راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لندتک ایران در سال جاری چه روندی را طی می‌کند؟ / مدیرعامل لندو: تامین مالی خرد را به کسب‌وکارهای خرد بسپارید

راه پرداخت به مناسبت آغاز ۱۰ سالگی خود، هر شب یک برنامه زنده اینستاگرامی اجرا می‌کند. دوم اردیبهشت‌ماه در لایو راه پرداخت میزبان امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو یا ایران رنتر سابق بودیم و درباره اینکه لندتک ایران در سال جاری چه روندی را طی می‌کند، صحبت کردیم. امیر حق‌رنجبر همچنین از کسب‌وکار خود و اینکه چرا برند خود را تغییر داده‌اند، گفت.

حق‌رنجبر در ابتدا از اینکه چگونه وارد این کسب‌وکار شده، توضیح داد. او گفت که قبل از لندو (ایران رنتر) در دو کسب‌وکار آنلاین ایران هدفون و دیجی کالا فعالیت داشتم. آن زمان ایده اولیه ما از اجاره دادن وسایل مختلف شکل گرفت. اما جلوتر که رفتیم تغییراتی پیش آمد و ایده اجاره به سمت ایده اجاره با امکان مالکیت رفت و پس از آن به سمت فروش اقساطی کالا رفتیم. پس از اینکه به مشکلات سال 1397 مانند افزایش قیمت دلار رسیدیم به سمت کارت اعتباری رفتیم و فروش مستقیم کالا را کنار گذاشتیم.

او اشاره کرد که تقریباً اوایل اسفند 98 بود که از مجموعه ارتباط فردا سرمایه جذب کردیم. ما یک سال گذشته دامین تغییر برند را گرفتیم که قبل از جذب سرمایه بوده است. مدل آنها مدل دخالت در کسب‌وکار نیست و به تیم اعتماد دارند و فکر می‌کنم رویکرد درست سرمایه‌گذار هم همین است.

به‌گفته او ایده تغییر اسم خیلی سخت بود، اما به هر حال ما به نقطه‌ای رسیدیم که متوجه شدیم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، هیچ ارتباط هویتی با اسم ایران رنتر ندارد. بنابراین این جراحی را انجام دادیم تا کار ما روی برند جدید بنشید. یک کار پر ریسک، اما واجب بود و فکر می‌کنم که در نقطه درستی انجام شد.


تغییر جذب سرمایه از حقیقی به حقوقی


حق‌رنجبر در رابطه با مشکلاتی که با رگولاتوری در این مدت داشتند گفت و توضیح داد: «لندو یکی از استارت‌آپ‌هایی بود که با رگولاتوری مشکلات زیادی داشت، این کسب‌وکار چندبار از سوی بانک مرکزی و اماکان پلمب شد، اما کاری که ما انجام می دادیم از چند جنبه باعث شد که از این مساله عبور کنیم. بسیاری از دولتی‌ها هوای ایران رنتر سابق را داشتند. مساله این بود که این حوزه باید مجوز داشته باشد و وقتی مجوزی نباشد نباید فعالیت کند، اما الان با لیزینگ‌ها مانند ایران خودرو کار می‌کنیم و دیگر سرمایه جدیدی جذب نمی‌کنیم. درواقع تأمین سرمایه از حقیقی به سمت حقوقی رفته است.»

او درباره اهمیتی که تامین مالی خرد در اقتصاد کشور دارد گفت: «تأمین مالی خرد بحث مهمی است و نقدینگی را می‌تواند در جای درست هدایت کند. اگر این حجم از نقدینگی به جای اینکه به سمت طلا و ارز برود، به سمت اعتبارات بیاید می‌تواند به اقتصاد کمک کند. تأمین مالی خرد قرار نیست صرفاً توسط جاهای بزرگ انجام شود که کسب‌وکارهای خرد هم می‌توانند کمک کنند.»

به‌گفته او به‌طور کلی اگر وام خرد را دو بخش می‌کنیم به وام خردی که به افراد می‌دهیم و وامی که به SEMی‌ها می‌دهیم، تقسیم می‌شود. اگر کسی برای خریدن یک گوشی بخواهد وام بگیرد، نمی‌تواند وام‌دهنده‌ای پیدا کند. از سوی دیگر کسب‌وکارهای کوچک چون صورت مالی درستی و وثیقه ندارند نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند. اما در دنیا تنوع مراکزی که اعتبار می‌دهند بیشتر است. به‌دلیل اینکه هزینه عملیاتی یک وام سه میلیون تومانی از سود آن بیشتر است، بانک‌ها به مساله وام خرد ورود نمی‌کنند، درحالی‌که لندتک می‌تواند بر این وام خرد تأثیر زیادی بگذارد.


تأمین مالی خرد چطور اقتصاد را بزرگ‌تر می‌کند؟


لندتک می‌تواند روی GDP تأثیر بگذارد اما در شرایط فعلی مانند شیوع ویروس کرونا تأثیر بیشتری می‌گذارد. حق‌رنجبر این موضوع را شرح داد و گفت: «اکنون اقلام مصرفی رشد بهتری داشتند ولی وسایلی مانند وسایل دیجیتالی اصلاً رشد نداشته‌اند، چراکه مبالغ آها زیاد است. در شرایط فعلی لندتک می‌تواند تقاضای کم را دوباره زیاد کند. حجم تقاضا در وام خرد بالاست و اگر منابع بانک‌ها به این سمت بیایند قدرت خرید بیشتر می‌شود و سهم اقتصاد در GDP در وام‌های خرد هم بیشتر می‌شود.»

او با اشاره به اینکه لندینگ کلاب تا 500 هزار دلار به کسب‌و‌کارها وام می‌دهد که ما هنوز با این سیستم خیلی فاصله داریم، توضیح داد: «در ایران هر وامی که می‌خواهیم بگیریم ضمانت می‌خواهند و بدون ضمانت وام نمی‌دهند. به‌طور مثال بانک پارسیان طبق صورت‌های مالی در شش ماهه اول 80 هزار میلیارد وام داده که 40 درصد آن معوق است. این عدد در لندو 1.8 است. ما از تکنولوژی‌هایی مانند گیمیفیکیش و هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم که این اتفاق می‌افتد. اگر بتوانیم بانک‌ها را راضی کنیم تا بدون ضامن و طبق گزارش اعتباری افراد وام خرد بدهد، اتفاق خوبی خواهد افتاد. کاری که لندو هم می‌خواهد انجام دهد این است که گزارش اعتباری را در ایران جا بیندازند و این نگرش را ایجاد کند که می‌توان از این طریق ضمانت کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.