راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با تفاهم سازمان فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری ایران زمین، استارت‌آپ‌های طرح نوآفرین به خدمات بانک ایران زمین متصل می‌شوند

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران و رونمایی از بسته خدمات بانکداری باز بانک ایران زمین امروز در مرکز نوآوری این بانک برگزار شد. با این تفاهم، استارت‌آپ‌های طرح نوآفرین به خدمات بانک ایران زمین متصل خواهند شد.

مرکز نوآوری ایران زمین با هدف حمایت از زیست بوم کسب‌وکارهای نوپا کشور قصد دارد با همکاری سازمان فناوری اطلاعات بسته خدمات بانکی و ارتباطی رایگان ارائه کند. وحید محمودیان مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم از میهمانان گفت: «هدف از تفاهم‌نامه همکاری بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران این است که بتوانیم مجموعه‌ای از خدمات را به استارت‌آپ‌های طرح نوآفرین ارائه و از کسب‌وکارها حمایت کنیم.»

به گفته محمودیان، هدف‌گذاری بانک ایران زمین به سمت بانکداری دیجیتال است تا بتواند بازیگر موثری در این حوزه باشد، درنتیجه در این مسیر زیرساخت‌هایی را در جهت حمایت از کسب‌وکارها فراهم کرده است. مرکز نوآوری ایران زمین نیز بر بستر Open API سرویس‌های بانکی بسیار زیادی را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهد. او در این خصوص گفت: «تفاوت مهمی که مرکز نوآوری ایران زمین سعی می‌کند نسبت به سایر شتابدهنده داشته باشد، تمرکز آن روی زیرساخت‌ها است و تنها نگاه حمایت مالی و سرمایه‌گذاری ندارد. درواقع قصد دارد بسترسازی انجام دهد تا کسب‌وکارها بتوانند از آن برای ارائه خدمات متفاوت استفاده کنند.»


شاخص‌های نشان‌دهنده مسیر درست دیجیتالی‌شدن


سپس فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص شاخص‌هایی که می‌توان ازطریق آن پی به دیجیتالی‌شدن یک سازمان برد، اشاره کرد. با توجه به صحبت‌های او، اولین شاخص میزان تراکنش‌های غیرحضوری یک سازمان است؛ ۹۷ درصد از تراکنش‌های بانک ایران زمین به‌صورت غیرحضوری و بیرون از شعبه انجام می‌شوند. شاخص دیگر بحث داده‌های دیجیتایزشده است و مهم است که داده‌ها قبل از دیجیتالی شدن، دیجیتایز شوند. «همچنین تعداد سرویس‌ها در یک پلفترم باز نیز یک شاخص محسوب می‌شود؛ ما در مرکز نوآوری ایران زمین بیش از ۲۰۰ سرویس بانکی بانک ایران زمین را قرار داده‌ایم. علاوه بر این، تعداد کانال‌های ارائه خدمت نیز مهم است؛ اینکه یک سازمان از چند کانال برای ارائه سرویس‌های خود به مشتری استفاده می‌کند.»

اینالویی موضوع کاهش هزینه‌ها را نیز در این راستا بسیار مهم دانست و گفت: «برخی از بانک‌ها و سازمان‌ها می‌گویند که حرکت به سمت دیجیتالی شدن هزینه دارد ولی باید توجه کرد که اگر سازمانی به سمت تحول دیجیتال حرکت کرد و حداقل ۳۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی آن کاسته نشد، مسیر را اشتباه انتخاب کرده است. انجام یک تراکنش در شعبه بانک بیش از ۱۰۰ برابر یک تراکنش آنلاین هزینه دارد؛ در نتیجه هر چه به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنیم باید هزینه‌هایمان نیز کاهش پیدا کند.»

