راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حذف تبلیغات‌ از فیس‌بوک و ضرر 56 میلیارد دلاری برای این شرکت / چرا شرکت‌ها فیس‌بوک را تحریم کردند؟

مدت‌ها است انتقادات بسیاری به فیس‌بوک می‌شود که چرا این غول رسانه اجتماعی هیچ اقدامی درباره پست‌های نژادپرستانه و خشونت‌آمیز نمی‌کند که حاوی اطلاعات غلط است و موجب نفرت‌پراکنی‌ها می‌شود. حالا در راستای همین انتقادات بسیاری از شرکت‌ها تبلیغات خودشان را از روی فیس‌بوک و دیگر پلتفرم‌های متعلق به فیس‌بوک برداشته‌اند.

باتوجه به اینکه فیس‌بوک 98 درصد از درآمدش را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد، حذف تبلیغات از روی فیس‌بوک باعث شد تا به سرعت سهام این شرکت 8/3 درصد سقوط کند. افت قیمت سهام فیس‌بوک ضرر 56 میلیارد دلاری برای ارزش بازار این رسانه اجتماعی و ضرر 7/2 میلیارد دلاری برای شخص زاکربرگ به همراه داشته باشد. به گزارش بلومبرگ، همین اتفاق باعث شد تا ثروت خالص زاکربرگ به 82/3 میلیارد دلار برسد و بعد از مدیرعامل لویی ویتون، در جایگاه چهارم ثروتمندان دنیا قرار بگیرد.


کدام شرکت‌ها فیس‌بوک را تحریم کرده‌اند؟


17 ژوئن کمپینی به نام «StopHateForProfit#» توسط گروه‌های فعال حقوق مدنی ازجمله «NAACP» (انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان)، «Color of Change» (تغییر رنگ) و «اتحادیه ضد افترا» راه‌اندازی شد آن هم درست زمانی که پس از کشته شدن جرج فلوید، بسیاری در آمریکا درگیر مسائل نژادپرستانه هستند. این گروه‌های فعال مدنی با راه‌اندازی این کمپین از شرکت‌های بزرگی که با فیس‌بوک همکاری داشتند خواستند تا با متوقف کردن تبلیغاتشان اعتراضشان را به عدم موفقیت فیس‌بوک در حذف نفرت‌پراکنی‌ها در پلتفرمش اعلام کنند.

درواقع ترس این گروه‌ها از این است که با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر، فیس‌بوک آمادگی جلوگیری از اتفاقات مشابه انتخابات دوره قبل (سال 2016) را ندارد. جامعه‌شناسان و تحلیلگران دنیای رسانه براین باورند که در دوره قبلی، فیس‌بوک با میدان دادن به شایعات، خبرهای جعلی و اطلاعات غلط و اقدامات نژادپرستانه، آرا را به نفع ترامپ تغییر داده بود.

گزارش های اتحادیه ضدافترا نشان می‌دهد در میان امریکایی‌ها از فیس بوک بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری برای انتشار نفرت و دشمنی مورد استفاده قرار گرفته است و باتوجه به اینکه گسترش اعتراضات جهانی علیه نژادپرستی روی این بستر آنلاین بیشتر و بیشتر شده، این رسانه اجتماعی سیاستی برای مقابله با انتشار یا برخورد با یک سری از پست‌هایی که کاربران منتشر می‌کنند، ندارد. همین موضوع موجب ناراحتی فعالان مدنی و شرکت‌ها شده است. بی‌تفاوتی فیس‌بوک نسبت به پستی که دونالد ترامپ اخیرا منتشر کرده که درباره درگیری‌های اخیر گفته «شروع غارت‌ها برابر است با شروع شلیک‌ها»، هم خشم بیشتر منتقدان را برانگیخته وموجب راه‌اندازی این کمپین شده است.

