راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز سه‌شنبه 6 خرداد 1399

نشریات چاپی ایران پس از دو روز تعطیل، امروز سه‌شنبه ششم خرداد روزنامه‌های خود را روانه کیوسک‌ها کردند. اغلب روزنامه‌ها در تیترهای صفحه اول خود به ماجرای رسیدن اولین نفت‌کش ایرانی به ونزوئلا  علی‌رغم تهدیدهای آمریکا پرداخته بودند.

به طور خاص کیهان از این واقعه با عنوان «تحقیر آمریکا در کارائیب» یاد کرده است. آغاز ثبت نام پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو و شرایط سخت‌گیرانه‌ای که در راستای رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده نهایی وضع شده است نیز تقریبا در همه روزنامه‌ها در حد خبر و یا گزارش کار شده است.

اما فارغ از  هیاهوی نفت‌کش‌ها  و ثبت‌نام خودرو، دنیای اقتصاد در سرمقاله خود به موضوع استقبال اندک مردم از صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) پرداخته و بیان داشته به‌رغم تخفیف ۳۹درصدی اعمال‌شده در پذیره‌نویسی این صندوق،‌ تبلیغات فراوان و حتی پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی برای خرید، دولت تنها موفق به فروش حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد. مبلغی که در حدود یک‌سوم پیش‌بینی اولیه دولت بود.

نیما نامداری هم در یادداشتی به دفاع از عملکرد دولت در آزادسازی سهام عدالت پرداخته اما هشدار داده است که اگر روند آزادسازی این سهام به درستی انجام نگیرد ممکن است اثرات سوئی بر بازار سرمایه کشور بگذارد.

هفت صبح به موضوع داغ این روزهای اقتصاد کشور پرداخته است. الزام داشتن چک صیادی برای ثبت‌نام خودرو موضوعی است که باعث شده تحریریه این روزنامه به بررسی ابعاد این ماجرا بپردازد. این در حالی است که روز گذشته مسئولان وزارت صمت شرط داشتن چک صیادی را حذف کردند و احتمالاً این تیتر برای خوانندگان روزنامه جذابیت خودش را از دست داده است.

حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در یادداشتی با عنوان «صندوق دارا یکم، مدیریت ریسک و تخصیص نقدینگی در نا اطمینانی بازارها»در روزنامه ایران، این حرکت را گام مثبتی از سوی دولت برشمرده است. در بخشی از این یادداشت آمده:

«در خصوص تشکیل، معرفی و عرضه واحدهای صندوق پیش‌گفته، اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده که به نظر می‌رسد باید به نقدهای منصفانه که حاوی نکات فنی مهمی هستند نیز توجه و از اثرگذاری اظهارنظرهای سیاسی و غیر فنی بر عرضه و تقاضای واحدهای این صندوق پرهیز کرد.
آنچه در این میان قابل تأکید و یادآوری است، ضرورت مدیریت کارآمد و پویای صندوق از یک سو و بازارگردانی مناسب واحدهای آن در روزها و هفته‌های آتی از سوی دیگر است، ضمن اینکه ورود شتاب‌زده عموم شهروندان به بازار اوراق بهادار و انتظارات بیش از واقع بخشی از آنان در کوتاه‌مدت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و کامل را ضروری می‌سازد. همان‌گونه که از عنوان صندوق پیداست، می‌توان به تشکیل صندوق‌های بزرگ دوم و سوم و چندم آنها امید بست و از فرصتی که برای بازار سرمایه و اقتصاد پیش آمده، بیشترین بهره را برد.
مشهور است که دولت‌ها در آخرین سال دور دوم خود یا بیش‌اندازه محافظه‌کار و محتاط می‌شوند یا بسیار متهورانه و قدرتمند عمل می‌کنند. عرضه سهام مختلف در بورس در ماه‌های اخیر، به‌ویژه شرکت‌های بسیار بزرگ و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ از جمله صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم نشان داد که دولت محترم، رویکرد دوم را برگزیده است که بی‌تردید رویکرد مسئولانه‌تری بوده و از این حیث در خور تقدیر فراوان است.»

روزنامه فرهیختگان تحلیل جالبی از رشد بازدید از سایت‌های اقتصادی و بورسی در ماه‌های اخیر ارائه داده  است و از حضور 11 سایت اقتصادی در لیست 50 سایت پربازدید کشور در رتبه‌بندی الکسا خبر داده است. این در حالی است که سایت‌های تحلیل اقتصادی یا بورسی در دو سال گذشته حتی بین 500 سایت پربازدید نیز جایگاهی نداشته‌اند. در بخشی از گزارش تحلیلی این روزنامه آمده است:

«بر اساس داده‌ها تا به این لحظه سایت‌های آپارات، دیجی‌کالا، نمناک، شاپرک، تلوبیون، شرکت مدیریت فناوری سازمان بورس، دیوار، کارگزاری آگاه و بیتوته در لیست 10 سایت برتر ایرانی از نظر بازدید بوده‌اند.
مقایسه این رتبه‌بندی با بازه‌های مشابه زمانی در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به غیر از سال 98 در دیگر سال‌ها حتی در میان لیست 100تایی نیز جایی نداشته است.
این درحالی است که در بین رتبه‌بندی 50تایی نیز نام 11 سایت که مشخصاً مربوط به مسائل اقتصادی بوده، دیده می‌شود. از 10 سایت اقتصادی در رتبه‌بندی 50تایی، مستقیماً 6 سایت مرتبط با بورس، کارگزاری و تحلیل سهام‌های آن است. به‌جز یک یا دو سایت مشخصاً اقتصادی که چند سالی پای ثابت رتبه‌بندی 50تایی الکسا قرار داشته‌اند، در سال‌های دیگر سایت‌های مربوط به این حوزه در بین 400 سایت پربازدید نیز نبوده‌اند.
به‌عنوان نمونه سایت سازمان بورس در سال 95 در رتبه 426 بوده که قاعدتاً وضعیت برای دیگر سایت‌های بورسی به‌مراتب نامناسب‌تر بوده است. اما چنین داده‌هایی نمی‌تواند پیام ناملموسی را داشته باشد، چراکه در دهه اخیر به‌ویژه سه سال گذشته، وقوع بحران‌ها و فرودهای اقتصادی بیش از پیش جامعه را به متن و حاشیه مسائل اقتصادی کشانده است.»

روزنامه وطن امروز هر چند تقریباً بیش از 80 درصد از فضای صفحه اول خود را به ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا اختصاص داده و تیتر «کاراکاس را ببوس» را برای این خبر برگزیده است اما با تیتری کوچک سراغ یادداشت اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی رفته که در آن خبر از موافقت شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با پیشنهاد وی مبنی بر «اضافه شدن انتشار اوراق بدهی دولت در کنار عرضه سهام شرکت‌های دولتی و اموال مازاد دولت» داده است.

نویسنده گزارش این پیشنهاد بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرده که باعث می‌شود بدهی دولت از شکل بی‌نظم آن در گذشته فاصله گرفته و ضمن حل معضل اختلاف دولت و بانک‌ها بر سر مقدار بدهی، تبدیل به ابزاری برای بانک مرکزی به منظور اجرای هر چه بهتر عملیات بازار باز می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.