راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی کوتاه به آن‌چه در عصر تراکنش 35 می‌بینیم / از فرابورس ایران تا اقتصاددان معترض فرانسوی

سی وپنجمین شماره عصر تراکنش در ابتدای تیرماه منتشر شد. در سرمقاله این شماره رضا قربانی، سردبیر عصرتراکنش با وام گرفتن مفهمومِ ترجمه-تفکر از مراد فرهادپور، مترجم و پژوهشگر فلسفه بیان می‌کند که همین تز را می‌توان در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایران پیاده کرد و به‌قول معروف چرخ را دوباره اختراع نکرد. او در این یادداشت تاکید دارد که فهم درست مفاهیم اساسی برای مدیران و تصمیم‌گیران ضرورت دارد. جز اما چه مطالب دیگری در بخش ایران می‌بینیم؛

 گزارش یزدان مرادی درباره حذف چهار صفر با نام «کشورهای جدید ظهور پیدا کردند اما ریال به تومان تبدیل نشد» نگاهی به داستان حذف صفر از ابتدا تا به امروز دارد و هم‌چنین از آلبرت بغزیان، بهاالدین حسینی هاشمی، محمدحسین عاملی و محمدرضا جمالی در این باره نظرخواهی کرده است. مسعود شاه‌حسینی در گزارش «شرط‌بندی روی سوپراپ» به ارقام عجیب و غریب اسنپ پرداخته که این کسب‌وکار از عملکرد خودش در سال 98 منتشر کرده است.

 اما گفت‌وگوی ماه این شماره، گفت‌وگو با مرتضی ترک‌تبریزی عضو هیات‌مدیره بانک تجارت است. ترک‌تبریزی معتقد است که زمان آن رسیده که بانک‌ها به بک‌آفیس و یا پشت صحنه بروند و خط ابتدایی رودررویی با مشتری به فین‌تک‌ها چسبیده شود. او که پیش از این در بانک ملت در سطوح مختلف مدیریتی فناوری اطلاعات حضور داشته است، نقطه مرکزی همه تحولات را بیگ دیتا می‌داند و از ضرورت راهکارهایی برای استفاده بیگ‌دیتا سخن می‌گوید.

در بخش ایران عصر تراکنش 35 به بحث روز، یعنی بورس هم پرداخته شده است. گفت‌وگوی ویژه این بخش با امیر هامونی، رئیس فرابورس است. او که به آینده بورس خوش‌بین است، معتقد است که تحولات احتمالی بورس و افت و خیزهایش جای نگرانی ندارد. هامونی که شرکت متبوعش متولی عرضه اولیه در بورس است پیشنهادهایی برای استارتاپ‌هایی دارد که می‌خواهند وارد بورس شوند، این پیشنهادها به آن‌ها کمک می‌کند که چگونه روند ورود خود را تسهیل کنند.

در پرونده بورس علاوه بر این گفت‌وگو امیرحسین قادری عابد، تحلیل‌گر مسائل مالی، از فرصت بورس و چگونگی بهره‌برداری دولت گفته است و فاطمه جعفری، مدیرعامل سهام‌یاب از مزایای سوشال تریدینگ. گزارش سمانه عابدی از احراز هویت سامانه سجام از صف تا موبایل هم در این پرونده گزارشی قابل توجه است.

 مخاطبان عصر تراکنش و کلاً مجموعه راه‌پرداخت می‌دانند که بچه‌های راه‌پرداخت به صورت مستمر به کسب‌وکارهای مهم حوزه فین‌تک سر می‌زنند و از حال و روز آن‌ها گزارش تهیه می‌کنند. خب این روزها و ذیل کرونا حال و روز شرکت‌ها هم متفاوت است و هم کار کردن با ماسک و شستن مدام دست‌ها سخت‌تر. این حال و هوا را در گزارش تصویری‌ای که از 15 شرکت در عصر تراکنش بازتاب داده شده است می‌توانید ببینید.

جز این‌ها مسعود زمانی، مدیر خوش قلم آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته هلدینگ فناپ، چندی پیش در یکی از شبکه‌های اجتماعی به مطلبی قابل تأمل اشاره کرد. اینکه فناوری چگونه دست کسانی را که می‌خواهند با دستگاه‌ها، گجت‌ها و نرم افزارهای خاص و گران متمایز باشند را خالی کرده است. از او خواستیم که این بحث را در عصر تراکنش ادامه دهد و حاصلش مقاله بسیار خواندنی «عصر فناوری، پایان تلخ تمایزها» شد. مقاله‌ای که با استمداد از بوردیو نشان می‌دهد که به زودی ما بخش اعظمی از زیربنای هویتی خود را که در گرو چیزهایی است که داریم از دست خواهیم داد.


سیمای یک اقتصاددان مبارز


در بخش جهان این شماره مطالبی از آخرین شماره‌های وایرد، اچی‌بی‌آر، بارونز، گت ابسترکت، فورچن و … خواهید دید. از پرونده‌ای ویژه درباره 5g تا مطلبی درباره اینکه فیس‌بوک چرا فیس‌بوک شد. یکی از مهم‌ترین مطالب این شماره به قلم سایمون کوپر و درباره آخرین کتاب توماس پیکتی اقتصاددان شهیر فرانسوی است.

پیکتی در کتاب جدیدش، سرمایه و ایدئولوژی می‌گوید، به گفته پیکتی هر جامعه برای توجیه نابرابری اقتصادی موجود ایدئولوژی جدیدی خلق می‌کند که اجازه می‌دهد «ثروتمندان در خانه‌های مجللشان به خواب فرو روند؛ در شرایطی که بی‌خانمان‌ها در خیابان‌ها از سرما جان می‌دهند.» جز این به شما پیشنها می‌کنیم که مطلب «ده نوآوری برتر دهه 2020» را از دست ندهید. در واقع نشریه «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو» ۱۰ فن‌آوری برتر سال جاری میلادی را مورد بررسی قرار داده‌است.

به نوشته این نشریه فن‌آوری‌هایی که در این گزارش برگزیده شده‌اند، نوآوری‌هایی هستند که در آینده نزدیک قابل استفاده خواهند بود و می‌توانند زندگی بشریت را به شکل بنیادین دگرگون کنند. مطلب مذکور خلاصه‌ای از 17 صفحه این پرونده مجله ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو است. در بخش راهنمای شماره 35 با تریندیگ 212 آشنا می‌شوید. ابزار شبیه‌سازی شده بازار در مقیاس جهانی که می‌توانید ترید کردن را به بهترین شکل تمرین کنید. مررو مجلات روز، بررسی کشور ترکیه به لحاظ بانکی و فین‌تکی، مروری بر کتاب پول دیجتالی و … از دیگر مطالب راهنما هستند. عصرتراکنش را بخوانید و به دوستان‌تان که می‌خواهند فهمی عمیق‌تر از فناوری‌های مالی داشته باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.