راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا سخت‌افزار مهم است؟

سخت‌افزار کالبد و نرم‌افزار روح فناوری است

محمدجعفر نعناکار، عضو هیات مدیره شرکت فناپ‌تک / در ایران شرکت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که روی فناوری‌های پولی و مالی در حوزه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار کار می‌کنند و تعامل و همکاری آنها با یکدیگر در توسعه صنایع فین‌تک بسیار حائز اهمیت است، اما همواره سؤال این است که آیا سخت‌افزار مهم‌تر است یا نرم‌افزار؟ و چرا؟

بی‌تردید نرم‌افزارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند زیرا عموماً خدمات بر پایه نرم‌افزارهای رایانه‌ای تعریف می‌شوند و توسعه و ترویج استفاده از خدمات بر بستر نرم‌افزارها استقرار میابد، اما به‌واقع آنچه که از اهمیت بیشتری برخوردار است بستر استقرار این نرم‌افزارها است، که به آن جان می‌دهد.

پرداختن به سخت‌افزارهای صنعت پرداخت و خدمات پولی و مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا طراحی، تولید و توسعه آنها می‌تواند از منظر توسعه زیرساخت‌ها امری استراتژیک به‌حساب آید؛ تولید محصولات سخت‌افزاری در داخل یک کشور به هر نحو می‌تواند زمینه‌های استقلال و رشد فزاینده‌ای را در توسعه خدمات نرم‌افزاری و بومی‌سازی خدمات دربرداشته باشد.

تحقیق و توسعه، طراحی و تولید دستگاه‌های متنوع POS، تلفن‌های هوشمند، پایانه‌های VOIP، دستگاه‌های پرداخت و دریافت، پایانه‌های فروشگاهی، صندوق‌های مکانیزه، لپ‌تاپ، سرور و دسک‌تاپ، روتر، سوئیچ، UPS و باتری‌ها، دوربین‌های دیجیتال، نمایشگرهای LCD، دستگاه‌های دریافت علائم بیومتریک و امضا، ATMها، اسکنر، مانیتور و چاپگر، تبلت، تابلوهای تعاملی و حتّی کابل‌های مخصوص شبکه و اتصالات میان دستگاهی تنها بخشی از صنایع سخت‌افزاری مرتبط با صنعت فین‌تک است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه نرم‌افزارهای مربوط برروی این‌گونه از سخت‌افزارها باشد.

سرمایه‌گذاری برروی بخش سخت‌افزار در داخل کشور باعث خواهد شد تا زمینه‌های رشد و شکوفایی و استقلال درخصوص ارائه خدمات نرم‌افزاری بیش‌ازپیش، توسعه پیدا نموده و زمینه‌های خودکفایی را در بخشی از صنایع مرتبط با فین‌تک باعث شود.

درحال‌حاضر تنها چند شرکت محدود داخلی اقدام به تولید سخت‌افزارهای صنایع مالی می‌کنند که حمایت‌های ویژه و تخصیص تسهیلات متنوع قانونی به آنها می‌تواند زمینه شکوفایی بیش‌ازپیش را مهیا کند، درصورتی‌که سخت‌افزارهای مرتبط با صنایع پولی و مالی در داخل کشور تولید و عرضه شود این امر باعث خواهد شد تا انتظار رود خدمات پولی و مالی متنوع‌تری طراحی و ارائه شود، زیرا این سخت‌افزار است که به‌عنوان یک فنّاوری پایدار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. هرچندکه نرم‌افزار بسیار مهم است و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای نقشی مؤثر و انکارناپذیر در توسعه صنایع فین‌تک خواهند داشت، اما آنچه که می‌تواند به پایداری این خدمات کمک کرده و پویایی و پایداری خدمات را تضمین کند، وجود زیرساخت‌های سخت‌افزاری است زیرا تمام خدمات درنهایت باید روی سخت‌افزارها استقرار پیدا کند و وجود سخت‌افزارهای به‌روز، کارآمد و مطمئن می‌تواند در کیفیت خدمات طراحی‌شده نقش بی‌بدیلی را ایفاء کند.

از این رو انتظار می‌رود با تصحیح برخی قوانین داخلی در حوزه ساخت و تولید و همچنین واردات قطعات و اختصاص تسهیلات ریالی و ارزی و تصحیح قوانین مالیاتی، عوارض و بیمه‌ای به تولیدکنندگان این عرصه شاهد آن باشیم تا توسعه روزافزون کشور برمبنای استقلال در تولید سخت‌افزاری و توسعه نرم‌افزاری عاملی برای رشد اقتصادی در منطقه و جهان در نظر گرفته شود. بنابراین باید امید داشت تا ایران از کشور واردکننده تجهیزات و قطعات به یک کشور خودکفا در این زمینه مبدل شده و حتّی توان خود را برای صادرات محصولات به کشورهای منطقه به کار گیرد.

وجود بازارهای منطقه‌ای و تعامل میان صنایع نوآورانه با نهادهای پولی و مالی می‌تواند خود مفری برای شکست تحریم‌های ظالمانه قلمداد گردد و علاوه‌بر ارزآوری، وابستگی‌هایی را نیز ازنظر فنی به وجود آورد، بنابراین با تأملی در این حوزه و ترسیم یک‌چشم انداز بلندمدت امید می‌رود بتوان با استفاده از ظرفیت‌های علمی داخل کشور و تأمین زیرساخت‌های لازم دریچه‌ای نو را در این حوزه به‌سوی توسعه باز کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.