار تمام کاربران سرویس جیمیلش گذاشت. کاربران جیمیل می‌توانند در سمت چپ صفحه جیمیل خود، به سرویس میت دسترسی داشته باشند.

سرویس میت یک روش بسیار ساده و آسان برای گپ تصویری با همکاران، دوستان و افراد خانواده است. البته افراد میزبان و مهمان در برنامه میت باید حساب گوگل داشته باشند. برای استفاده از این سرویس، وارد میت شوید و روی بخش «پیوستن یا شروع جلسه» کلیک کنید و اگر مایل بودید برای جلسه‌ای که شروع کردید هم می‌توانید یک اسم انتخاب کنید و افراد را به جلسه خود دعوت کنید.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • زمان مکالمه تا 30 سپتامبر نامحدود است و بعد از آن 60 دقیقه می‌شود
  • امکان حضور 100 نفر مشارکت‌کننده
  • قابلیت حذف سروصداها

Google Duo


مسلما همه ما انتظارات بیشتری از گوگل به جز یک اپلیکیشن ویدیوکنفرانس ساده داریم. علاوه بر گوگل میت (که به تدریج جایگزین هنگ‌اوت شد و اصل کاربرد آن برای کسب‌وکارها است)، گوگل اپلیکیشن موبایلی Duo را هم دارد که به‌عنوان اپلیکیشنی برای مصرف‌کننده ارائه کرده است. به تازگی هم گوگل لینک دعوت و یک رابط وب را هم به Duo اضافه کرد و این برنامه به شما امکان ایجاد گروه‌های 12 نفره برای مکالمه را می‌دهد (اما فقط روی نسخه موبایلی).

البته همه مشارکت‌کنندگان باید کاربر Duo باشند که شاید این موضوع برای استفاده‌های گسترده‌تر مشکل‌ساز باشد.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان ضبط پیام
  • ایجاد گروه‌های 12 نفره
  • استفاده از رمزگذاری سرتاسری

Hangouts


همچنان با گوگل سروکار داریم و این بار صحبت ما درباره نسخه کلاسیک هنگ‌اوت گوگل است که با اینکه تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام نمی‌شود اما همچنان در دسترس و قابل استفاده است. قابلیت‌هایی که هنگ‌اوت در اختیار شما می‌گذارد این است که اگر از جیمیل یا جی‌سوییت استفاده می‌کنید می‌توانید از طریق هنگ‌اوت با 10 نفر گپ تصویری داشته باشید. (این تعداد به 25 نفر می‌رسد در صورتی که از نسخه کسب‌وکاری یا تحصیلی جی‌سوییت استفاده کنید.)

به جز امکان ارسال پیام و اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، قابلیت‌های زیادی درخصوص هنگ‌اوت وجود ندارد. اما با تمام اینها هنگ‌اوت ارزش امتحان کردن را دارد.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان حضور 10 شرکت‌کننده برای کسانی که کاربر جیمیل هستند
  • برای مکالمات صوتی تعداد شرکت‌کنندگان به 150 نفر می‌رسد.

Starleaf


اگر در شرکتی مشغول به کار نیستید شاید اسم استارلیف برایتان چندان آشنا نباشد چون استارلیف به‌عنوان اپلیکیشنی برای شرکت‌های بزرگ شناخته شده است و با اینکه معمولا محصول رایگانی نیست اما حالا سرویس ارسال پیام و ویدیو خودش را به صورت رایگان ارائه کرده تا افراد در دوران کرونا و قرنطینه به راحتی بتوانند با یکدیگر در تماس باشند.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان حضور 20 مشارکت‌کننده
  • مدت زمان برای هر مکالمه تصویری 46 دقیقه است

Jitsi Meet


اپلیکیشن ویدیوکنفرانس دیگری که احتمالا چندان با نامش آشنا نباشید، جیتسی میت است. جیتسی میت یک پلتفرم منبع باز است که به شما این امکان را می‌دهد تا فقط با رفتن به وب‌سایت و کلیک روی گزینه «Go»، مکالمه آنلاین داشته باشید. اگر به دنبال قابلیت‌های فنی بیشتری هستید می‌توانید از طریق Jitsu Videobridge، اکانت مخصوص خودتان را بسازید اما معمولا همان نسخه وبی هم برای افراد رضایت‌بخش است. در همین نسخه وبی جیتسی هم بسیاری از قابلیت‌ها ازجمله چت کردن، ضبط جلسه (به دراپ‌باکس) و حذف شرکت‌کنندگان مزاحم از برنامه وجود دارد.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان حضور 75 شرکت‌کننده
  • امکان انجام گفت‌وگوی عمومی و خصوصی
  • امکان تار کردن پس‌زمینه
  • ادغام‌شده با اسلک، گوگل کلندر و آفیس 365

Whereby


نسخه رایگان وربای در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌هایی که اینجا معرفی کردیم، محدودیت بیشتری دارد. وربای امکان استفاده از اتاق جلسات تک‌نفره ارائه می‌دهد که چهار نفر شرکت‌کننده در این جلسات و مکالمات تصویری می‌توانند حضور داشته باشند (شرکت‌کنندگان برای ورود باید «در» بزنند). هر اتاقی URL مخصوص خودش را دارد و شما خودتان می‌توانید آن را انتخاب کنید.

