راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه اینترنت اشیا / تاکید بر حفظ حریم خصوصی و امنیت داده

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دو ماه اخیر سه گزارش درباره «استانداردها، چالش‌ها و مقررات‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا» منتشر کرده است. این مرکز در گزارش‌های خود به سیاست‌گذاران و قانونگذاران پیشنهاد داده تا در مقررات‌گذاری این حوزه به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده توجه داشته باشند و یك نهاد انحصاری را برای ارائه مجوز انتخاب نکنند.

مرکزپژوهش‌ها در اولین گزارش خود استانداردها و چالش‌های اینترنت اشیا را بررسی کرده است. طبق این گزارش، اینترنت اشیا به دو گروه اصلی، فناوری‌های برد بلند و برد کوتاه دسته‌بندی شده است. شبکه‌های برد کوتاه در محدوده‌های کوچک در حد چند متر پوشش ایجاد می‌کنند و در مقابل فناوری‌های برد بلند برای کاربردهایی در محدوده پوشش شهری و کشوری مناسب هستند. برخی از فناوری‌های برد بلند مبتنی بر شبکه‌های ارتباطات تلفن همراه هستند و سایر آنها شبکه‌های برد بلند کم‌توان نام دارند.

موضوع دیگری که دراین گزارش به آن اشاره شده در رابطه با استانداردسازی اینترنت اشیاست. از دیدگاه انجمن جهانی مخابرات چهار لایه سخت‎افزار، شبکه، پشتیبانی خدمات و پشتیبانی اپلیکیشن، اپلیکیشن و همچنین دو قابلیت مدیریتی و امنیتی استاندارد شده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود چالش‌های اینترنت اشیا را بررسی کرده و از قانونگذاران و سیاستگذاران خواسته تا آنها را در نظر بگیرند. هزینه و قابلیت اطمینان، اتصال به شبکه، استانداردها و قابلیت همکاری، طیف رادیویی، امنیت، داده‌های شفاف، پلتفرم‌ها و واسط‌های برنامه‌نویسی کاربرد باز، از جمله چالش‌هایی است که نام برده شده است.


داده، محرك‌ كلیدی اینترنت اشیا


در دومین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مقررات‌گذاری اینترنت اشیا و مقایسه قوانین آن در اتحادیه اروپا، آمریکا و چین بررسی شده است. حفظ حریم خصوصی، بی‌طرفانه بودن شبکه و عدم وجود یك نهاد انحصاری ارائه مجوز از مواردی است که در این گزارش به‌عنوان محورهای كلیدی در تنظیم مقررات اینترنت اشیا به آن اشاره شده است.

بر اساس این گزارش از آنجایی كه یکی از محرك‌های كلیدی اینترنت اشیاء، داده است و موفقیت اینترنت اشیا پیرامون اتصال تجهیزات و كارآمدتر ساختن آنها، به دسترسی، ذخیره و پردازش داده وابسته است، حقوق اساسی مانند محرمانگی و امنیت از اولویت بسیار بالایی برای سیاستگذاران برخوردار هستند.

گزارش مرکز پژوهش‌ها نظر دو گروه درباره وضعیت مقررات‌گذاری اینترنت اشیا در جهان را بررسی کرده است. بخش صنعت مخالف مداخله دولت در این زمینه است و قوانین عمومی مانند مقررات حفاظت از داده اتحادیه اروپا را كافی می‌داند، اما در مقابل، گروه‌های مدافع حریم خصوصی و دانشگاهیان معتقدند كه مقررات ویژه اینترنت اشیا مورد نیاز است تا اعتماد عمومی و همچنین اطمینان از بازار رقابتی را ایجاد کند. انجمن جهانی مخابرات نیز پنج حوزه اصلی را كه باید توسط نهاد رگولاتور مورد پوشش قرار گیرد پیشنهاد داده است؛ صدور مجوز و مدیریت طیف، تعویض شبکه و رومینگ، شماره‌گذاری و آدرس‌دهی، فضای رقابتی، امنیت و حریم خصوصی.

