راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضعف در آگاه سازی و فرهنگ سازی باید جدی گرفته شود

بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک از آن دسته از مواردی است که  برای ترویج و فرهنگ سازی آن باید از سوی مسئولین ارشد اقدامات یکپارچه و مستمری صورت گیرد. فرهنگ سازی پراکنده یا کمبود فرهنگ سازی درست نمی‌تواند آنطور که باید مردم را به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک ترغیب کند. این که در آمار گفته شود هر ایرانی به طور میانگین 3 کارت دارد معیار درستی برای نشان دادن ترویج بانکداری و پرداخت الکترونیک نیست. این که هر ایرانی 3 کارت دارد از طرفی امیدوار کننده است و نشان می‌دهد که مردم کشورمان به فناوری‌های جدید و همراهی با آنها راغب هستند. اما اینکه فقط مردم راغب باشند کافی نیست و باید از سوی مسئولین هم اقدامات واحد و درستی برای ترویج فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک انجام شود.

برای اینکه بفهمیم هنوز مردم بسیاری به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک ترغیب نشده‌اند حتی نیازی نیست به آمار و ارقام فنی هم رجوع کرد. با نگاهی ساده هم می‌شود یک حساب سر انگشتی کرد و به عمق مساله پی برد. یک مثال روشن آن بخشنامه جدید بانک مرکزی است که در آن ممنوعیت دریافت کارمزد برای پرداخت حضوری قبوض را به بانک‌ها گوشزد کرده است.

دنیای اقتصاد نوشت: “بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای، در پاسخ به ابهامات برخی بانک‌ها، دریافت هر گونه «کارمزد» بابت پرداخت حضوری قبوض آب، برق، تلفن، عوارض شهرداری یا جرایم رانندگی را ممنوع اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه که براي اطلاع مديران عامل كليه بانك‌هاي دولتي، غير‌دولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه صادر شده، كارمزد پرداخت حضوري قبوض بايد از شركت‌هاي خدماتي دریافت شود و دریافت هر گونه كارمزدي از اين بابت از مشتريان بانك ممنوع و خلاف مقررات است.”

این بخشنامه نشان از این دارد که هنوز حجم بسیاری از قبوض به صورت حضوری پرداخت می‌شوند در صورتی که بسترهای الکترونیک متنوعی برای پرداخت قبوض در دسترس مردم قرار گرفته است. این می‌تواند تلنگری باشد برای مسئولین ارشد چه در بانک مرکزی و چه در بانک‌های کشور و شرکت‌های مربوطه که برای فرهنگ سازی درست بین مردم اقدامات یکپارچه‌ای انجام دهند.

یک مثال دیگر دریافت و پرداخت الکترونیک خلافی خودرو است که تعداد زیادی از مردم کشور از آن بی خبر هستند. دلیل این بی اطلاعی مردم هم چیزی نیست جز کم توجهی مسئولین مربوطه به آگاه سازی مردم از وجود چنین خدماتی. احتمالا می‌دانید برای دریافت حضوری برگه خلافی خودرو خود باید حداقل 1800 تومان به دفاتر مربوطه پرداخت کنید و بعد هم در صف بانک برای پرداخت آن صف بایستید. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید برگه خلافی خودرو خود را به صورت الکترونیک دریافت و به صورت آنلاین بدون هیچ هزینه و اتلاف وقتی پرداخت کنید؟

با تمام این وجود، باید این را هم در نظر گرفت که تا به امروز برای بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک هم از سوی بانک مرکزی، هم از سوی بانک‌ها و هم از سوی شرکتهای فعال در این حوزه اقدامات زیادی صورت گرفته است اما شاید بهتر باشد مسئولین ارشد در سطح بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌ها همگی با نیتی خالصانه و در یک جهت برای خدمت به مردم و ترویج فرهنگ بانکداری الکترونیک تلاش کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.