راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توصیه ۱۴ متخصص حوزه رمزارز به کسانی که می‌خواهند وارد بیت‌کوین و سایر رمزارزها شوند

شش روز دیگر سومین هالوینگ بیت‌کوین اتفاق می‌افتد. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود در روند صعودی قیمت بیت‌کوین تاثیر مثبتی داشته باشد همان‌طور که در دو دوره قبلی شاهد آن بودیم؛ درنتیجه اگر قرار باشد تاریخ دوباره تکرار شود، باید منتظر رشد بازار و در پی آن شاهد ورود افراد جدید به حوزه باشیم. (+) در کل با توجه به سودآوری روزافزون بازار رمزارزها حتی افرادی که تا مدتی پیش اسم بیت‌کوین هم به گوششان نخورده بود، وسوسه شده‌اند تا بخشی از سرمایه‌ی خود را برای ورود به این بازار هزینه کنند. خیلی از افراد که خبر چند برابر شدن قیمت بیت‌کوین در سال‌های اخیر را شنیده‌اند، آرزو می‌کنند کاش زودتر وارد این عرصه می‌شدند. غافل از اینکه ما تنها اخبار خوب را می‌شنویم و فقط کسانی در این سال‌ها موفق به کسب سود کلان شده‌اند که یا معامله‌گران حرفه‌ای بوده‌اند و یا هوش مالی خوبی داشته‌اند. در صورتی که دانش و تجربه‌ی کافی در زمینه‌ای ندارید، هرگز نباید با جو همراه شوید و سرمایه‌ی خود را به خطر بیندازید. در این مطلب از متخصصان حوزه رمزارز خواستیم تا هر کدام سه توصیه برای افرادی داشته باشند که به‌تازگی می‌خواهند وارد حوزه رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا سایر رمزارزها داشته باشند.

حسین اسلامی، قائم مقام بنیاد ققنوس:

۱. اگر برای پول‌دار شدن یک شبه وارد بازار رمزارزها شده‌اید، اشتباه بزرگی کرده‌اید. در واقع خیلی دیر وارد شده‌اید.

۲. اگر متخصص نیستید، بیشتر از ۱۰ درصد سبد سرمایه‌گذاری خود را به رمزارزها اختصاص ندهید.

۳. طمع در بازار رمزارزها واقعا فاجعه است. از سود لذت ببرید ولی زیاده‌روی نکنید.

یاشار راشدی، بنیان‌گذار رادیو بلاکچین:

۱. برای ورود به بازار عجله نکنید و اصطلاحا دچار FOMO (fear of missing out) یا ترس از دست دادن موقعیت نشوید و قبل از ورود به این بازار به این نکته فکر کنید که امکان از دست دادن این سرمایه را دارید، بنابراین به همان میزان که توان و تحمل از دست دادن دارید وارد این بازار شوید. قبل از ورود در مورد مسائل فنی، کیف پول‌ها، موارد امنیتی و نحوه خرید و فروش و اعتبار فروشنده اطلاعات کافی کسب کنید.

۲. رمزارزهای متفاوت و گوناگونی وجود دارند و بیش از دو هزار رمزارز شناخته شده موجود است. همه رمزارزها بیت‌کوین نیستند. بیت‌کوین یکی از این رمزارزهاست که اولین است و بیشترین حجم بازار را دارد. فقط یک بیت‌کوین وجود دارد و نماد آن BTC است. انواع دیگری وجود دارند که ممکن است نامی مشابه بیت‌کوین با پسوند یا پیشوند داشته باشند یا کاملاً متفاوت باشند. پس به این موضوع دقت کنید. برای خرید بیت‌کوین نیازی نیست که حتماً یک واحد کامل آن را خریداری کنید. بیت‌کوین قابل تقسیم به واحدهای کوچک‌تری است و کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین، ساتوشی نام دارد که هر یک بیت‌کوین معادل صد میلیون ساتوشی است بنابراین شما می‌توانید مثلاً یک دهم بیت‌کوین خریداری کنید.

