راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی: سند کیف ‌پول الکترونیکی و پرداخت از طریق کد کیوآر را به‌زودی ابلاغ می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود در مورد تسهیل خدمات پرداخت خرد به مردم با شکل استاندارد و یکپارچه در بانک‌ها خبر داد و اشاره کرده که در اسرع وقت سند کیف‌پول الکترونیکی و پرداخت از طریق کد کیوآر ابلاغ می‌شود.

عبدالناصر همتی، با بیان اینکه در راستای تسهیل خدمات پرداخت خرد، یک جلسه هم‌اندیشی با مسؤلین حوزه فناوری بانك‌ها داشتیم، گفته است: «در این جلسه، بحث مبسوطی درخصوص مبانی پرداخت‌های بدون تماس و کلیات استانداردهای پرداخت خرد و كيف الكترونيكی پول، انجام گرفت. از دغدغه‌های مهم، جلوگیری از خلق پول و نیز موضوع پولشویی و تقلب بود.»

در اوایل اسفندماه سال گذشته اعلام شده بود که قرار است پرداخت بدون تماس به‌منظور یکی از راه‌های پرداخت و با هدف جلوگیری از شیوع کرونا تا پیش از پایان سال نهایی شود، به نظر می‌رسد این طرح در آن دوره زمانی نهایی شد و با نهایی شدن سند مربوط به کیف‌پول الکترونیکی مقرر شده که روش پرداخت از طریق کیوآرکد یا روش پرداخت بدون تماس به عنوان یکی از روش‌های پرداخت از طریق کیف‌پول در سند کیف‌‌پول الکترونیکی در نظر گرفته شود.

طبق گفته همتی با توجه به اهميت موضوع و در جهت تسهيل خدمات پرداخت خردبه مردم، به یک شکل استاندارد و يكپارچه، قرار شد در اسرع وقت، بررسی‌های کارشناسی انجام و اسناد متناظربه کلیه بانك‌ها و ذي‌نفعان ابلاغ شود.

بانک مرکزی اواخر آبان‌ماه ۱۳۹۷ پیش‌نویس سند پرداخت‌بان را با کمک صاحب‌نظران حوزه فناوری منتشر کرد. در این پیش‌نویش نوشته شده که کسب‌وکاری با عنوان «پرداخت‌بان» قابل طرح است که از طریق انعقاد قرارداد با بانک‌ها، انجام تراکنش‌های برون خط در شبکه پرداخت کشور را ممکن می‌سازد. در واقع بر اساس این پیش‌نویس، فعالیت کیف پول الکترونیکی قانونی و چارچوب ارائه خدمات فین‌تک‌ها در این حوزه مشخص شد.

اما پس از گذشت یک سال و چند ماه تا دیروز خبری از سرنوشت این سند نبود. البته مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به دلیل طولانی شدن این سند، گفته بود که انتشار سند و پرداخت‌بانی در اولویت کار آنهاست و با اولویت بالا مشغول گرفتن مشورت و برگزاری جلسات کارشناسی مربوط به آن هستند.

هر چند که هنوز کیف‌پول الکترونیکی به صورت یکپارچه ارائه نشده اما بسیاری از بانک‌ها از طریق شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت خود اقدام به ارائه سرویس‌های مبتنی بر کیف‌پول الکترونیکی و همچنین پرداخت از طریق کیوآر کد کرده‌اند. همچنین پرداخت مبتنی بر کیوآرد کد و کیف پول الکترونیکی در پی شیوع ویروس کرونا مورد استقبال بیشتری قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.