«یونیلور»، «هوندا» و «وریزون» جزو اولین شرکت‌هایی بودند که به این کمپین محلق شدند. یونیلور هم گفته است که تمام تبلیغاتش را تا پایان سال از روی پلتفرم‌های فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام برمی‎دارد. همین جمله باعث سقوط چشمگیر سهام فیس‌بوک شد و از آنجایی که یونیلور جزو بزرگترین تبلیغ‌کنندگان در دنیا و مالک برندهای دیگری چون «داو» و «هلمنز» است، تصمیمش مسلما بر دیگر برندها هم تاثیرگذار بود. شرکت‌های شناخته‌شده دیگری هم مانند کوکاکولا، موزیلا، مگنولیا پیکچر، استارباکس و غیره هم به لیست بلندبالای شرکت‌هایی که تبلیغات روی فیس‌بوک را تحریم کرده‌اند، اضافه شدند. (اسامی این شرکت‌ها را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.)


واکنش فیس‌بوک نسبت به این اتفاقات


هرچه به انتخابات سال 2020 نزدیک‌تر می‌شویم، رسانه‌های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و به گفته نیک کلگ معاون امور جهانی و ارتباطات فیس‌بوک، این شرکت هم درباره چگونگی تعدیل محتوا برای انتخابات ریاست جمهوری تحت فشارهای متقابل جناح‌های چپ و راست قرار دارد و نقشی که این رسانه آنلاین در انتخابات پیش رو خواهد داشت، بیشتر از قبل حساس شده است.

همین حساسیت‌ها و ضرر و زیان‌های مالی شدید فیس‌بوک، برآن شد تا مارک زاکربرگ در جایگاه مدیرعاملی شرکت از سیاست‌های جدید فیس‌بوک در رابطه با مطالب حاوی نژادپرستی و نفرت‌پراکنی بگوید. زاکربرگ در پاسخ به انتقادات موجود گفت از این پس قرار است برچسب‌های هشداردهنده‌ای کنار پست‌های مشکل‌دار قرار گیرد؛ اقدامی که زاکربرگ سال‌ها برای انجام آن مقاومت می‌کرد.

به گفته نیویورک تایمز، فیس‌بوک برای کاهش ضررهای ناشی از حذف تبلیغات، ایمیلی برای تعدادی از مشتریان بزرگش ارسال کرده و گفته است که نسبت به انتشار یک سری از پست‌ها در سایت، اقدامات محدودکننده‌ای انجام خواهد داد. فیس‌بوک سال‌ها است که می‌خواهد سیاست‌هایش درباره پست‌هایی که از طرف رهبران سیاسی منتشر می‌شود و حاوی مطالب نژادپرستی و نفرت‌پراکنی‌ها است را مشخص کند و بالاخره این تحریم‌های تبلیغاتی توانست نیروی محرکه‌ای برای این تصمیم‌گیری باشد.

براساس سیاست‌های جدید، فیس‌بوک پست‌هایی که موجب تحریک خشونت یا سرکوب رای‌دهی می‌شوند را حذف می‌کند و هیچ استثنایی هم برای هیچ سیاستمداری وجود نخواهد داشت. همچنین به گفته زاکربرگ تبلیغات سیاسی هم که شامل جهت‌گیری‌های مربوط به نژادهای خاص یا افراد مهاجر باشد هم حذف خواهد شد

قرار دادن برچسب‌های هشداردهنده در کنار برخی پست‌ها کاری است که توییتر نیز انجام می‌دهد و حالا هم فیس‌بوک این کار را جزو سیاست‌های جدیدش معرفی کرده است. البته قرار دادن برچسب در کنار پست‌ها منجر به حذف آنها نخواهد شد چرا که به باور فیس‌بوک این پست‌ها همچنان قابلیت و اعتبار انتشار دارند و قضاوت آنها با خود کاربر است.

تصمیم‌گیری‌های جدید فیس‌بوک برای جلوگیری از انتشار پست‌های نژادپرستانه و خشونت‌آمیز که منجر به نفرت‌پراکنی می‌شود یا بر رای‌دهی و عدم رای‌دهی افراد تاثیر می‌گذارد از نظر منتقدان اقدام کافی ورضایت‌بخشی نیست به همین خاطر صحبت‌های اخیر زاکربرگ تاثیری بر بازگشت شرکت‌های تبلیغ‌کننده روی پلتفرم فیس‌بوک نداشته است و همچنان به فهرست این شرکت‌ها اضافه می‌شود.

منبع usatoday bloomberg new york times
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.