در کنار بیت‌کوین رمزارزهای معتبر دیگری نیز وجود دارند که کاربردهای متفاوت و مختلفی دارند. می‌توانید در مورد کاربرد، نقشه راه، امکانات، ابزارهای موجود، جامعه برنامه نویسان و … هرکدام تحقیق کرده و بهترین گزینه را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. لیست رمزارزهای شناخته شده و معتبر و همچنین قیمت لحظه‌ای جهانی آن‌ها را همواره می‌توانید در سایت coinmarketcap.com ملاحظه کنید. هر چه به انتهای لیست نزدیک می‌شویم اعتبار آن رمزارز کمتر و ریسک جهت سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. دیده شده است بعضا رمزارزهای جدید و ناشناخته‌ای معرفی می‌شوند که گفته می‌شود در آینده جای بیت‌کوین را خواهند گرفت و در حال حاضر ارزان هستند و در آینده بسیار رشد خواهند کرد. به این تبلیغات توجه نکنید، اغلب این رمزارزها کاربردی ندارند و ممکن است به قصد کلاهبرداری ایجاد شده باشند. نکته مهم این است که رمزارزی که کاربرد واقعی و یا مزیت خاصی نسبت به گزینه‌های موجود شناخته شده نداشته باشد، هیچ‌گاه ارزشمند نخواهد شد.

۳. نکته آخر اینکه رمزارزهایتان را نزد خودتان نگه دارید. صرافی‌های رمزارزی (اکسچنج‌ها) محل مناسبی برای نگهداری رمزارزهایتان نیستند و ریسک‌های زیادی از جمله تحریم، هک شدن و از دست رفتن دارایی‌هایتان را دارند. از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مناسب و معتبر استفاده کنید. از کیف پول‌های تحت وب (وب‌سایت‌های کیف پول) استفاده نکنید. در هنگام انتخاب کیف‌پول نرم‌افزاری دقت کنید که حتما به شما کلید خصوصی یا کلمات بک‌آپ (mnemonic or backup phrase*) را ارائه دهند. از کلید خصوصی یا کلمات بک آپ خود همیشه یک کپی در جای امنی به صورت آفلاین نگهداری کنید. در صورت فراموشی یا گم شدن کلید خصوصی یا این کلمات بک‌آپ، دارایی شما به طور کلی از بین رفته و امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت. رمزارزها گزینه‌ای تحت عنوان «فراموشی رمز عبور» ندارند!

* این کلمات ۱۲ یا ۲۴ کلمه هستند که با داشتن آن‌ها امکان بازیابی رمزارزها در صورت پاک شدن نرم‌افزار کیف پول یا خراب شدن سخت‌افزار وجود دارند.

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار کارچین:

1. حتما با افراد با تجربه در خصوص ورود به این حوزه مشورت کنید و بدانید این حوزه ریسک‌های زیادی هم از جهت مالی (نوسانات قیمتی) هم از جهت امنیتی (نحوه نگهداری رمزارزها و حریم خصوصی شما) و هم از جهت وجود پروژه‌های کلاهبرداری دارد.

2. خرید بیت‌کوین یا رمزارزها لزوما راه سریعی برای پولدار شدن نیست ولی اگر تکنولوژی بلاکچین را یاد بگیرید و بفهمیدش، شاید بتوانید در کسب‌وکارتان از آن استفاده کنید و ارزش زیادی خلق کنید.

3. بازار رمزارزها همیشه فرصت‌های ورود و خرید خوبی می‌دهد، حتما اگر رمزارز خریدید با استفاده از اصول مدیریت ریسک و سرمایه، از سرمایه خود محافظت کنید. برای این کار نیاز به مطالعه و آموزش زیاد دارید. هیچ وقت هم در دام ترس جا ماندن (FOMO) از بازار نیفتید و با آرامش تصمیم بگیرید.

محمدجواد صمدی‌راد، معاون شرکت ققنوس:

۱. قبل از ورود به فضای رمزارزها مطالعه کنید، آموزش ببینید و با شناخت نسبی وارد این حوزه شوید. حداقل 10 درصد سرمایه اولیه خود را صرف یادگیری کنید و بعد وارد این حوزه شوید.

۲. چون بازار بسیار پر ریسکی است، توصیه نمی‌کنم بیش از 20 درصد سپرده خود را وارد این بازار کنید. مبادا در دام تله‌های سود هنگفت در زمان کوتاه بیفتید.

