پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دیجیکالا تفاهمنامهای با ستاد کرونا و اتاق اصناف برای حمایت از کسبکارهای آسیب دیده امضا کرد
دیجیکالا تفاهمنامه سه جانبهای با ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران و اتاق اصناف برای حمایت از کسبوکارهای کوچک آسیبدیده در بحران کرونا امضا کرد. طی این تفاهمنامه ۱۰۰۰ کسبوکار آسیب دیده در طول دوران کرونا بدون پرداخت هزینه و کمسیون صفر برای دیجیکالا محصولات خود را در پلتفرم مارکتپلیس عرضه خواهند کرد. هزینه پردازش، بستهبندی و ارسال به مشتریان سراسر کشور به عهده دیجیکالا است.
به گزارش روابط عمومی دیجیکالا، این تفاهمنامه با هدف کاهش صدمات اقتصادی وارد شده به کسبوکارها، کاهش تردد غیرضروری مردم در سطح شهر، تامین اقلام ضروری شهروندان و گسترش فضای خرید غیرحضوری امضا شده است. علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران و سعید محمدی، رئیس هیات مدیره گروه دیجیکالا، شنبه ششم اردیبهشت ۱۳۹۹ با هدف ایجاد بستر جدیدی برای تجربه روشهای نوین فروش این تفاهمنامه سه جانبه را امضا کردند تا امکان معرفی و فروش محصولات کسبوکارهای آسیبدیده ضمن پایبندی به اصول تجارت الکترونیک و با تأیید و معرفی اتاق اصناف تهران در فروشگاه اینترنتی دیجیکالا فراهم شود.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، انعقاد این تفاهمنامه را گام مهمی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: «اثرات بلندمدت امضای تفاهمنامه در اقتصاد کشور و توسعه خدماترسانی الکترونیک بیشتر خواهد بود. کسبوکارها در دوران فاصلهگذاری اجتماعی آسیب بسیار دیدهاند و ایجاد ثبات در شرایط اقتصادی تا زمان کنترل بیماری، تحت تأثیر شرایط اجتماعی و بهداشتی کشور است. بنابراین امروز نیاز به برنامههای بلندمدت برای تأمین نیازهای ضروری شهروندان یک ضرورت است. در همین راستا دیجیکالا با هدف بهبود شرایط کسبوکارهای آسیبدیده و کاهش رفتوآمدهای شهری غیرضروری از هزار کسبوکار ذی صلاح که اقلام ضروری مورد نیاز را تأمین و پروتکلهای بهداشتی را در بستهبندی و توزیع کالا رعایت میکنند، در پلتفرم این فروشگاه اینترنتی همکاری میکند. اگر این تجربه به خوبی شکل بگیرد، میتواند به یک فرایند نوین برای توسعه کسبوکارها به وسعت ایران تبدیل شود.»
در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار کسبوکار در سراسر کشور در حال عرضه محصولات خود در پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالا هستند. دیجیکالا برای آن دسته از اصنافی که در دوران کرونا دچار مشکلات کسبوکار شدهاند، با معرفی اتاق اصناف و تأیید ستاد مقابله با کرونای تهران، امکان پیوستن به پلتفرم مارکتپلیس را بدون در نظرگرفتن هزینه برای کسبوکارها و دریافت سود از طرف دیجیکالا برای کسبوکارها تا ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۹ فراهم کرده است. علاوهبر این هزینههای توزیع، فروش، انبارداری، بستهبندی و ارسال بر عهده دیجیکالا خواهد بود. این کسبوکارها بعد از معرفی و تأیید اتاق اصناف تهران، فعالیت خود را در این پلتفرم آغاز میکنند. البته این زمان با توجه به شرایط همهگیری جهانی کرونا در کشور قابل تمدید است.
همچنین بر اساس این تفاهمنامه مقرر شده است دیجیکالا وبینارهای آموزشی رایگان برای استفاده از زیرساخت فروش آنلاین و سایر آموزشهای مرتبط را در اختیار این کسبوکارها قرار دهد. پنج میلیون تومان اعتبار بازاریابی آنلاین رایگان و نیز فعالسازی فروشگاه آنلاین در طی دو روز، ارائه سرویس لجستیکی حملونقل در سراسر ایران، در اختیار گذاشتن ۱۲ مرکز جمعآوری و دریافت فروشندگان در اقصی نقاط کشور برای این کسبوکارها و ارسال کالای آنها به مشتریان سراسر کشور با ناوگان و زیرساخت عملیات دیجیکالا از جمله مفاد این تفاهمنامه هستند.
دیجیکالا با ایجاد یک پلتفرم آنلاین، امکان دسترسی به امکانات یکسان در سراسر کشور را فراهم میکند. از طرفی کسبوکارهایی که پیش از این در محدوده محل کسبوکار خود با مشتریان در ارتباط بودند، امکان ارتباط گرفتن با مشتریانی در یک جغرافیای وسیعتر را خواهند داشت
به گفته فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، تجارت الکترونیک و ایجاد شرایط خدمات مدنی و شهری در چارچوب خدمات الکترونیک، میتواند شرایط نزدیکشدن به دولت الکترونیک را برای کشور فراهم سازد. اگر این تفاهمنامه در یک شرایط تلخ مثل بحران شیوع کرونا در کشور آغاز شده است، اما قطعاً آثار شیرینی برای خدماترسانی به جامعه در آینده خواهد داشت.
کاهش حضور شهروندان در سطح شهر و کاهش رفتوآمدهای غیرضروری به هر شکلی میتواند کمک بزرگی در این شرایط به جامعه باشد. ملحق شدن اصناف به این مجموعه در این مسیر تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به شرایطی که پلتفرم دیجیکالا ایجاد کرده است، میتوان بخشی از نیازهای شهروندان را غیرحضوری تأمین کرد.
در این طرح اولویت با کسبوکارهایی است که در دوران فاصلهگذاری اجتماعی آسیب بیشتری دیدهاند. طبیعی است ادامه این مسیر میتواند بعد از کاهش بحران کرونا هم ادامه پیدا کند و این تمرینی برای کسبوکارها برای استفاده از ظرفیت فضای آنلاین در چارچوب پایبندی به قوانین تجارت الکترونیک خواهد بود.
اصل تفاهمنامه را از اینجا ببینید.