راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آموزش‌های مهارتی بانکداری الکترونیک کلید خورد

آموزش‌های بانکداری الکترونیک «مرکز فابا»، از روز چهارشنبه 20 دی ماه، طی مراسمی آغاز به کار کرد. در نخستین دوره این آموزش‌ها که با دو سرفصل امنیت و CoreBanking و با هدف مهارت‌افزایی اعضای شبکه بانکی تشکیل شده است، مدیران و کارشناسانی از 17 بانک و شرکت‌های وابسته حضور دارند. این دو دوره تا نیمة اسفندماه به طول خواهد انجامید و 5 سرفصل آموزشی نیز در فروردین‌ماه سال 92 برگزار خواهد شد.

به گزارش فابا، در مراسم افتتاحیه این دوره‌ها که در محل سازمان مطالعات بهره‌وری برگزار می‌شود، دکتر بیات مدیرعامل مرکز فابا، آموزش را یکی از محورهای 12 گانه فعالیت مرکز فابا برشمرد که با هدف رفع نیازهای مهارتی پرسنل شبکه بانکی و تربیت نیروهای متخصص برگزار می‌شود.

وی قالب برگزاری دوره‌ها را کوتاه‌مدت و نحوه انتخاب دوره‌ها را بر مبنای نیازسنجی از شبکه بانکی اعلام کرد. بیات آموزش‌های مهارتی فابا را در طول سایر دوره‌های آموزش بانکی (از جمله آموزش‌های مؤسسه علوم بانکی) دانست و راه‌اندازی آموزش مجازی، برگزاری سمینارهای آموزشی استانی، برنامه‌های دانش‌افزایی عمومی و … را از جمله برنامه‌های آینده این مرکز برای گسترش آموزش بانکداری الکترونیک در سطح شبکه بانکی و جامعه اعلام کرد.

مدیرعامل مرکز فابا، ملاک انتخاب مدرسان دوره‌ها را تلفیق تجربه و دانش روز برشمرد و اظهار امیدواری کرد با مشارکت دانش‌پژوهان، این آموزش‌ها بتواند در رفع نیازهای شبکه بانکی اثرگذار باشد.

بیات همچنین از وزارت امور اقتصادی و دارایی به دلیل حمایت از برگزاری دوره‌ها، تشکر و قدردانی کرد.

در این مراسم، مرادپور معاون اداره کل دفتر بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی که به نمایندگی از وزارت اقتصاد در محل برگزاری دوره‌ها حضور یافته بود، طی سخنانی از اهتمام مرکز فابا به ملاحظات وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکر کرد. وی سیستم‌های یکپارچه بانکی (Core Banking) را از جمله ضرورت‌‌های اساسی بانک‌ها برشمرد که وزیر اقتصاد بر راه‌اندازی آنها تاکید ویژه دارد.

مرادپور با اشاره به نبود فهم مشترک و وجود برخی مقاومت‌ها در بین مدیران بانک‌ها برای راه‌اندازی سیستم‌های یکپارچه، اظهار امیدواری کرد با ابلاغیه اخیر وزارت‌خانه، مشکلات در این زمینه برطرف شود.

وی گفت طی گزارش‌های مختلفی که در سال گذشته از بانک‌های دولتی داشتیم، روند پیشرفت پروژه‌های Core Banking در بانک‌های مختلف، با هم تفاوت زیادی دارد به طوری که برخی بانک‌ها هنوز در مرحله مقدماتی هستند و برخی دیگر ادعای داشتن سیستم یکپارچه کامل دارند.

مرادپور، چالش نیروهای متخصص را یکی از دغدغه‌های شبکه بانکی برای توسعه بانکداری الکترونیک برشمرد و آموزش‌های مرکز فابا را فرصت مغتنمی برای رفع این نیاز در زمینه Core Banking و سایر موضوعات بانکداری الکترونیک دانست. وی به دانش پژوهان توصیه کرد علاه بر مباحث فناوری اطلاعات، آموزش علوم بانکی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

دیگر سخنران این مراسم، مهندس منصوری یکی از پرسابقه‌ترین کارشناسان بانکداری الکترونیک کشور بود که به عنوان مدرس در این دوره‌ها نیز حضور دارد.

منصوری با اشاره به اهمیت مبحث امنیت در بانکداری الکترونیک، خواهان توجه بیشتر به رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های امنیت اطلاعات در بانک‌ها شد. وی امنیت را نیازمند پایش دایمی برشمرد که یک لحظه غفلت از آن می‌تواند سبب رخدادهای ناگواری شود.

وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری دوره‌ها، حاضران بتوانند به ساری و جاری شدن استاندارهای فناوری اطلاعات در بانک‌های خود کمک کنند و با شناخت بیشتر نسبت به مباحث تخصصی این حوزه، دانش لازم برای ارزیابی محصولات و برآورد نیازمندی‌های سازمان خود را به دست آورند.

شایان ذکر است در اولین دوره آموزش‌های مهارتی مرکز فابا، که از دی ماه تا اسفندماه جاری به طول می‌انجامد دو موضوع «امنیت در بانکداری الکترونیک» و «سیستم‌های یکپارچه بانکی- Core Banking» به مدت 32 ساعت به دانش پژوهان تدریس می‌شود. در دوره آتی آموزش‌های مهارتی مرکز فابا که در بهار 1392 برگزار می‌شود، علاوه بر این دو دوره، سه دوره «ریسک در بانکداری الکترونیک»، «مباحث حقوقی بانکداری الکترونیک» و « مرجع زیرساخت فناوری اطلاعات- ITIL» نیز برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در این دوره‌ها می‌توانند به پایگاه الکترونیک مرکز فابا، به نشانی www.ebg.ir مراجعه کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.