۳. صرافی‌های داخلی گزینه مناسبی برای شروع فعالیت در معاملات رمزارزها هستند.

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار شرکت سیتکس:

۱. پیش‌بینی می‌کنیم طی یک و نیم سال آینده بازار صعودی با سودهای بیش از ۱۰ برابر را در رمزارزها شاهد باشیم، با وجود این هنوز این حوزه پر ریسک بوده و توصیه می‌کنیم هرگز با تمام سرمایه خود وارد این بازارها نشوید و به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که اگر سرمایه‌تان را از دست دادید، آسیب جدی نبینید و آن را سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر بگیرید.

۲. هرگز، هرگز، هرگز پول خود را در اکسچنج‌ها نگهداری نکنید. اکسچنج‌ها محل مبادله هستند نه ذخیره پول. تا به حال ده‌ها اکسچنج معتبر هک شده و مردم سرمایه خود را در آنها از دست داده‌اند. هرچه اکسچنج معتبرتر باشد خطرناک‌تر است، چون در معرض خطر حمله هکرهای بیشتری قرار می‌گیرد. پول‌ها و کوین‌های خود را در کیف پول‌های ترجیحا‌‌ سخت‌افزاری نگهداری کرده و از کلمات کلیدی آن روی کاغذ چندین پشتیبان تهیه کرده و از آن محافظت کنید. همچنین با آی‌پی ایران هرگز به اکسچنج‌های خارجی وصل نشوید حتی اگر به ایرانی‌ها چراغ سبز نشان داده باشند.

۳. از دولت هم خواهش می‌کنیم که سیاست‌های حمایتی در خصوص فعالان این حوزه را در پیش بگیرد و همانند کشورهایی مانند سوئیس با ابزارهایی همچون ETP، زمینه ورود این حوزه را به بورس و بازارهای مالی کشور فراهم کند. این فرصت استثنایی تاریخی برای رونق اقتصادی کشور دیگر تکرار نخواهد شد.

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیشان:

برای سرمایه‌گذاری روی رمزارزها حتماً باید نگاه بلندمدتی داشت. کسانی که می‌خواهند برای چند ماه پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، به‌هیچ‌وجه نباید به این عرصه وارد شوند. در چنین بازارهای هیجانی، ممکن است سود هنگفت کوتاه‌مدت، شما را به ادامه‌ی مسیر ترغیب کند، اما پس از مدتی با ضرر و زیان شدیدی روبرو شوید. یا اینکه برعکس، در چند ماه اولیه چنان دچار ضرر شوید که سرمایه‌ی خود را که حالا ارزشش به شدت کاهش یافته، بیرون بکشید. پس اگر تریدر حرفه‌ای نیستید، سه نکته را مد نظر داشته باشید:

  1.  درست مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، ابتدا دانش کافی به دست بیاورید.
  2. به‌هیچ‌وجه با تمام سرمایه‌ی خود وارد این حوزه نشوید.
  3. اگر در کوتاه‌مدت سود کردید، سرمایه‌ی خود را خارج کرده و اگر متضرر شدید، صبور باشید و عجله نکنید.

همیشه این نکته را به‌خاطر داشته باشید: دنیای رمزارزها دنیای ریسک است، بدترین احتمال را در نظر داشته باشید و اسیر جو عمومی نشوید.

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس:

۱. اولین و مهم‌ترین توصیه! آگاهانه پا در این دنیای پرریسک بگذارید. بازارهای مالی به‌طور کلی محمل ریسک‌های متعدد هستند ولی دنیای کریپتو یک ریسک اضافی هم دارد. مسئولیت نگه‌داری از دارایی بر عهده خود شماست و تراکنش‌های آن هم قابلیت بازگشت ندارند. پس چنانچه آشنایی کافی با نحوه نگهداری این رمزارزها و مواردی مانند امنیت و تهیه نسخه بک آپ ندارید، از نگهداری رمزرزها در کیف پول شخصی خودداری کنید.