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین شاخص مهم بعدی را موضوع نوآوری باز اعلام کرد و توضیح داد:‌ «ما در بانک‌ها مدت‌ها است به این نتیجه رسیده‌ایم که نوآوری در داخل سازمان رخ نمی‌دهد و باید نوآوری را از بیرون به داخل سازمان تزریق کرد چراکه بانک می‌تواند در سال حدود دو الی سه محصول جدید ارائه کند ولی وقتی سازمانی در فضای اکوسیستم نوآوری باز قرار می‌گیرد، تمام استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها گسترش‌دهنده محصول آن خواهند شد و تنها کافی است که آن سازمان پلتفرم را در اختیار استارت‌آپ قرار دهد. ما تجربه بسیار خوبی در این زمینه داشتیم و موبایل‌بانک ایران زمین محصول این همکاری است.»

طبق گفته‌های اینالویی، در نهایت نیز سازمان باید در حین دیجیتالی‌شدن تغییر رفتار مشتری را حس کند. باید براساس داده‌ای که از مشتری دارد، تجربه مناسبی را برای او ایجاد کند. اگر مشتری از سازمان و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد راضی باشد، می‌توانیم بگوییم که در مسیر دیجیتالی شدن درست قرار دارد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پایان صحبت‌هایش از رونمایی پایلوت اولین بانک دیجیتال در کشور در پاییز ۱۳۹۹ نیز خبر داد.


ضرورت داشتن مرکز نوآوری بانک‌ها


در ادامه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه در حوزه بانکداری سه بخش بانک، اپراتور و فین‌تک با یکدیگر به تعارض رسیده‌اند، توضیح داد:‌ «بانک‌ها به‌عنوان بازیگران سنتی حوزه پولی و بانکی، اپراتورها که در یکسری از کشورها جانشین بانک‌ها شده‌اند و فین‌تک‌ها که بازیگرانی جدید هستند و می‌خواهند کیف‌پول‌ها و ابزارهای بانکی خود را ایجاد کنند، با یکدیگر در تعارض هستند؛ درنتیجه یکی از کارکردهای مرکز نوآوری در حوزه بانکداری نزدیک‌‌تر کردن این سه بخش به یکدیگر است.»

طبق گفته‌های ناظمی، ۱۰ سال پیش اگر بانکی، شرکت PSP خود را زودتر از دیگری تشکیل می‌داد می‌توانست در بازی برنده باشد. امروز نیز این بازی در حوزه کیف پول وجود دارد و سازمانی که بتواند کیف پول و ابزارهای فین‌تکی خود را زودتر معرفی کند و کاربر بیشتری جذب کند، موفق‌تر خواهد بود. درست همانند بانک‌هایی که موفقیت خود را مدیون داشتن PSP یا کربنکینگ‌های قوی هستند.

معاون وزیر ارتباطات سپس به سه سرفصلی اشاره کرد که رابطه یک بانک با حوزه نوآوری در آنها تعریف می‌شود. «اولین بخش که سنتی‌ترین آنها است، حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه است که در دنیا مشاهده می‌کنیم اولین گام‌هایی که بانک‌ها به سمت نوآوری برداشته‌اند، در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه بود. دومین بخش موضوع کاربر است. یکی از دارایی‌های جدی یک بانک، مشتری آن است؛ مشتری که احراز هویت شده و میزان اعتبار آن نیز مشخص شده است. درواقع بسیاری از بانک‌ها به خاطر رضایت مشتریان خود به سمت نواوری حرکت می‌کنند. سومین موضوع بحث جمع‌آوری پول است. هر اپلیکیشنی دوست دارد به نحوی جمع‌آوری پول انجام دهد و این کار برای اپلیکیشن‌ها آسان نیست، درنتیجه بانک‌ها باید ازطریق Open API این اجازه را به آنها بدهند. در نتیجه به خاطر این سه موضوع، مراکز نوآوری برای بانک‌ها ضروری هستند.»

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز در پایان این مراسم با بیان این که حدود سه سال و نیم است که بانک ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال در حرکت است، گفت: «بانک ایران زمین باور دارد که باید با ایجاد پلتفرم باز و ارائه API به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند.» به عقیده او، سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.