در ادامه این گزارش، محدودیت‌هایی که برای مقررات‎‌گذاری در اروپا، آمریکا و چین در خصوص اینترنت اشیا وجود دارد بررسی شده و اشاره کرده که بیشترین محدودیت‌های مقررات‌گذاری ارتباطی در اتحادیه اروپا پیش‌بینی شده است. در ایالات متحده، تلاش برای جلوگیری از تنظیم قوانین غیرضروری و مقررات‌گذاری ایالتی غیرضروری، وجود دارد، اما چین از مقررات بیشتری از آنچه در ایالات متحده (هرچند كمتر از اتحادیه اروپا) برخوردار است.

در این گزارش تاکید شده که حجم مقررات‌گذاری الزاماً به‌معنای تأثیر مقررات مختلف بر بازار اینترنت اشیا نیست و این تأثیر را باید براساس متغیرهایی مانند هزینه توسعه، پیچیدگی زیرساخت فناوری و توافق‌های قراردادی، زمان ورود به بازار ارزیابی كرد. در میان الزامات رگولاتوری اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین، مواردی كه به‌عنوان تأثیرگذارترین عوامل بر روی ارائه‌دهندگان اینترنت اشیا شناخته شده‌اند، حفظ حریم خصوصی، بی‌طرفانه بودن شبکه و عدم وجود یك نهاد انحصاری ارائه مجوز است. مرکز پژوهش‌ها در این گزارش پیشنهاد داده که موارد نام برده شده، باید به‌عنوان محورهای كلیدی در تنظیم مقررات اینترنت اشیا در كشور مورد توجه سیاستگذاران و قانونگذاران قرار گیرد.


سیاست‌گذاران به حفظ حریم خصوصی توجه کنند


گزارش سوم مرکز پژوهش‌ها چارچوب مقررات‌گذاری، امنیت سایبری و مقررات‌گذاری داده در اینترنت اشیا را بررسی کرده است. از نظر این مرکز موضوع کلیدی در مقررات اینترنت اشیا بحث مقررات‌گذاری درباره داده‌هاست. به اعتقاد این مرکز مسائلی مانند نقض امنیت، رضایت، حریم‌خصوصی، حقوق درخصوص موضوع داده و پردازش داده‌های شخصی مربوط به کودکان از جمله موضوعاتی است که سیاستگذاران در سراسر دنیا باید به آنها توجه کنند.

موضوع مهم دیگر درخصوص اینترنت اشیا، ملاحظات امنیت سایبری در اینترنت اشیاست. از مرور قوانین و مقررات در آسیا، اروپا و آمریکا مقررات‌گذاری نتیجه گرفته مي‌شود که چارچوب مقرات‌گذاری در اینترنت اشیا برای ایران حداقل باید چهار بخش را پوشش دهد؛ اول، نحوه اعمال قوانین به اینترنت اشیا. دوم، امنیت و حفاظت از داده و مصرف‌کننده برای حوزه‌هایي مانند آزاد بودن جریان داده‌های غیرشخصي، امنیت سایبری، حفاظت از داده، امنیت شبکه و سیستم‌های اطلاعاتي، حقوق مصرف‌کننده، مسئولیت محصول. سوم، بي‌طرفانه بودن فناوری و اجتناب از برخي سیاست‌های بخش صنعت که طرفدار فناوری‌های غیرسلولي هستند و چهارم، مسئولیت و اتخاذ بهترین شیوه‌ها در رابطه با اشتراک داوطلبانه از داده‌های غیرشخصي تولید شده توسط دستگاه و تأکید قراردادی بر حل مسائل بالقوه پیرامون مسئولیت اینترنت اشیا که مي‌تواند سبب تقویت رقابت‌پذیری در کشور و اعتماد کاربر نهایي در اینترنت اشیا شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.