۲. فقط و فقط با پول اضافی وارد این بازار شوید! سرمایه‌گذاری با پول قرضی، وام، پولی که ممکن است در کوتاه مدت به ان نیاز پیدا کنید مثل پول خرید خانه، جهیزیه و … می‌تواند بلای جان شما شود. بازار رمزارزها بسیار پرنوسان است و اضطرار سبب می‌شود در پایین‌ترین قیمت مجبور به فروش شوید.

۳. به حد ضرر پایبند باشید! افراد عادی معمولا در انتهای یک موجود صعودی وارد بازار می‌شوند و بهای بالاتری را نسبت به معامله‌گران حرفه‌ای می‌پردازند. به همین خاطر، در معرض ریسک بیشتری هستند و ممکن است تلاطم‌های ناگهانی قیمت، در کسری از زمان سود آنها را به ضرر مبدل کند. پس در صورتی که دیر وارد بازار شدید، حداقل یک حد ضرر تعیین کنید و به آن پایبند باشید. این کار می‌تواند جلوی ضرر بیشتر و نابودی تمام سرمایه شما را بگیرد. تصور کنید کسی که بیت‌کوین را در 19000 دلار یا اتریوم را در 1200 دلار خریده الان چه حس و حالی دارد.

عباس آشتیانی، معاون توسعه کسب‌وکار سیتکس:

۱. حوزه رمزارزها را به‌عنوان یک حوزه سرمایه‌گذاری خوش آتیه همواره در نظر بگیرید. دنیای آینده دنیای دیجیتال است.

۲. توزیع سرمایه زندگی هر فرد در بازارهای مختلف یک روش کاهش ریسک منطقی است و البته هر بازار با توجه به بازده و نوسانات و قدرت نقدشوندگی متفاوتی که دارد، درصد خاصی از سرمایه شما را میطلبد.

۳. همواره از مشاوره‌های افراد با سابقه معلوم و موفق بهره‌مند بمانید. رمزارزها درصورت داشتن اطلاعات کافی یا مشاورهای شناخته شده، بسیار امن و مطمئن هستند ولی در غیر این صورت می‌توانند پر ریسک در نظر گرفته شوند.

احسان قاضی‌زاده؛ مدیرعامل اکسیر:

۱. توجه داشته باشید این بازارها به دلیل جوان بودن همچنان به شدت نوسانی هستند و لذا به همان نسبت که ممکن است در کوتاه مدت سودآوری خوبی داشته باشد، می‌تواند ضررده هم باشند. به هیچ وجه تحت تاثیر تبلیغات افراد و یا کسب‌وکارهایی که همواره تلاش دارند که  تصویری رویایی و بدون ریسک از سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها نمایش دهند، قرار نگیرند.

۲. همواره به خرید بیت‌کوین و دیگر رمزارزها نگاه بلندمدت داشته باشد و لذا سرمایه‌ایی که در این بازار قرار است، گذاشته شود ممکن است تا مدت‌ها در دسترس نباشد، به همین خاطر می‌توانند از دارایی‌های راکد خود در این خصوص استفاده کنند.

۳. توصیه سوم در خصوص نگهداری بلندمدت رمزارزها است که تا حد امکان از ابزارهای نگهداری امن استفاده شود و فقط بخشی را که قصد دارید برای خرید و فروش مورد استفاده قرار دهید در کیف پول‌های گرم (مانند اکسچنج‌های معتبر ) قرار دهید و الباقی را به‌صورت پس‌انداز در کیف پول‌های سرد مانند Ledger و Trezor  نگه‌داری کنید. درنهایت می‌توان بیت‌کوین را به‌طور مشخص یکی از بهترین دارایی‌هایی دانست که مستعد پس‌انداز برای آینده فرزندانمان است.

مهدی ناصری، مدیرعامل استخر استخراج آرمانی:

۱. توصیه که نه، ولی تجربه شخصی خود را در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه رمز‌ارز به اشتراک می‌گذارم. حتما برنامه سرمایه‌گذاری داشته باشید، تخم‌مرغ‌ها را داخل یک سبد نگذارید. رمزارزها ذاتا جزء دارایی‌های پر ریسک محسوب می‌شوند در نتیجه تحت هیچ شرایطی سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ درصد سرمایه، قابل توجیه نیست.