علاوه بر این در وربای امکان چت کردن، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، بی‌صدا کردن یا رد کردن کاربر همراه با یک سری ایموجی‌های جالب وجود دارد. اگر می‌خواهید افراد بیشتر از چهار نفر اضافه کنید، نسخه پرو این سرویس (با هزینه ماهیانه 9/99 دلار) امکان حضور 12 شرکت‌کننده در هر اتاق را می‌دهد.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • امکان حضور چهار شرکت‌کننده در نسخه رایگان وربای
  • اشتراک‌گذاری صفحه‌ نمایش
  • ادغام با یوتیوب
  • قابلیت قفل کردن اتاق

Spike


اسپایک یک اپلیکیشن ایمیلی است که از سال گذشته یک سری ویژگی‌های اضافی هم به آن اضافه شده است. باتوجه به تقاضاهایی که این روزها برای انجام جلسات آنلاین وجود دارد، این شرکت اخیرا امکان ویدیوکنفرانس را هم به رپرتوار خود اضافه کرده است. استفاده از ویدیوکنفرانس در اسپایک بسیار ساده و راحت است مخصوصا اینکه برای استفاده از آن نیاز به ثبت‌نام یا نصب چیزی ندارید. فقط کافی است وارد لینک ویدیوکنفرانس شوید، اسمتان را وارد و در صورت تمایل عنوان جلسه را تایپ کنید. بعد از این مراحل، URL جلسه در کلیپ‌بورد شما کپی می‌شود و می‌توانید از طریق ایمیل به افراد لینک دعوت بفرستید.

یک سری ویژگی‌های جانبی دیگر هم در این اپلیکیشن وجود دارد مانند اشتراک‌گذاری صفحه نمایش یا اضافه کردن ایموجی اما در مقابل میزبان جلسه هیچ‌گونه کنترلی روی جلسه ندارد. همچنین هیچ محدودیتی در تعداد شرکت‌کنندگان یا زمان جلسه هم در اسپایک وجود ندارد.

ویژگی‌های قابل توجه:

  • رابط کاربری ساده
  • محدودیتی درخصوص تعداد شرکت‌کنندگان و زمان جلسه وجود ندارد

Microsoft Teams


مایکروسافت تیمز به‌عنوان رقیب اسلک شناخته می‌شود. باتوجه به اینکه مایکروسافت تیمز بخشی از اکوسیستم مایکروسافت است، درنتیجه مناسب‌ترین گزینه برای کار کردن روی بخش‌های مختلف آفیس است و همچنین امکان ویدیوکنفرانس هم دارد. مربیان و کسانی که عضو جی‌سوییت هستند، می‌توانند آفیس 365 E1 را به مدت شش ماه و به صورت رایگان استفاده کنند.

اخیرا هم مایکروسافت نسخه رایگان تیمز را برای مصرف‌کنندگان رونمایی کرد که هیچ محدودیتی برای تعداد مشارکت‌کنندگان و زمان مکالمات ویدیویی ندارد. برای استفاده از این نسخه تیمز باید حساب مایکروسافت داشته باشید. نکته قابل توجه اینکه هنگام ثبت‌نام از شما پرسیده می‌شود که به چه علت می‌خواهید از تیمز استفاده کنید و اگر گزینه «برای کار» را انتخاب کنید، در آن صورت به صفحه اسکایپ هدایت می‌شوید.


Slack


در اصل اسلک برای چت کردن طراحی شده است و باید گفت که طراحی جدید آن هم در راه است. اما علاوه بر چت کردن اسلک امکان برقراری تماس تصویری و صوتی را هم فراهم کرده است. اگر شما نسخه رایگان اسلک را دارید می‌توانید تماس تصویری با یک نفر دیگر داشته باشید اما اگر می‌خواهید از طریق یک برنامه رایگان تماس تصویری با چند نفر برقرار کنید، باید دنبال جایگزین دیگری باشید.


معرفی جایگزین‌های دیگر


به جز زوم و مواردی که در این گزارش به آنها اشاره کردیم، جایگزین‌های بیشتری هم وجود دارد مانند RemoteHQ، Talky، Highfive و 8×8 (که در سال 2018 جیتسی را خریداری کرد.) البته برخی از جایگزین‌ها نسخه رایگان ندارند مانند BlueJeans که هزینه ماهیانه حداقل 9/99 دلاری دارد و درعوض امکان حضور 50 شرکت‌کننده بدون هیچ محدودیت زمانی ارائه می‌دهد.

برنامه دیگری که ارزش معرفی دارد و جایگزین خوبی هم است؛ Houseparty است که به‌عنوان یک اپلیکیشن مصرف‌کننده امکان حضور هشت نفر در یک اتاق مجازی را می‌دهد و هرکسی هم می‌تواند بدون داشتن لینک دعوت وارد جلسه آنلاین یکی از دوستانش شود (هرچند که می‌توانید با قفل کردن اتاق خود مانع از بروز این اتفاق شوید). هرچند که برای استفاده از هاوس‌پارتی افراد باید در آن عضو باشند و ثبت‌نام کنند و اطلاعاتی مانند نام، آدرس ایمیل، تاریخ تولد و شماره تلفنشان را وارد کنند.

منبع the verge the guardian
1 دیدگاه
  1. Arash می‌گوید

    درود
    سپاس از زحمت دوست عزیز برای تهیه و ارائه مجموعه مطالب و محتوای این پیج
    موفق و در نور باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.