پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شرکت شناسا با هدف تکمیل زنجیره ارزش مدیریت پسماند، بر روی استارتآپ جاروب سرمایهگذاری کرد
شرکت شناسا در راستای توسعه فعالیتهای خود و بر اساس استراتژیهای کلان مجموعه و با بررسی روند سرمایهگذاریهای فناورانه و نوآورانه، در آخرین روزهای سال 98 اقدام به سرمایهگذاری در تأسیس استارتآپ «جاروب» به عنوان یکی از کسبوکارهای نوآور فعال در حوزه مدیریت پسماند کرد.
به گزارش روابط عمومی شناسا، این مجموعه با اتخاذ استراتژی ورود به زنجیره ارزش حوزه مدیریت پسماند، از آذرماه 1398 براساس اولویتهای تعیین شده، در گام نخست، اقدام به شناسایی و ارزیابی کسبوکارهای زیرحوزه مدیریت تولید و جمع آوری پسماند کرد که در نهایت استارتآپ جاروب به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و این استارتآپ به سبد سرمایهگذاری شرکت سرمایهگذاری شناسا اضافه شد.
مجموعه شناسا قصد دارد که در ادامه، با هدف تکمیل زنجیره ارزش مدیریت پسماند، سرمایهگذاریهای خود را به سایر حلقههای این زنجیره گسترش داده و در توسعه این اکوسیستم کسبوکاری و اجتماعی که جزو نیازهای اولویتدار و مهم ایران و جهان است نقشی تاثیرگذار ایفا کند.
جاروب سامانهای برای جمعآوری زباله خشک در شهر تهران است که در قالب اپلیکیشن و سایت امکان ثبت درخواست شهروندان برای تحویل زبالههای خشک را محیا میکند. جاروب با بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا، لجستیک قدرتمند و نیروی انسانی مجرب و باانگیزه در جهت سامانبخشی به سیستم جمعآوری پسماند کشور، فعالیت خواهد داشت.
بنیانگذاران جاروب مهدی فیروزان و امیر نیکمرام با گذشت 14 ماه از آغاز فعالیت جاروب معتقدند ایدههای بزرگی برای تحقق اهدافشان دارند. امیر نیکمرام همبنیانگذار جاروب میگوید: «از میان دوراهه سود یا رشد که پیشروی هر استارتآپ است ما رشد را انتخاب کردیم. از طرفی مکانیزم توسعه استارتآپها بعد از رسیدن به محصول برای بالندگی و رشد، جذب منابع مالی لازم برای توسعه کسبوکار است. جاروب نیز پتانسیل و استعداد بالایی برای جهش و رشد دارد و از این قاعده مستثنی نیست.»
مهدی فیروزان از دلایل انتخاب مجموعه شناسا برای جذب سرمایه گفت. او که تجربه همکاری شهر کتاب مجازی (bookcity online) با فناپ را موفق، شیرین و لذتبخش میداند، میگوید: «همین تجربه موفق و استراتژیک باعت شد که از پیشنهاد شناسا استقبال کنم. شناسا دارای ریشههای محکمی در گروه مالی پاسارگاد است که از طرفی تعامل سازندهاش با بازیگران جدی زیستبوم کارآفرینی و با تجارب ارزنده، ساختاری محکم، قابل اتکا و در عین حال روزآمد را برای یک شریک استراتژیک شکل داده است.»
فیروزان در خصوص ایده شکلگیری جاروب گفت: «ایده اولیه، سامانهای برای جمعآوری پسماند خشک ابتدا در آبان 97 برای مدیریت پسماند لبنان شکل گرفت. از سویی شهر کتاب سابقه طولانی پیشگامی در فرهنگسازی و نیل به اهداف توسعه پایدار را با تجربیات موفقی در حل مسئله مصرف کاغذ از طریق پروژههایی نظیر شهر کتاب مجازی و فیدیبو در کارنامه کاری خود داشت. نتیجه آن شد که مسئله مدیریت پسماند کلان شهری مثل تهران و رسیدن به اهداف توسعه پایدار آنقدر با اهمیت بود که در دی ماه 97 مقصد تغییر کرد و استارتآپ جاروب برای سامانبخشی به سیستم سنتی جمعآوری پسماند شروع به فعالیت کرد.
اسفند 97 اولین نسخه از اپلیکیشن جاروب آماده شد. طی سال 98 جاروب به دنبال ایجاد مزیت رقابتی به مسئله فرهنگسازی پرداخت. جمعآوری زباله خشک مدارس تهران نخستین گام اجرایی جاروب و نتیجه آن تجربه موفق کار با نوجوانان بود. طی این مسیر نظرسنجیها و کمپینهای متنوعی برقرار شد که پرسونای (Persona) مخاطبان جاروب را ساخت. اتاق فکر جاروب از ابتدا تا امروز معتقد به فعالیت اجرایی و فرهنگی توامان است.»
فیروزان در خصوص سابقه فعالیت این مجموعه به کمپینهای برگزار شده از سال 97 اشاره کرد. حامد ساجدی مدیرعامل شناسا در خصوص این سرمایهگذاری توضیحاتی ارائه داد. او گفت: «اهمیت ویژه ارتقای سبک زندگی و توجه به سرمایههای طبیعی از رویکردهای دیرپا در شناسا بوده و هست.»
او در خصوص علت انتخاب این حوزه برای سرمایهگذاری تصریح کرد: «با توجه به افزایش جمعیت و جایگاه محیط زیست در زندگی روزمره، موضوع مدیریت پسماند در تمامی کشورهای جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. با بررسی روند سرمایهگذاری در کشورهای توسعه یافته، شاهد سرمایهگذاری در این حوزه هستیم و شرکت شناسا با توجه به روندهای جهانی و نیز در نظر گرفتن شرایط مختلف کشور ایران، برنامه جامع مدیریت پسماند را تدوین کرد.»
او به این نکته اشاره کرد که در شناسا با بررسی مزایا و چالشهای حوزه پسماند، زنجیره ارزش این حوزه شامل مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمعآوری آن، بازیافت و فروش مجدد پسماند، غربالگری پسماند و آموزش و فرهنگسازی مورد توجه است.
ساجدی گفت: «تصور ما بر این است که بهکارگیری فناوریهای روز و مدلهای کسبوکاری نوآورانه در این زمینه میتواند راهگشا و ارزشآفرین باشد که جاروب در این راستا مورد توجه شناسا قرار گرفت.»
ویژگیهای مطمئن و افقهای روشن جاروب، توسعه فنی، زیرساختهای لازم، رشد کسبوکار، نیروهای متخصص جاروب و از همه مهمتر اهداف محیط زیستی پایدار جاروب باعت شد مجموعه شناسا، جاروب را انتخاب کند و با تمام قدرت از آن پشتیبانی کند.