۲. رمز ارز یک پدیده نسبتا جدید است. قبل از ورود حتما با مبانی این موضوع شامل عملکرد بلاکچین، کلید خصوصی، آدرس و پشتیبان‌گیری از کیف پول آشنا شوید. رمزارزنماها سالانه میلیاردها تومان از پول ایرانیان را به باد می‌دهند. روی رمزارزهای شناخته شده سرمایه‌گذاری کنید و فریب شبکه‌های هرمی را نخورید.

۳. رسانه‌ها داستان جذاب یک شبه پولدار شدن تنها ۱ درصد سرمایه‌گذاران با تریدینگ رمزارز را برای شما می‌گویند. به احتمال ۹۹ درصد شما جزو آن یک درصد نیستید. سرمایه‌گذاری رمزارزی باید برای بازه‌های بلندمدت انجام شود و ورود به بازار در قیمت‌های پایین صورت پذیرد.

سپهر محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران و مدیرعامل شرکت همگرا:

۱. بدون مطالعه و دانش کافی در مورد مخاطرات و ریسک‌های رمزارزها وارد این حوزه نشوید. حتما با مطالعه شخصی کامل در مورد پروژه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید وارد آن شوید. به توصیه‌ها و داستان‌های یک شبه پولدار شدن به شدت مشکوک باشید؛ با روش‌های پانزی آشنا باشید، به پروژ‌ه‌ای که متن باز ندارد، اعتماد نکنید، به پروژه‌هایی که ادعاهای شگفت می‌کنند و وعده‌های خیلی شیرین می‌دهند نیز مشکوک باشید. حتما نظر و بررسی دیگران در مورد آن پروژه را ببینید، حتما پرونده و سابقه تیم پشت آن پروژه را بررسی کنید. حتما چشم و گوش بسته پولتان را دست افراد طمع کاری که در این حوزه فراوانند ندهید!

۲. فقط پولی که می توانید از دست بدهید را وارد این کار کنید! در این حوزه متاسفانه با افراد زیادی برخورد می‌کنیم که همه مال خود و پول زیادی که قرض گرفته‌اند تا آن را یک شبه چندین برابر کنند، وارد این پروژه‌های خطرناک و با ریسک بالا بکنند. در این زمینه به شدت هشیار باشید، پول قرضی را به هیچ عنوان و دلیلی وارد این کار نکنید. این اشتباه مهلکی است. از پول خودتان هم فقط آن مقداری که می‌توانید از دست بدهید و از دست دادن آن سبک زندگی شما را تغییر نمی‌دهد، وارد این کار کنید، مثلا خانه شخصی‌تان را نفروشید و وارد این کار کنید، بلکه مثلا 10 درصد دارایی خود را وارد این حوزه کنید. درواقع چیزی که از دست دادن آن شما را دچار مشکلات سخت نکند.

۳. حتی‌المقدور از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری و آن هم با دقت کافی استفاده کنید. این توصیه به نوعی بخشی از توصیه اول است که با دانش وارد شوید، اما از بس افرادی را دیده‌ام که به دلیل عدم استفاده صحیح از کیف‌پول‌های سخت افزاری و به دلیل استفاده از کیف‌پول‌های دروغین کل مال خود را از دست داده‌اند، این را به‌عنوان توصیه سوم برجسته کردم. اگر مبلغی بیش از 10 میلیون تومان وارد این حوزه می‌کنید، حتما حتما حتما از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری که تحت نظر شخص خودتان به تنهایی تنظیم شده است و کلمات بذر آن توسط شخص خودتان دور از چشم دیگران و دوربین‌های مدار بسته و هر گونه عکس با تلفن همراه و امثال آن، صرفا روی کاغذ نوشته شده است و در جای امنی قرار گرفته است، استفاده کنید. استفاده از هر گونه کیف‌پول‌ دیگری مگر برای زمان‌های بسیار کوتاه مثلا یک ساعت، مساوی است با از دست دادن کل داراییتان. من بارها و بارها مال باختگان زیادی را دیده‌ام که با کوتاهی در این مورد کل مالشان را از دست داده‌اند. امروزه کیف‌پول‌های سخت‌افزاری زیادی ازجمله برخی ساخت کشور خودمان موجود است که به خوبی می‌توانند از دارایی شما حفاظت کنند.

مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا:

۱. مهم‌ترین توصیه من این است: به آسانی اعتماد نکنید! افراد کلاهبردار و سودجو در بازار رمزارزها کم نیستند و هر لحظه به دنبال شکار طعمه هستند. در چند ماه گذشته استفاده از رمزارزها برای مقاصد پول‌شویی بسیار زیاد شده و شاهد هستیم گردانندگان سایت‌های قمار و کلاهبرداران فیشینگی با پیشنهادهای جذاب به دنبال اجاره اطلاعات هویتی و بانکی کاربران هستند تا به این وسیله درآمدهای غیرقانونی خود را پاک کنند. توجه داشته باشید که تمامی مسئولیت خرید و فروش رمزارز با مشخصات هویتی و کارت بانکی به عهده شماست؛ لطفا با وعده‌های جذاب کلاهبرداران خود را به دردسر نیاندازید و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. از مبادلات رمزارز در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی خودداری کنید و برای دیگران خرید و فروش رمزارز انجام ندهید.

۲. مورد بعدی رمزارزهای نوظهور و جدیدی هستند که به طمع سود زیاد در مدت زمانی کم افراد زیادی را درگیر خود می‌کنند که در اینستاگرام و تلگرام نمونه‌های متعددی را مشاهده می‌کنیم. رمزارزها برای افزایش ارزش باید کارایی داشته باشند؛ بهتر است پیش از آنکه سرمایه خود را در ICOها سرمایه‌گذاری کنید، وایت‌پیپر مربوط به رمزارز را مطالعه کنید و یا با کارشناسان حوزه رمزارزها مشورت کنید. بسیاری از رمزارزهای جدید اسکم و کلاهبرداری هستند و با طرح‌های پانزی و شبه پانزی پس از جذب پول کاربران اعلام ورشکستگی می‌کنند و یا سایت خود را جمع می‌کنند. لطفا بدون آگاهی کامل در رمزارزهای جدید و ناشناخته سرمایه‌گذاری نکنید. توجه داشته باشید که بازار رمزارزها پر ریسک هست و همیشه احتمال از دست دادن سرمایه در این بازار وجود دارد. با انتخاب رمزارزهای ناشناخته این ریسک را افزایش می‌دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای ورود به دنیای کریپتو در ابتدا به سراغ رمزارزهای شناخته شده‌تر مانند بیت‌کوین، اتریوم و یا تتر بروید.

۳. یکی از موارد جذابی که در چندسال اخیر در ایران پر رنگ شده است، استخراج (ماینینگ) رمزارز است. صنعت ماینینگ اصلا شبیه آن چیزی نیست که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. باز هم موارد متعددی دیده می‌شود که پیشنهادهای ماینینگ با موبایل یا به‌صورت جمعی با کاربران مطرح می‌کنند. قبل از اینکه وارد این صنعتی شوید، آگاهی فنی لازم را کسب کنید و یا با متخصصان این حوزه مشورت کنید. در نهایت با توجه به تحریم‌های بین‌المللی کاربران ایرانی پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و صرافی‌های خارجی به سراغ نمونه‌های داخلی بروید. احتمال تحریم شدن در سرویس‌های داخلی وجود ندارد و البته از نظر قیمتی هم تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود. البته بهتر است قبل از ثبت‌نام در سرویس‌های داخلی هم به اعتبار شرکت سرویس‌دهنده، مدت زمان فعالیت و قوانین و مقررات استفاده توجه کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید و سرمایه‌ خود را از دست ندهید.

امین امینی، مدیرعامل والکس:

۱. در مورد بازار رمزارزها درست تحقیق کنید. بازار پولی، شیادان زیادی دارد و این امکان وجود دارد که شما به‌راحتی از آن‌ها فریب بخورید. چیزی که شما لازم دارید، تحقیق درست در مورد بازار و پیدا کردن وب‌سایت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری در آن است. می‌توانید با سرمایه‌داران دیگری که در بازار حضور دارند، ارتباط برقرار کنید. شما حتی می‌توانید در دنیای دیجیتال امروز با گستردگی فراوانی که دارد، هرچه که می‌خواهید را از طریق اینترنت برای خود پیدا کنید. یکی دیگر از موارد الزامی در مورد سرمایه‌گذاری پول‌تان این است که باید دانش کافی از بازار داشته باشید. تمامی کوین‌ها، وایت‌ پیپر (WhitePaper) مخصوص خودشان را به‌صورت آنلاین دارند. اگر نتوانستید اطلاعات کافی در مورد یک کوین خاص پیدا کنید، سعی کنید به سمت کوین دیگری بروید. سرمایه‌گذاری کردن روی کوینی که اطلاعات کافی از آن ندارید، کار عاقلانه‌ای نیست. با اصطلاحات رایج رمزارزها و پلتفرم‌های دیجیتال آشنا شوید و سعی کنید یاد بگیرید که ارزش سرمایه‌ی شما چطور افزایش پیدا می‌کند.

۲. برای به دست آوردن و از دست دادن پول‌تان آمادگی داشته باشید. در این نوع از سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال، موارد ناپایدار زیادی وجود دارد. آینده غیرقابل پیش‌بینی است و ارزش پول بازار هم می‌تواند با توجه به عوامل زیادی، دچار افزایش و کاهش شود. عامل اصلی تعیین‌کننده وضع  بازار، همان افرادی هستند که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما باید در این بازار ناپایدار، عاقلانه سرمایه‌گذاری کنید. وقتی ریسک از دست دادن سرمایه‌ اولیه وجود دارد، سرمایه‌گذاری تمام درآمدتان در این بازار ناپایدار کار منطقی‌ای نیست. پولی که در اینگونه بازارها سپرده می‌کنید، درست مثل زمانی است که تمایل دارید با آن پول شراکت کنید. در چنین پورتفولیوئی، سرمایه‌گذاری تمام و کمال دارایی‌هایتان، اصلاً کاربردی نیست. چون ممکن است سرمایه‌هایتان را به هر طریقی از دست بدهید. همچنین معامله کردن در این بازارها نیاز به پشتکار و صبوری فراوانی دارد تا بازگشت سرمایه‌تان در طول زمان انجام پذیرد.

در بازار رمزارزها، نوسانات بسیار بیشتری نسبت به بازارهای سنتی وجود دارد. اما اگر خودتان را برای رخدادهای وحشتناک آماده کنید، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید در زمان مناسب تصمیمات منطقی و هوشمندانه‌ای خواهید گرفت. همچنین باید این را بدانید که زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها دقیقا چه زمانی است و کدام پلتفرم‌ها رقابتی‌تر از بقیه‌ عمل می‌کنند.

۳. در سرمایه‌گذاری خود، متنوع عمل کنید. بهترین استراتژی برای موفق بودن در این بازارهای پولی امروز این است که سرمایه‌ی خود را در بخش‌های مختلف آن توزیع کنید. اگر دارایی‌هایتان فروکش کنند، سرمایه‌گذاری، آن هم فقط در یک بخش، کار بسیار خطرناکی خواهد بود. اگر از استراتژی تنوع‌پذیری در این بازارها استفاده کنید، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که احتمال موفق شدن شما در این بازار بسیار بالا خواهد بود. در رمزارزها، گوناگونی و تنوع یک امر بسیار مهم برای پورتفولیوی سالم محسوب می‌شود. اگر اکنون به درستی در این مورد تحقیق و مطالعه کردید و با بازار هم آشنایی کافی دارید، حالا وقت سرمایه‌گذاری در کوین‌های مختلف این بازار است. در چنین سرمایه‌گذاری‌ای، دستاوردهای آینده‌ی شما تضمین‌شده است.

ستاره شعبانی‌پور، بنیانگذار ایران بای‌بیت:

۱. توجه کنیم که رمزارزها برای ما استقلال آورده‌اند و وابستگی ما را به نظام‌های بانکی کم کرده‌اند ولی هر استقلالی هزینه دارد در نتیجه وقتی وارد حوزه رمزارزها می‌شوید هزینش این است که از این به بعد همه مسئولیت با خود شماست؛ مسئولیت مراقبت و محافظت از پول، رمز، کیف‌پول و نوسانات آنها.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.